Vem är SHL:s bäste spelare?
1. David Tomasek, Färjestad – 33,0 procent
2. Filip Hållander, Timrå – 16,5 procent
3. Jakob Silfverberg, Brynäs 13,2 procent
4. Oskar Steen, Färjestad 13,2 procent
5. Oscar Lindberg, Skellefteå 5,5 procent
Övriga (11 olika spelare/vet ej) – 18,6 procent
Kommentar från David Tomasek, forward i Färjestad:
– Det är så klart väldigt roligt att höra. Det är en ära att spelarna själva tycker det. Det är en litet kvitto på att det har gått bra under säsongen och även en morot att prestera ännu bättre och försöka bli bättre varje match och varje månad.
Vad är du mest nöjd med under säsongen?
– Överlag vill jag lyfta fram laget. Jag har haft bra kedjekamrater under säsongen och de har, tillsammans med tränarna och hela organisationen, hjälpt mig att vara den bästa versionen av mig själv. Jag har dem att tacka för mycket. Jag har hållit en konsekvent nivå fram till att jag dragits med lite skador och så vidare. Jag har det lite tufft just nu, men så kan det vara under en säsong och sådan är hockeyn. Nu gäller det att hitta tillbaka till vinnarspåret som lag samtidigt som jag hoppas att jag håller mig frisk och hittar tillbaka till mitt spel igen.
Vilken motståndare tycker du är bäst i ligan?
– Jag gillar verkligen hur Jakob Silfverberg leder Brynäs. Han har mycket NHL-erfarenhet och ett riktigt bra skott. Filip Hållander har varit solid hela säsongen och producerar för Timrå. Jag gillar hur Brynäs backduo Victor Söderström och Charles-Edouard D'Astous rör sig på blålinjen. Jag får NHL-vibbar av dem och gillar deras spel.
– Och om jag får nämna några spelare ur vårt lag så tycker jag verkligen att spelare som Oskar Steen, Marian Studenic och Viktor Lodin är uppe på samma nivå.