NaikFBK
Hockeypanelen om Silly Season, Leksands oro (?) och topplaget som ifrågasätts
johan svensson, jennifer engström, adam johansson, sanny lindström
17 - 22 minutes
1) Kent ”Nubben” Norberg har varit på backjakt och nu lyckats fånga in både Anton Strålman och Bobby Nardella. Vem tror du kommer ha störst inverkan på HV71 som lag under 23/24-säsongen?
JOHAN SVENSSON
– Jag skulle vilja flytta blicken från de där två herrarna lite och flika in vilken inverkan jag tror att Mikael Seppälä kommer ha i försvarett. En general som jag tror är HV:s viktigaste rekrytering om man tittar till det spelmässiga i försvaret. Det var alldeles för otydliga roller förra säsongen då exempelvis Eric Martinsson som man betalade nästan 250 000 kronor för i månaden, blev helt överflödig och fick ut exakt noll av sitt spel. Tittar man på de här två spelarna så kommer Strålmans betydelse vara främst i gruppen. Jag tror inte har färgar i det spelmässiga särskilt mycket. Han har haft en enorm karriär men det är 15 år sedan han spelade här och det har varit på kraftig nedgång de senaste åren. Nardella har det offensiva i sig, men jag är inte säker på att han är en bättre version än Joey LaLeggia.
ADAM JOHANSSON
– Väger vi in omklädningsrums-aspekten och vem som kommer ta störst plats där – då är svaret givetvis Anton Strålman. Han har samlat på sig en mängd erfarenhet efter nästan två decennier i Nordamerika och oavsett vilken organisation han tillhört har han varit en uppskattad lagkamrat. Det är en vältalig herre som inte kommer backa från att ryta ifrån om det behövs. Jag är också extremt spänd på att se hur han tar plats i det mediala utrymmet i hockey-Sverige. Han har definitivt potentialen för att växa ut till en av ligans största profiler och språkrör.
Med det sagt var Nardella en frisk fläkt under sin sejour i Djurgården och hans skridskoåkning, snabba beslutsfattande och spel med puck kommer HV71 må bra av. Med tanke på att vi inte vet var Strålman står rent spelmässigt hösten 2023 kan Nardella därför mycket väl komma att betyda mer ute på isen.
JENNIFER ENGSTRÖM
– Anton Strålman. Även om det finns de som tvivlar på hans nivå efter de senaste säsongerna i Nordamerika så är det en otroligt erfaren back som kommer tillbaka till svensk hockey. Han vet vad som krävs för att skapa framgång i ett lag och kommer visa det så väl utanför som på isen.
Han är en ödmjuk ledare som kommer betyda mycket för hela föreningen.
SANNY LINDSTRÖM
– Det är två bra rekryteringar som gör HV's backsida bättre än vad den var i fjol. Jag är övertygad om att Anton Strålman kommer att ha en stor positiv påverkan på hela laget och vara en bra förebild och ledare. Strålman, som förresten mitt rättstavning envisas med att rätta till strålande, är en ”team first guy” som är prestigelös kring sin egen status och talar och agerar alltid för laget före sig själv.
Anton Strålman kommer enligt panelen bli viktig i HV71.
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
2) En annan back, Lian Bichsel, byter Leksand mot Rögle. Ser du honom trivas bättre under Abbotts ledning? Och ska Leksandsfansen vara oroliga över att en sådan talang försvinner till ett annat SHL-lag?
JOHAN SVENSSON
– I bästa fall för Lian Bichsel så tycker Dallas att han är så pass bra att man avser att spela honom och då blir det en icke fråga. Det är snarare Rögle som skaffat sig ett fint rykte och att talangfulla spelare väljer att spela där. Dallasscouten Pär Johansson har säkert en viss inverkan i det beslutet. Om han finns i södra Sverige så kan Johansson hålla koll på honom mer eller mindre hela tiden. Det tror jag en sådan som Lian Bichsel också uppskattar. Leksand och deras supportrar har betydligt allvarliga saker att vara oroliga för. Exempelvis det som sker i styrelserummen och den ovissa framtid det medför. Det känns ju inte som att känslan är särskilt god när engagerade supportrar måste stånga sig blodiga över sånt här. Det blir ett energiläckage i hela föreningen. Dessutom tror jag det finns en viss press och stress över att man ska vara topp sex den här säsongen. Så Lian Bichsel eller inte, det får väl vara vad det är, kan jag känna.
ADAM JOHANSSON
– Alla vi som minns hur Lian Bichsel slog igenom med dunder och brak i Strömstad Hockey Classic för två år sedan hade kanske väntat sig att han redan nu skulle sticka över till Nordamerika, men förra säsongen blev inte som alla parter hade väntat sig. Bichsel hade problem under framför allt hösten och tog inte de kliven i sin utveckling som han själv eller Leksand och Dallas hade hoppats på. Det är säkert därför Dallas klivit in i handlingarna här och uppmuntrat/placerat/flyttat på Bichsel inför den kommande säsongen.
Abbott-bröderna har under de senaste åren förvaltat flera svenska och europeiska spelare till NHL och AHL, det har säkerligen Dallas-ledningen lagt märke till och tänker nu att Bichsel kan gå i samma fotspår. Det enda som ger mig lite huvudbry är att Rögles backuppsättning ser klart vassare ut än Leksands i det här skedet. Möjligheten till speltid borde ha varit större i Leksand, men samtidigt kan nya ögon i Ängelholm vara nyttigt för Bichsel som mest troligt gör sin sista säsong i Sverige.
Slutligen: Ja, Leksandssupportrarna borde känna oro inför 23/24. Turbulensen utanför isen med kampen om styrelserummet och det pausade årsmötet påminner en om det ”gamla Leksand” och i spelartruppen lyser de etablerade nyförvärven med sin frånvaro.
JENNIFER ENGSTRÖM
– Ja, jag tror en roll i Rögle kommer vara bra för Bischel. Spelmässigt känns det som ett bra steg, då Abbot-bröderna garanterat är mycket angelägna om att få till en bra utveckling på talangen och har förmågan till det, med all sin erfarenhet och sina kontakter i Nordamerika.
Samtidigt känns mycket rörigt i och kring Leksand för tillfället, vilket gör att Bischel har en större chans att få fokusera på det sportsliga i en annan klubb.
Om Leksandssupoortrarna ska vara oroliga? Både ja och nej. Att talanger tvingas byta miljö för att deras NHL-klubbar och liknande vill det, sådant händer, och är inget unikt i det här fallet. Det har nog inte så mycket med just Leksand att göra.
Däremot finns det andra saker runt klubben som är mer oroande, som Adam bland annat nämner här ovan.
SANNY LINDSTRÖM
– Rögle kan fortfarande dra nytta av lånet av Moritz Seider där jag vet att Detroit var väldigt nöjda med hans utveckling och utbildningen under en säsong. På så sätt har Rögle skaffat sig ett rykte om att vara ett bra ställe för unga spelare att utvecklas på vilket fler än Detroit och Dallas noterat i NHL. Jag förstår frågan kring Leksandsfansens oro men jag skulle inte dra det så långt. Det är i Bichsels fall mer Dallas önskan än hans egen kan jag tänka mig. I fjol valde Detroit till exempel att flytta Theodor Niederbach från Frölunda till Rögle något som gick sådär samtidigt som Frölunda överlevde det också.
På frågan om trivsel under Abbott; Svårt att svara på. Oavsett Leksand eller Rögle så kommer Dallas vilja se honom spela i en betydande roll vilket jag i grunden tror han kunnat göra i en större utsträckning i Leksand än i Rögle baserat på hur trupperna är byggda här och nu.
Lian Bichsel i Leksandströjan.
Foto: STEFAN JERREVÅNG/TT / TT NYHETSBYRÅN
3) Nu när försäsongsmatcherna och augustis hetaste turnering, Strömstad Hockey Classic, väntar runt hörnet undrar man ju vilket lag som skulle behöva en mjukstart rent resultatmässigt för att fansen inte ska börja förlora hoppet redan innan premiären. Alltså: vilket lag är i behov av en självförtroende-boost innan pucken släpps i september?
JOHAN SVENSSON
– Jag tycker det ser rätt osäkert ut i en storklubb som Frölunda. Tittar jag igenom truppen och livet efter Joel, och det faktum att man dras med lite skador och inte tillsatt ett par platser i truppen så hade man onekligen behövt en god försäsong. Man ska inte spela CHL-hockey den här sommaren och hösten och då blir de vanliga träningsmatcherna av betydligt viktigare karaktär. Det finns nog en rätt stor press på allt och alla att man kanske väntat lite för länge på att hitta de där spetsspelarna som man så starkt suktar efter. Och nu är det augusti. Jag tror Fredrik Sjöström inser det och nog landar in något inom kort, och det behöver vara någonting bra. En god start på försäsongen skulle ge lite arbetsro.
ADAM JOHANSSON
– Med tanke på vårens och sommarens styrelse-följetong samt alla frågetecken som finns runt Leksands trupp svarar jag masarna från södra Siljan. Börjar förlusterna radas upp redan under augusti och tidig september månad kommer en del supportrar börja misströsta och ifrågasätta hur 23/24 kommer sluta. Den yttre pressen har skadat Leksand tidigare och hur hanterar ledningen om den uppstår igen? Särskilt med osäkerheten som råder kring den nya styrelsen.
Det här är dessutom Björn Hellkvists fjärde år som huvudtränare för LIF. Den första säsongen är alltjämt den bästa och skulle kurvan fortsätta peka nedåt under den tidiga höstkanten kommer frågor börjar ställas om hans position, var så säkra. Säkerligen även om GM Thomas Johansson också.
Björn Hellkvist och hans Leksand kan behöva en stark start redan på försäsongen.
Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
JENNIFER ENGSTRÖM
– Här finns det lag att välja och vraka bland, skulle jag säga. Leksand har nämnts och man hade kunnat säga exempelvis Modo eller Frölunda också, men jag väljer att fokusera på HV71.
Efter förra årets tunga säsong, framför allt inledningsvis, är förväntningarna höga på klubben, precis som de alltid är i Jönköping. Vissa supportrar är redan nu något kritiska till lagbygget, samtidigt som ”Nubben” plockat in sina gamla bekanting Tomas Montén som tränare. Känslan är att klubben och inte minst ”Nubben” har mycket att bevisa för att hålla dem utanför klubben nöjd.
SANNY LINDSTRÖM
– Spontant kan jag känna att det är Leksand. Det har varit lite skakigt där under sommaren med valberedning och supportrarna som inte dragit jämnt hur Leksands styrelse ska formeras. Nu är det nödvändigtvis inget som direkt påverkar truppen men jag tror inte att Leksand står så stadigt om det börjar skaka och resultaten går emot dem. Sedan är jag ingen vän av att dra några större slutsatser från försäsongsmatcher direkt. Men visst. Det man som spelare och lag betraktat vill ha är en positiv känsla med sig från försäsongen när grundserien börjar. Och då i synnerhet för de lag som harvade i botten i fjol och är lite mer sköra för motgångar.
4) Precis som andra SHL-lag som brakar ur högstaserien satsar Brynäs stenhårt på att ta sig upp direkt. Given favorit i din bok eller ser du något lag som kan hota Gävlegänget?
JOHAN SVENSSON
– Så jäkla såld är jag inte. Vi såg i kvalspelet vad de här etablerade herrarna presterade när det blev skarpt. Hockeyallsvenskan är ett maraton över 52 omgångar där lag som Tingsryd inte vill annat än att sätta dit klassikerklubben. Dessutom är jag inte helt övertygad om Niklas Gällstedt och hans stab. Jag tycker det är en utbrytargrupp att fyra lag som sticker ut ganska klart. Det är absolut Brynäs, men också Djurgården som har en väldigt bra kontinuitet bland de etablerade och vi säkert får se nya talanger ploppa upp. Med en tränarstab som är trygg och satt sedan i vintras. Sedan tycker jag att Södertälje och Björklöven ska nämnas. Det är respektabla allsvenska föreningar med ledare som varit med ett tag nu. Dessutom med spetsar som bevisligen levererar. I alla fall i grundserien. Min seriefavorit är i det här läget Djurgården, som säkert trivs med att inte ha det riktigt stora favorittrycket på sig. Men jag menar, Daniel Brodin, Marcus Krüger, Linus Klasen och John Norman. Ni hör ju själva.
ADAM JOHANSSON
– Truppmässigt, sett till meriter utomlands och från SHL, kan inget annat allsvenskt lag mäta sig med Brynäs. De kan exempelvis ställa upp en centersida med Johan Larsson, Tyler Vesel, Linus Ölund och Jacob Blomqvist. Det är definitivt en av de bästa i allsvenskans historia och med tanke på hur viktig centrarna är har Brynäs ett stort plus där i sin trupp.
Sedan har sportchef Johan Alcén fått behålla stora delar av stommen från fjolåret, totalt elva spelare har tackat ja till en fortsättning i andraserien, och det skänker en trygghet till lagbygget i stort som kryddats med en del spännande namn från andra allsvenska konkurrenter. Det har Alcén gjort bra, att han – precis som Johan Hult i HV för två säsonger sedan – identifierat vilka spelare som utmärkt sig i Hockeyallsvenskan tidigare. Spelare som kan ligan, helt enkelt. Den erfarenheten får inte underskattas och kanske är det det största frågetecknet runt Brynäs lag just nu, att det är väldigt få som ”kan” allsvenskan och den hockey som spelas. Många äldre killar kommer säkert få ett wake up-call när serien startar.
Brynäs är i min bok i alla fall seriefavorit. Tätt följt av Björklöven, Södertälje och Djurgården.
JENNIFER ENGSTRÖM
– Inget är givet i Hockeyallsvenskan. Det såg vi inte minst ifjol när Djurgården med sitt starka lag på pappret ändå inte lyckades studsa tillbaka direkt till högsta serien. Den här säsongen har på förhand fler satsande lag än tidigare, som alla har ambitionen att gå upp. Jag tror därför att det kan bli ett riktigt krig om topplatserna.
För Brynäs del är det mycket som ska stämma för att de ska lyckas och pressen utifrån kan bli det som sänker dem, trots att de på pappret har ligans kanske bästa och mest meriterade lag.
Jag slår istället ett slag för Björklöven. Jag tror att de känner att de slår ännu mer ur underläge i år och med truppen de har kan de ändå nå hela vägen.
SANNY LINDSTRÖM
– Det är klart att Brynäs byggt ett slagkraftigt lag som definitivt kommer vara med att hugga i den absoluta toppen. Samtidigt är hockeyallsvenskan en väldigt tuff serie med flera lag som kommer vara väldigt bra framåt våren. Djurgården, Södertälje, Björklöven och Brynäs är givna topplag och känns på förhand som några nummer starkare än sina konkurrenter.
Är Brynäs det givna topplaget i Hockeyallsvenskan?
Foto: TOBIAS STERNER / BILDBYRÅN
5) En del har spikat trupperna, en del andra söker alltjämt efter spetsen som kan göra skillnad i vinter. Vilket lag ser du i dagsläget ha värvat bäst – och sämst – hittills? Välj och vraka fritt från SHL och Hockeyallsvenskan.
JOHAN SVENSSON
– Jag tycker Nybro varit en riktigt pigg nykomling på den allsvenska transfermarknaden. Man har varit offensiva med Rasmus Aro och Kim Ahlqvist som driver klubben. Man satte en standard när man värvade Tommy Samuelsson som ny tränare och det var en supervärvning som öppnade upp för de förstärkningar man har kunnat ta in som nykomling. Man har insett vikten av att verkligen spetsa till laget med spelare som kan göra skillnad.
Tittar man bland de som kanske varit lite svagare på transfermarknaden överlag så tycker jag nog Modo ser rätt svaga ut. Jag inser svårigheten för ”Hinken” att gå ut på transfermarknaden i maj, när han är nykomling i SHL och måste överbjuda på spelare för att få dessa, men det har nog gått upp hur tufft läget blir. Han går från att vara ett topplag och attraktiv förening i sin liga, till att gå in på en annan hylla och då vara en av de minst attraktiva klubbarna. Det är tur att man har en så pass bra tränare som Mattias Karlin. Det är ett absolut måste som nykomling att man har struktur på grejerna. I bästa fall är även Lassi Lehtinen en riktig fullträff och då behöver man inte vara så skarpt i övrigt på transfermarknaden.
ADAM JOHANSSON
– Rögle i kategorin bäst. De insåg tidigt vad som fattades i fjolårets trupp och har därför täppt igen både center- och backhål i laget. Simon Ryfors och Rodrigo Abols är klasscentrar på den här nivån och bland backarna finns det en drös av spets- och breddnamn som kan stjäla rubrikerna i vinter. Det är kanske det man är mest spänd på med Rögles lagbygge: vilka backar tar topp fyra-platserna?
Jag stannar kvar i högstaligan och singlar ut Frölunda som ett lag som jag ställer mig tveksam till inför säsongen. Henrik Tömmernes och Linus Högberg i alla ära – backsidan ser bättre ut, ja – men vad händer med Frölundas forwardssida? Den är i stort behov av mönsterbrytare och poängspelare. Vi får inte glömma bort att Joel Lundqvist blev intern poängliga-kung med sina 29 poäng ifjol och årets forwards ser inte direkt vassare ut än den tidigare upplagan. Nu vill Fredrik Sjöström addera spelare till den lagdelen inför premiären, och det är nog klokt – för det kommer behövas.
JENNIFER ENGSTRÖM
– I SHL är Rögle för mig det givna valet, men jag blickar istället mot Hockeyallsvenskan för att ta fram några som värvat riktigt bra, och där väljer jag Brynäs. Även om jag tidigare här uppe nämnt att det inte är givet att de studsar tillbaka till SHL direkt, så har Alcén och company gjort ett grymt jobb med lagbygget och skapat de bästa möjliga sportsliga förutsättningarna för att lyckas.
Det har varit starka förlängningar med spelare som Johan Larsson, Anton Rödin, Greg Scott och Jacob Blomqvist, som alla är ledande spelare på och utanför isen.
Samtidigt har klubben värvat in flera meriterade, på så väl back- som forwardssidan. Så sillymässigt ligger Brynäs i topp, men det är ändå inte givet att det blir succé, som sagt.
Och gällande några som inte har imponerat på mig hittills är det laget som tog steget upp från Hockeyallsvenskan till SHL, det vill säga Modo. Det är alltid tufft att komma sent ut på marknaden, men här känns det som att det behöver komma in något mer spännande för att det inte ska vara ett bottenlag.
SANNY LINDSTRÖM
– Frölunda har värvat bra men det saknas fortsatt ett par riktigt bra spelare. Göteborgarna söker efter en förstacenter och en ytter av högsta klass. Därför väljer jag bort dem även om namnen som man värvat är väldigt bra. Rögle har värvat bra också men de som jag tycker sticker ut är Oskarshamn. När jag tittar igenom den truppen som de kommer ställa på benen i år så undrar jag om det till och med inte är aningen bättre än i fjol trots att man tappat Antti Soumela och Jiri Smejkal. För första gången sedan man klev upp i SHL går man in i en säsong med en toppmålvakt i Marek Langhamer. Backsidan ser bra ut medan forwardsidan har en större bredd än tidigare samtidigt som den fortsatt är väldigt spetsig. I hockeyallsvenskan har Brynäs gjort en bra Silly Season och fått ihop ett slagkraftigt lag som bör ligga med i toppen. Jag tycker också att Västerås och Södertälje gjort det bra utifrån sina behov av att stärka upp sina trupper. Vilka som värvat sämst? Nog finns det en del luckor att fylla i Leksands backsida och MoDos lag ser ihålligt ut och i avsaknad av ett par pjäser högt upp i laget. Men det är å andra sidan inte speciellt konstigt som den nykomling man är.