Ny intervju med Asplund i VF
En dialog fanns med Färjestad – men ingen ledig plats i laget.
– Jag var öppen för att återvända, säger 27-åringen som i en intervju med VF-sporten berättar om varför det blev Davos, snacket med Färjestad och pappalivet.
ANNONS
”Tyskan är dålig, men nu är det hög tid att lära sig igen. Jag var väl ingen höjdare på det i skolan heller, men förhoppningsvis blir det bättre nu”.
Orden kommer från Rasmus Asplund som nyss är hemkommen från Davos där han hälsat på sin nya klubb som den 1 juli skrev ett tvåårskontrakt med den värmländske centern.
– De presenterade en bra plan för både mig och hur de ser på laget. Det som framför allt lockade är att de vill vinna titeln, något jag värderar högt.
Rasmus Asplund tränar på egen hand i centrala Karlstad innan avresan till Davos.
Rasmus Asplund tränar på egen hand i centrala Karlstad innan avresan till Davos. Foto: Johan Carlberg
Bland de konkreta alternativen fanns en dialog med både Floridas organisation och andra NHL-klubbar.
Utöver det lade sig flera SHL-klubbar och schweiziska in i leken.
– Det var aldrig något självklart val. Det fanns många erbjudanden att välja mellan, men till slut landade jag i att Davos var det bästa för mig.
ANNONS
– Ett jättetufft val som tog tid. Men samtidigt har jag varit där borta i Nordamerika i sju år och jagat min NHL-dröm och levt den i många säsonger. Jag är stolt över vad jag åstadkommit på andra sidan, ett roligt äventyr men nu är det dags för ett nytt kapitel.
Pratade med Färjestad
Det kapitlet, det kunde ha skrivits i Färjestad redan i år.
– De var intresserade, men så länge Oskar Steen och David Tomásek var i laget så fanns det ingen plats för mig. Då valde jag att gå vidare. Jag fick bra bud från andra klubbar, men det blev Schweiz.
Tätt inpå efter att Färjestad och Rasmus Asplund avslutat sin dialog blev David Tomásek klar för en flytt till Edmonton Oilers.
– Jag var öppen för att återvända till SHL och lyssnade på vad både Färjestad och andra klubbar sa. Alla som hade intresse av att värva mig valde jag att ge en chans.
En dialog med Färjestad fanns, men blicken riktas nu mot södra Europa.
En dialog med Färjestad fanns, men blicken riktas nu mot södra Europa. Foto: Johan Carlberg
ANNONS
Färjestads sportdirektör Rickard Wallin har avstått från att kommentera dialogen med Asplund.
Men Filipstadsprodukten berättar vidare för VF-sporten att Karlstadsklubben har en speciell plats i hjärtat.
– Färjestad har gjort otroligt mycket för mig och min karriär, det är där jag är fostrad och det är där som jag alltid kommer ha ett öga och örat öppet. Det vore kul att spela i FBK-tröjan igen, men det som folk utanför hockeyn inte vet är att det också är business. Hockeylag fungerar på samma sätt som vilket företag som helst, det ska vara rätt tidpunkt för det.
Att du nyligen blev pappa, spelade det in i ditt beslut att välja Schweiz och på så vis få en bättre ekonomisk situation?
– Nej, det kan jag inte påstå. Nu i efterhand kan jag och familjen dock känna att det är skönt att komma närmare hem, men det var inget som påverkade mitt beslut innan. Hela familjen trivdes bra i USA och vi hade kunnat bo kvar också, men nu handlade det om vad det bästa rent hockeymässigt var.
Rasmus Asplund i Nordamerika
• Antal säsonger: 7
• Antal NHL-matcher: 189 (18 mål och 31 assist)
• Antal AHL-matcher: 265 (48 mål och 111 assist)
• NHL-organisationer: Buffalo Sabres, Nashville Predators, Florida Panthers.
I mitten av maj fick Rasmus Asplund och hans fru Sandra Stjernéus Asplund, sonen Josh.
ANNONS
Förutom att värmlänningen blivit pappa så gifte han sig också med sin käresta för nästan exakt ett år sedan.
Det har med andra ord hänt en hel del sedan Asplund som 19-åring lämnade Färjestad.
– Gud... Det har hänt väldigt mycket. Det som du nämner ovan är bara ett par av sakerna. Jag är en helt annan människa med mycket livserfarenhet.
Hur är pappalivet?
– Jättekul, annorlunda och helt fantastiskt. Han är verkligen en miniversion av mig. Det är kul att se utvecklingen, varje dag händer något nytt. Folk brukar säga att Josh är lik mig, sen får vi se om han tar efter något annat i framtiden.
Apropå framtiden, är du öppen för att testa lyckan i NHL igen?
– Ja. Alla som spelar hockey på proffsnivå vill spela i NHL. Nu har jag visserligen tagit ett beslut som försvårar den chansen, men det är en dörr jag aldrig kommer stänga.
Har du kunnat njuta av att spela i världens bästa liga medan du varit där?
– Absolut. Framför allt efter att jag lämnade Buffalo och kände att NHL-spel aldrig var givet. Då njöt jag av varje tillfälle jag fick. Att exempelvis få spela i Florida som är världens bästa hockeylag just nu, det lärde jag mig väldigt mycket av. Jag är oerhört stolt, men det är nog inte förrän jag lägger skridskorna på hyllan som jag kommer kunna summera och reflektera över allt.