Jag tycker det är en bra analys av Hockeysverige. Mycket hänger på målisarna, backarna och powerplay som även jag varit inne på. En stark och bred trupp på pappret men det är några pusselbitar som behöver falla på plats. Jag håller med om att Jocke är en fem plus-spelare men att det kanske inte på förhand finns flera av hans kaliber i laget. Däremot är jag inte helt övertygad om att vi ska ha bästa utelaget i hela ligan.
Jäkligt intressant att våra dyra forwards gjorde så lite poäng i 5vs5 ifjol, med undantag av världens bästa Jocke och mannen från Hagfors, Ejdsell. Där måste våra toppforwards höja sig rejält. Det är inte Forsell och Westfält som ska bära detta lag.
Att dom underliggande siffrorna tydligen var mindre bra hoppas jag beror på alla skador. Upp till bevis den här säsongen.
Nu verkar tjeck-Dave sett bra ut på försäsongen. Är extremt viktigt att han håller hög klass i shl. Kellman har så vitt jag förstår knappt synts alls men försäsong är just det; försäsong.
Att vi hamnat nia, nia och tia i pp-ligan senaste åren är inget mindre än en skandal. Helt obegripligt att prestera så dåligt i numerärt överläge år efter år med tanke på vilka spelare vi har att tillgå. Att inget görs, åtminstone inget som funkar, är ofattbart i min värld.
Frågan är om vi verkligen kommer ha sex lag före oss i tabellen när serien är slutspelad. Det vore en rejäl missräkning och ett fiasko med tanke på stålarna som är nedplöjda i truppen.
Edit: Måns Karlsson från Hockeysverige är med i senaste avsnittet av VF-podden. Sannolikt intressant att lyssna på.