Färjestad åkte ut i kvartsfinalen, igen, i våras.
Nu har man värvat hem ikonen Jörgen Jönsson och tanken är att ”Jögga” ska leda Färjestad in i ny storhetstid.
MÅLVAKTER Betyg: 3 av 5 plus
Färjestad har värvat in två nya målvakter i Emil Larmi och Melker Thelin. Målvaktssituationen har varit rörig i Färjestad senaste åren och tanken är nu att Larmi, som vunnit guld i Växjö och har en lång relation med Jörgen Jönsson, ska se till att Färjestad får en trygghet i målet. Förra säsongen släppte Färjestad in 153 mål i grundserien och bara Modo och HV71 släppte in fler mål. Nu är insläppta mål inget facit för hur bra eller dålig en målvakt är, men det är en fingervisning, helt klart.
Larmi kommer till Färjestad efter fyra säsonger i Växjö och fick faktiskt släppa ifrån sig förstaspaden till Adam Åhman i våras, bland annat stod inte Larmi i den sista och avgörande kvartsfinalen mot Luleå i slutspelet. Larmi säger att han valde Färjestad för att han behöver en nytändning och får han det i Färjestad är han ett stabilt och säkert kort i målet för Färjestad.
Thelin har JVM-erfarenhet och har varit stabil för Björklöven under två säsonger. Han är en helt perfekt andramålvakt för Färjestad.
BACKAR Betyg: 3 av 5 plus
Tappet av Joel Nyström är kännbart, såklart. Han hade grym plus-minus och gjorde flest poäng av alla backar i laget 2024–2025. Men de nya backarna Filip Roos och Gabriel Carlsson är intressanta. Roos är en så kallad tvåvägsback och har styrkor över hela isen. Vad Sportbladet erfar blir troligtvis inte Jérémy Groleau kvar i laget. Carlsson har samma egenskaper som Groleau och tanken är att Carlsson kommer få oerhört mycket istid i Färjestad kommande säsong.
Nye tränaren Jörgen Jönsson kommer även att förändra försvarsspelet i Färjestad. Tidigare har man kört lite mer man-man i egen zon och nu kommer det blir mer olika ansvarszoner för backarna. Om det funkar kommer det inte vara lika virrigt i egen zon som det stundtals varit för Färjestad. Man har även i en ny backtränare i Christer Olsson, som har fina egenskaper och rutin att bygga ett pålitligt försvarsspel.
FORWARDS Betyg: 4 av 5 plus
Just nu har man tolv forwards under kontrakt och det ska in en till forwards med karaktär, kanske till kedja tre eller fyra. Toppkedjorna är klara och man hoppas mycket på att nye Radim Zohorna ska få stäm med Viktor Lodin i en tilltänkt förstakedja. Radim är den bäste av Zohorna-bröderna och har 68 matcher i NHL på sin cv. Han är över två meter lång med skridskorna på och är en komplett center. Många trodde han skulle slå igenom i Pittsburgh, men det saknades något för Radim och bland annat hade han brister i kvickheten på isen, som är så viktig för att kunna leverera på liten isyta. Radim måste också placeras i rätt miljö för att lyckas och Färjestads tanke är att tjecken ska spela med Viktor Lodin och Joakim Nygård och då får han verkligen rätt förutsättningar att lyckas.
Radim hade en tung säsong i Lugano 2024–2025, men det hade hela Lugano som fick en köplats i ligan. Radim är heller ingen flashig hockeyspelare och det är ofta dom som lyckas i den schweiziska ligan.
TRÄNARE Betyg: 4 av 5 plus
Här är det total makeover. Johan Hedberg, Thomas Rhodin, Tomas Mitell, Maciej Szwoch är out. Och kanske den största FBK-ikonen, tillsammans med Håkan Loob, är tillbaka i Karlstad. Syftar givetvis på Jörgen Jönsson med sex SM-guld och totalt 19 säsonger som spelare och ledare för Färjestads BK.
Jönsson har varit iväg några år från Värmland och det har gjort honom gott och hans cv har vuxit och han har fått många intryck från en större hockeymiljö.
Det är inte lätt att lyckas som tränare när man har ett stort hjärta för klubben. Ofta kan pressen bli stor, för stor, men i Jönssons fall tror jag att det kan gå bra. Han har fått väldigt nyttig rutin under åren i Davos, Örebro och två sejourer i Växjö.
Som assisterande tränare får Jönsson Christer Olsson och Mikael Karlberg. Finns oerhört med rutin i den trion och inget annat SHL-lag slår Färjestad på fingrarna där.
TOTALT: 14
Så här kan laget ställa upp
Målvakter
M1: Emil Larmi
M2: Melker Thelin
Förstafemman
B1: Adam Ollas Mattsson
B2: Gabriel Carlsson
F1: Viktor Lodin
F2: Radim Zohorna
F3: Joakim Nygård
Andrafemman
B3: Axel Bergkvist
B4: Filip Roos
F4: Oskar Steen
F5: Joel Kellman
F6: Marian Studenic
Tredjefemman
B5: Magnus Nygren
B6: Jérémy Groleau
F7: Per Åslund
F8: Linus Johansson
F9: Lucas Forsell
Fjärdekedjan
F10: xxx.
F11: Christoffer Johansson
F12: Emil Alba
Extra
B7: August Tornberg
B8: Noel Fransén
B9: Albert Wikman
F13: Jack Berglund
NYFÖRVÄRVEN Betyg: 4 av 5 plus
Färjestad imponerar nästan alltid när det handlar om nya spelare. 2025 är inget undantag. Carlsson, Larmi, Zohorna, Roos har alla spelat i NHL och har även erfarenhet från spel i landslaget, Larmi har bara suttit på bänken i NHL. Det är inte alla klubbar som kan värva så meriterat, men lag som Färjestad och HV71 lyckas ofta med det. Man har också en gedigen plånbok att värva med och kommer man till Färjestad så vet man att man får en miljö som fungerar och man kommer också ha chans att bli mästare.
Carlsson är också en prestigevärvning. Han var nära Rögle, men Färjestad lyckades vinna dragkampen trots att Rögle hade en stor fördel i tränaren Dan Tangnes som hade Carlsson i Zug förra säsongen. Sedan valde Färjestad att betala bra, cirka 300 000 kronor i månaden. Rögle lade runt 250 000 kronor i månaden.
Zohorna är ingen ny David Tomasek, men håller bara farten för SHL så kommer tjecken att leverera. Han kommer inte att styra i powerplay, men vara en spelare som står framför mål och petar in puckarna.
Drömvärvning
Victor Ejdsell, Anton Lindholm och Rasmus Asplund är drömvärvningar för Färjestad.
Just nu spelar de i den schweiziska ligan och för Lindholm och Ejdsell kan den kommande säsongen bli den sista i alplandet om Bern inte gör en bra säsong.
Och Ejdsell är en stolt värmlänning som kommer spela i Färjestad om han vänder hem till svenska ligan.
– Karlstad är alltid hemma för mig så det är klart att jag följer Färjestad så mycket som jag kan. Vi har lite olika speldagar så jag har sett många matcher i vinter. Det var ganska uppenbart att spetsen och den offensiva kraften finns där så det stod härliga till, sa han i en intervju med NWT.
Lindholm har haft ett tufft år i Bern bakom sig och måste upp till bevis för att få förnyat förnyat förtroende.
Fem frågor till Jörgen Jönsson
Hur kommer du att förändra Färjestad kommande säsong?
– Ja, jag hoppas inte det blir sådär jättemycket, tycker vi har en fin, härlig offensiv som vi vill behålla. Vi vill ju fortsätta vara ett lag som forecheckar och prioriteringen blir givetvis försvarsspelet. Det är den tydliga delen som de flesta spelare och ledare vill förändra jämfört med i fjol.
Färjestad släppte in många mål förra säsongen, hur ska du råda bot på det?
– Hur de gjorde i fjol, det har jag inte riktigt kläm på. Jag såg ju att de släppte in en del mål och ibland lämnades målvakten lite vind för våg och stundtals såg målvakten väldigt osäker ut.
– Jag tänker ändå jobba strukturerat och jobba mer som en femmannaenhet som spelar försvarsspel tillsammans i egen zon, där målvakten ändå på något sätt får en hyfsat lätt resa är min plan.
– Vi vill styra varifrån skotten kommer ungefär och vilka ytor som försvararna ska ta och vilken yta som målvakten ska rädda pucken i. Så det är väl min ambition att sätta ett tydligare och mer strukturerat försvarsspel. Jag kommer inte fortsätta med man-man-försvar i egen zon. Det gjorde de i fjol och jag kommer inte att spela så.
Vad förväntar du dig av Radim Zohorna?
– En tvåvägsspelare som är stor, stark och jag hoppas att han kommer använda sin kraft i spelet, både i offensiven och i defensiven. Jag förväntar mig att han blir en viktig center för oss. Han kommer att göra färre poäng än vad Tomasek gjorde, men han kommer vara otroligt användbar i alla delar av spelet istället. Radim hade en tung fjolårssäsong och är sugen på att studsa tillbaka. Jag har ju pratat med honom om Lugano och han har ju sin bild av vad som hände.
– ”Valle” är ju den som har gjort rekryteringen och scoutingen och följt honom ett tag och han är övertygad om att han är mer den typen av center som jag kanske efterfrågat.
– Jag har ju sagt till ”Valle” att jag gärna tar en förstacenter eller en toppcenter som kan spela i alla zoner och plan i alla moment. Det blir en bättre balans i laget än att man har en kille som bara ska spela offensivt och sedan är man frustrerad när han inte spelar defensivt. Så jag hoppas och tror att Radim kan vara nyttig över hela isen.
Du är ikon i Karlstad, hur ska du ta dig an den pressen som kommer nu?
– Ja, men jag tänker inte så, tycker att det är ett lagarbete. Jag fattar din bild och flera andras bild utifrån att man kommer hem och sådär. Men det är annorlunda nu. Jag har varit borta i tio år och är en annan ledare nu än vad jag var när jag lämnade. Bland annat är jag en starkare människa som på något sätt har hämtat in erfarenheter från många olika ställen, både i Schweiz och olika klubbar i SHL.
– Jag ser det verkligen som att det är ett lagarbete, ända från Rickard i toppen av sporten ner till materialare och alla möjliga. Vi behöver allas insats liksom. Vi kommer ha ett jättetajt samarbete och alla behöver dra sitt strå till stacken, inte minst spelarna.
Hur är den analys av att Färjestad åkt ut i kvartsfinal tre år i rad?
– I slutspelet blir det tightare och tätare ishockey och Färjestad har inte lyckats få till den där frejdiga ishockeyn som man haft i grundserien. I stället blev man stressade och pressade i försvarsspelet, utifrån min analys.
– Givetvis ska man spela offensiv hockey, men om man har pucken måste man vara trygg i att spela försvarsspel också.
– Sen behöver de ledande spelarna alltid vara bäst och alltid leverera poäng och mål och så blev det väl inte riktigt i våras heller.