Han är en av orsakerna till att Michael Latta, 28, spelar i Färjestad resten av säsongen.
Och kanske bidrar han till att backpartnern Albert Johansson försvinner i motsatt riktning inom kort.
I en stor intervju berättar FBK-backen Jonathon Blum om den nye lagkamraten, processen att hitta rätt i SHL – och varför han ska bli ännu mer offensiv.
Färjestads nyförvärv: ”Glad att det blev verklighet”
Blum ska sopa på i FBK
När Jonathon Blum presenterades som ett nyförvärv i Färjestad fanns det en hel del skeptiker. En del av gammal hävd och vana eftersom det gällde en nordamerikan, andra ställde sig frågan om 30-åringen hade passerat zenit i sin karriär.
17 matcher in i SHL-karriären har de flesta tvivlarna tystnat.
Blum har svarat för 12 (2+10) poäng hittills, etta bland backarna och delad fyra totalt, och får stort förtroende av tränarna.
– Jag har funnit mig tillrätta bra tycker jag. Nu har det gått några månader och det känns bra där ute, säger han.
Vill bli mer offensiv
Och den senaste tiden har han försökt att vara mer offensiv. I torsdagsmatchen mot Brynäs avlossade han fem skott på mål, flest i laget och hans högsta notering för säsongen.
– Jag hade några chanser och målvakten gjorde en snygg plock i andra perioden. Jag känner att jag ska vara lite mer offensiv framöver. Det är inte alla lag som tillåter backarna att skjuta, men när chansen kommer vill jag vara där. Både jag och Albert (Johansson) har förhoppningen om att prestera mer offensivt.
Poängen i all ära – Blum anser att han bidrar med mer än så.
– Jag vill vara en ledare på och utanför isen. Jag pratar mycket och berömmer killarna, jag hoppas att de tycker att jag bidrar väldigt bra på det sättet också.
Är SHL som du föreställde dig?
– Jag hade hört mycket från Rhett Rakhshani och Ryan Lasch innan jag kom hit och visste att det var en väldigt tuff liga. Men hur hårt spelarna arbetar nonstop, på och utanför isen, överraskade mig. Sedan finns det andra delar också. I Ryssland var det mest mentalt jobbigt med allt. Här är det mer fysiskt tufft, som att sätta sig på en buss och åka iväg till en match samma dag,. Det var jag inte van vid. Men det har gått fort att anpassa sig.
Jonathan Blum har gjort två mål i SHL hittills.FOTO: LISA OLAISON
I säsongens första träningsmatch, mot Zug i Sunne, parades amerikanen ihop med stortalangen Albert Johansson, 18, och var redan då full av beundran för värmlänningen.
Sedan en tid tillbaka har de även fått kampera ihop i SHL och CHL – med väldigt lyckat resultat.
– Han gör det riktigt bra och det är trevligt att ha en permanent partner, vi har hittat en fin kemi.
Albert Johansson har imponerat stort som Jonathon Blums backpartner.FOTO: HÅKAN STRANDMAN
Borde han ha fått spela mer tidigare?
– Jag tycker det. Han visade på försäsongen och i CHL vilken duktig spelare han är, jag tycker att han borde ha fått vara med från första matchen. Han har visat vilken sjujäkla spelare han är, även om han så klart gör sina misstag. Men det är lätt att glömma bort att grabben bara är 18 år.
Tror du att han försvinner till NHL redan till nästa säsong?
– Om han fortsätter att spela så här blir jag inte förvånad. Jag har varit i NHL och jag vet åtminstone att han garanterat kommer att spela där en dag. Han är dessutom en fantastisk kille utanför isen, han kommer att nå långt.
Har det förändrat ditt sätt att spela när du har fått ta honom under dina vingar?
– Inte direkt. Vi kompletterar varandra bra. Jag pratar mycket med honom, får honom att känna sig bekväm. Det är mycket press i att vara så ung i den här ligan, varje match är tuff. Jag försöker bara hålla honom avslappnad.
Michael Latta ansluter till Färjestad på måndag, delvis tack vare Jonathon Blum.FOTO: CARLOS OSORIO
På måndag ansluter Jonathon Blums polare och tidigare lagkamrat Michael Latta till laget – en värvning som Blum var högst delaktig i.
– Färjestad frågade mig om honom och han ställde frågor till mig om Färjestad. Jag tror att det kommer bli riktigt bra för oss.
Vad berättade du för honom?
– Att vi har ett otroligt lag, en fantastisk hockeykultur där alla från ledningen till sponsorer, ledning och spelare ger allt för klubben. Alla är fantastiskt trevliga och man känner sig välkommen från första stund. Jag sa att han får lätt att anpassa sig, det är inte lika livsomvälvande som att flytta till Ryssland eller Kina. Han kommer inte ha det jobbigt att passa in.
Beskriv honom som spelare.
– Det är en riktigt hårt arbetande kille, han kommer att arbeta häcken av sig. Han är spelaren som kastar sig in i hörnen, är i motståndarnas ansikte, han blockerar skott. Nu får man inte fajtas i den här ligan, men det kan han också väldigt bra. Jag brukar beskriva honom som ett sandpapper.
Det låter som en spelare som är bra att ha när det vankas slutspel?
– Ja, vi kommer behöva en sån spelare i längden. Gustav (Rydahl) är en sån som gör det där jobbet riktigt bra, men Michael kan säkert avlasta honom lite.
Vad betyder det för dig att få en till nordamerikan i laget?
– Det är klart det är trevligt. Vi har hållit kontakten sedan vi spelade i Milwaukee och är goda vänner. Men jag hade klarat mig ändå, jag hänger med de svenska killarna och det är hur trevligt som helst. Det här är inget Färjestad gör bara för att hålla mig på bra humör, säger Jontahon Blum.