Glenn
Timme efter timme i ett fönsterlöst källararkiv - det är drömtillvaron för Jens Lind, 58. Otaliga är de pärlor han grävt fram till "Stopptid" på söndagarna.
Just lägger han dock mest krut på att intervjua gamla hockeyspelare.
– Uffe Sterners historier är fantastiska!
Det var Värmlands Idrottshistoriska sällskap som till sitt månatliga idrottscafé på Seniorernas hus fick till en fullträff. De minuter med historiska inslag som avslutar Sportspegeln varje söndag är Jens Linds "bebisar", och de älskas av många.
I den fullsatta salen berättade Lind hur det började:
– Jag kom till SVT utan att kunna ett dugg om teve. Det första som märktes i rutan var då jag dubbade Tom och Jerry i Lilla Sportspegeln, och det så illa att Arne Hegerfors sågade det brutalt. "Jag blev mycket illa berörd, och mina skådespelarvänner också", sa han, haha! Istället fann jag min plats i arkivet, där fanns hundratusentals rullar med saker som kanske bara sänts en enda gång – om ens det.
Med åren lärde sig Lind tevemediet och gjorde även helt vanliga inslag – men det var alltid arkivet han återkom till. 2005 dök möjligheten upp. Sportspegeln skulle utökas från 45 till 50 minuter under åtta söndagar.
– Det som avgjorde var att det blev billigt. Ingen behövde åka nånstans, jag kunde tota ihop det tillsammans med Dennis Videmyr. Och det blev ju ganska uppskattat...
Ja, efter de där åtta söndagarna har det rullat på - i 13 år. 26 teve-säsonger. Och fler lär det bli.
Under sin "live-stopptid" i Karlstad visade Lind flera exempel från åren, bland annat när Köla Gångklubb vann damklassen i gång-SM 1957 i långdragen kamp mot Örträsk (de gick från Göteborg till Stockholm).
– Det händer fortfarande att jag går ner i arkivet i jakten på nåt specifikt och kommer upp med nåt helt annat. Som inslaget från VM i majsplockning i Ohio 1934, det vanns av svensken Karl Karlsson inför 160 000 åskådare!
Inslagen är alltid personliga, lite filosofiska, ofta humoristiska. Inte sällan säger de något om den tid de utspelar sig i, något som Lind gärna poängterar:
– Jag är inte intresserad av siffror eller resultat, det sysslade jag med på DN på 1980-talet och var helt värdelös. Nej, det är människorna som väcker mitt intresse. Ett inslag om kampen mellan Sverige-Danmark genom åren säger också något om vårt samhälle, till exempel.
Jens Lind har även gjort flera stora dokumentärer, bland annat om Sixten Jernberg och Leif GW Persson. Just nu jobbar han med ett stort projekt om svensk hockey, som ska sändas nästa vår.
– Jag intervjuade faktiskt Conny Evensson och Bengt-Åke Gustafsson i dag, och tidigare har jag pratat med Ulf Sterner och även Nisse Nilsson strax innan han gick bort. Fantastiska historier! Att klippa ned materialet till tre timmar blir däremot ett riktigt elände...