Christer Olsson dementerar ryktena i Expressen i denna artikel från VF;
EXKLUSIVT: Efter skriverierna – FBK-tränaren slår tillbaka mot uppgifterna: ”Total osanning”
PUBLICERAD: 15:55
Reporter Johan Ekberg
Johan Ekberg
johan.ekberg@vf.se
Dela
Spara
Assisterande FBK-tränaren Christer Olsson på is på onsdagens träning.
Assisterande FBK-tränaren Christer Olsson på is på onsdagens träning. Foto: Håkan Strandman
Christer Olsson gick bakom ryggen på Jörgen Jönsson.
Den bilden målas upp i ett dokument i Expressen om spelet bakom kulisserna
Exklusivt i VF bemöter nu Olsson uppgifterna.
– Jag blir rent ut sagt förbannad, säger den assisterande FBK-tränaren.
SNABBVERSION
På tisdagen publicerade Expressen en artikel som väckte stor uppmärksamhet, där det påstods att assisterande tränaren Christer Olsson i Färjestad allierat sig med spelare och gått bakom ryggen på huvudtränaren Jörgen Jönsson.
På onsdagen gav Olsson sin version och förnekade anklagelserna.
Han menar att påståendena är osanna och att han haft en bra dialog med Jönsson.
Sammanfattningen är skapad av AI och kvalitetssäkrad av VF.
Visa mer
ANNONS
Det var på tisdagen Expressen publicerade en text med rubriken ”Spelet bakom kulisserna – därför sparkades Jörgen Jönsson”.
En text som väckt stor uppmärksamhet.
I texten finns bland annat ett stycke om assisterande FBK-tränaren Christer Olsson och rollen han spelat i det som slutade med att hans chef fick sparken.
”Enligt flera uppgiftslämnare ska assisterande tränaren Christer Olsson redan under hösten ha tagit några av spelarna ”under sina vingar och gradvis allierat sig med dem” står det i texten som fortsätter med stycket:
”Det här ska ha fått Jörgen Jönsson att reagera kraftigt, och relationen mellan tränarna beskrivs ha varit ”frostig” redan tidigt på säsongen”.
På onsdagen, efter det som var Cam Abbotts första träning, ger Färjestads assisterande tränare nu sin version.
– Jag hade inte läst texten förrän i dag. Först och främst: Tråkigt att det kommer ut en artikel som jag inte fått chansen att svara på, säger Olsson.
– För det andra: Jag vill verkligen inte att det här ska ta någon kraft från Färjestad i den situation vi är i. Det här är riktat mot mig som person. Men ingenting av det stämmer, säger Olsson med eftertryck i rösten.
Han fortsätter:
– Mina senaste 30 år i den här branschen... Hör av dig till tränare och sportchefer som jag jobbat med för att få en uppfattning om vem jag är som person.
”Är jäkligt tråkigt”
Han reagerar även kraftigt mot att han, som texten tolkats av många, ska ha gått bakom ryggen på Jönsson.
– Det är total osanning. Varför skulle jag ha gjort det? Det som skrivs om mig som person... Jag blir rent ut sagt förbannad. Det hade varit bra om jag fått bemöta artikeln innan den publicerades med påståenden som inte stämmer.
Olsson betonar på nytt hur han inte vill att spekulationerna ska ta fokus från Cam Abbotts intåg.
– Det är jäkligt tråkigt att en sån här sak kommer ut. Den stämmer inte. Jag är trygg i mig själv, jag är trygg i vad som är sagt och inte sagt. Nu är det bara att jobba en dag i taget.
Har du haft någon kontakt med Jörgen Jönsson sedan texten publicerats?
– Nej, jag läste som sagt texten först i dag.
Hur skulle du beskriva att ert samarbete var?
– Jag har upplevt det som bra. Att vi haft en ärlig kontakt med varandra. Sen får Jörgen svara själv hur han upplevt det från sin sida. Men min uppfattning är att vi haft en bra dialog hela tiden.
Totalt sett, hur har den sista veckan varit?
– Det är klart den varit turbulent. Den har varit känslomässig. Inget snack om saken.
En sammanbiten Christer Olsson tillsammans med Cam Abbott.
En sammanbiten Christer Olsson tillsammans med Cam Abbott. Foto: Håkan Strandman
Ditt första intryck av Cam Abbott?
– Hög energi. Han vet vad han vill. Rak i sin kommunikation, säger Olsson om de tre punkter han framför allt skulle beskriva sin nye chef.
Olsson han återgår till att vara assisterande tränare med ansvar för backar och boxplay – en roll han understryker är exakt den han vill ha.
– Det där är ju min roll. Det var den jag kom hit för.
Rickard Wallin har pratat om att du inte hade någon ambition att vara huvudtränare?
– Nej. Det här är det sjunde året på raken jag är assisterande tränare. Tankarna på att vara huvudtränare har jag släppt, det är inget jag strävar efter.