1) Du erkänner motvilligt att Färjestad har det bästa laget – på pappret.
– Svaret på den frågan är nej – eftersom det inte är motvilligt.
2) Allt annat än en topp-tre-placering i grundserien är en stor besvikelse.
– Så enkelt kan jag inte säga att det är. Topp-tre eller topp-fyra, det kan handla om stolpe ut eller stolpe in. Men det känns som att vi har fått ihop det och vi ska absolut vara ett topplag, inget snack om saken.
3) Färjestad har genomgått en ansiktsförvandling, men den har gått snabbare än du trodde.
– Nej, det kan jag inte påstå. Vi är fortfarande inne i en process och den tar tid. Vi jobbar långsiktigt och behöver förbättra oss på en rad punkter; faciliteter, större gym, bättre testutrustning.
4) Utan att nämna några namn anser du att det var någon, eller några, som var i Färjestads organisationen lite för länge.
– Ja, det anser jag. Det blir kanske så när många har varit på ett ställe länge och det har gått bra genom åren. Man kanske inte lyfter på alla stenar och blir bekväm i vissa delar.
5) Linus Johansson är en underskattad spelare och en av ligans bästa värvning.
– Han kommer att spela i Tre Kronor under säsongen. Han kommer att vara skitbra, en av våra toppcentrar.
Linus Johansson blir landslagsspelare, enligt Jakobsson.
Foto: KENTA JÖNSSON / BILDBYRÅN
Linus Johansson blir landslagsspelare, enligt Jakobsson.
LÄS OCKSÅ
Evertsson: ”Det skiter jag fullständigt i”
LÄS OCKSÅ
Bengtzén: ”Ska vara lite rock’n’roll”
6) Det kändes extra bra att sno Johansson från just Djurgården.
– Det spelar ingen roll var Linus kom ifrån. Vi gillar hans attityd, inställning och engagemang. Han är hos oss för att vi gillar honom och var han spelade innan är mindre viktigt.
7) Efter några sömniga år har Karlstadbornas hockeyintresse vaknat igen.
– Ja, det var ett fantastiskt uppsving förra säsongen. Jag tror att många var nyfikna på det nya ledarskapet, nytt spelsätt. Det är fantastiskt att fansen levde upp och vi är otroligt tacksamma för stödet. Hoppas att de vill komma och titta på oss även den här säsongen.
8) Om Johan Ryno får vara skadefri vinner han poängligan.
– Ja. Han får mycket speltid och ska ha mycket speltid i powerplay. Ryno är otroligt viktig för oss, den skickligaste passningsläggare i hela ligan.
Johan Ryno vinner poängligan, tror Jakobsson.
Foto: OLA WESTERBERG / BILDBYRÅN
Johan Ryno vinner poängligan, tror Jakobsson.
9) Att vara sportchef i en storklubb som Färjestad har varit mer smärtfritt än vad du trodde.
– Hmm. Det är gått så kort tid, trots allt. Vi fick ju en hyfsad start förra säsongen, men det är klart att jag märkte av andra tongångar när vi förlorade sju raka matcher vid jul.
10) Du hade hela tiden känslan att Mikael Wikstrand skulle bli kvar och inte skriva på för ett NHL-lag.
– Nej, det kan jag inte säga. Jag vet att det var tajt och de höll på ända in på småtimmarna. Jag hade förhoppningar, och vet att han trivs bra i Karlstad, men jag var absolut inte säker. När beskedet att han stannar kom blev jag väldigt lättad. Det finns inga andra av den kalibern att värva vid den tidpunkten.
LÄS OCKSÅ
Skuggan: ”Vi ligger i framkant där”
LÄS OCKSÅ
Norberg: ”Jag är väl medveten om vår plats i hierarkin”
LÄS OCKSÅ
Experterna tippar: Så slutar SHL
FAKTA
Fem snabbfrågor
✓ Botten, mitten eller toppen – var hamnar din klubb?
– Toppen!
✓ Vem är truppens utropstecken?
– Jag svarar Linus Johansson här också.
✓ Vilket lag besegrar du helst i en SM-final?
– Frölunda. Det är alltid tuffa drabbningar mot dem, mycket publik och rivalitet. Roliga matcher.
✓ Om du fick plocka en spelare från valfri konkurrent – vem hade du tagit?
– Den passar jag på, jag kommer inte på någon, säger Jakobsson efter lång betänketid.
✓ Vad är din drömrubrik under säsongen?
– ”Färjestad slår rekordet på 21 raka matcher utan förlust”. Den blir tuff, men vi sticker gärna ut hakan.