För fjärde året i rad tar säsongen slut i kvartsfinal för Färjestad.
Rickard Wallin hatar det snacket – och är fast besluten om att själv vända trenden.
– Jag har inte i mig att ge upp, säger sportdirektören.
ANNONS
Rickard Wallin klev in som sportdirektör hösten 2021. Ett halvår senare stod han på Stora Torget med guldhjälm på huvudet och hyllades mangrant.
Fyra år senare har hans Färjestad vunnit åtta slutspelsmatcher men inte en enda slutspelsserie och kritiken mot klubben och Wallin själv har varit stor.
Inför i år gjorde man en nystart med Jörgen Jönsson som bara efter ett drygt halvår in på sitt fyraårskontrakt fick sparken och efter några dagar ersattes av Cam Abbott.
– Hela säsongen har varit en känslomässig berg- och dalbana. Jag och vi har tvingats göra grejer vi varken ville eller trodde vi skulle behöva göra, säger Wallin och fortsätter:
– Jag är otroligt tacksam mot hela gänget som tog sig an kampen när det såg som mörkast ut, åt Cam som lämnade sin familj i Chicago och kom in och hjälpte oss att vända skutan. För det för man ändå säga att vi gjorde. Med en månad kvar av grundserien låg vi nia. Sen lyckades vi krångla oss direkt till kvartsfinal där vi ändå ger Rögle en match. Sen är det såklart surt att 3–0 blir 3–4 – det är det som svider.
ANNONS
Han fortsätter:
– Jag har jobbat hårdare än jag någonsin gjort. Både jag och min familj gör stora uppoffringar för att det här ska bli så bra som möjligt. Känslomässigt har det här året funnits närmare hjärtat än något annat – jag har haft med mig det dag som natt.
– Jag har känt ”fan va kul det vore att ge alla som varit med under resans gång någonting att glädjas åt”. Det har blivit tydligt vilka som stöttat och vilka som är väldigt glada när det går åt fel håll. Det har varit jobbigt – men jag tycker vi försökt stå med så raka ryggar vi kunnat genom det här.
– Just därför känns det jäkligt bittert att inte få något positivt med sig, vilket en semifinalplats varit. Då hade vi fått något att gå på – och jag tror verkligen vi kunnat utmana där.
”Vi hade chansen”
Framför honom är spelarna väg in på bussen ut mot flygplanet hem mot Värmland och semester.
Rösten både darrar och stockar sig när Rickard Wallin ändå försöker sätta ord på känslorna.
– Det känns helt värdelöst...
Ni hade 3–0 i matcher – kan du förstå att det blev så här?
ANNONS
– Har man sett och levt i den här matchserien har man sett att alla sju matcherna varit extremt jämna. Har man inte marginalerna i matchen på sin sida blir det förlust och inte vinst. Så det är klart jag förstår det – men det är otroligt frustrerande när man har 3–0 och ledning i match fyra men inte klarar att få in benet på rätt sida.
Vad faller ni på?
– Svårt att analysera så här direkt efter men tydligt är att de marginaler vi hade i början hade vi inte med oss i slutet – både sett till skador, domslut, målslut och målvaktsspel. Alla de där nyckelmomenten. Det var snorjämna matcher och vi ger dem en jäkla match trots en tunn lineup i dag. Men det har man ingenting för när man ändå inte går vidare.
Vad är du mest besviken på?
– Resultatet såklart. Vi matchar upp mot ett lag som kom ganska många poäng före oss. Över sju matcher är vi väl så bra – om inte kanske till och med lite bättre spelmässigt och chansskapande. Men den fördel vi hade borde vi utnyttjat. Att vi inte tog chansen är det jag är mest besviken på. För vi hade chansen.
ANNONS
Fyra raka kvartsfinaltåg – ett Färjestad som sämst när det gäller. Hur ser du på det?
– Vi kan inte ta ansvar för alla historiska prestationer när vi går in i en slutspelsserie. Jag förstår att man säger så – jag HATAR att förlora slutspelsserier. Det är det värsta jag vet! Men det här laget kan bara ta ansvar för det här året – det här slutspelet. Vi försöker alltid förbättra oss men vi har ett motstånd som gör att vi alltid måste förbättra oss.
– Det är inte så att det är en given topp fyra. Det är sju-åtta lag som är på samma nivå tycker jag. Vi är ett av dem. Men jag håller inte på det här för att åka ut i kvart. Det är så korkat att det inte är sant när jag får höra kommentarer som ”är du nöjd nu?”. På riktigt?!
– Klimatet blir nästan hånfullt så fort något inte går som det ska. Vi leder med 3–0 men direkt när vi förlorade en match fick man höra ”nu är det kört”. Var det verkligen det? Vi kan inte behöva ha all världens besvikelser i ryggsäcken varje gång vi ska spela hockey.
Wallin pratar om att han förstår att fyra raka kvartsfinaluttåg lyfts.
ANNONS
– Men vi spelar i den säsongen vi är i. Inte de vi varit. Och som det såg ut i början av 2000-talet – där är inte verkligheten längre sett till konkurrensen. Vi behöver skrapa på de detaljer vi kan göra bättre.
Om Abbotts framtid
Och mitt i bedrövelsen ser Wallin en trend som trots allt är positiv.
– Sedan Cam kom in, och vi ändrade lite i spelet och hur vi ville uppfattas, där tycker jag att jag kan känna en positivitet. Där är vi på rätt väg. Cam har, tillsammans med de andra coacherna, gjort ett superbra jobb.
Vi har uppgifter på att Cam Abbott är klar på ett tvåårskontrakt framåt?
– Det har varit ambitionen att hitta en lösning med Cam och vi har en bra dialog. Men vi har ett slutspel som tog slut för bara en liten stund sedan. Vem som ska träna Färjestad nästa år kommer vi adressera när tiden är rätt – men Cam har gjort ett storartat jobb. Han har ett engagemang och en professionalitet som var precis så bra som jag hoppats – och kanske till och med lite till.
Uppgifterna som nått både Expressen och VF att Victor Ejdsell är klar på ett treårskontrakt är Wallin även de hemlighetsfull kring.
ANNONS
– Jag kommer inte ge dig några kommentarer om spelare i dag. Varken de som eventuellt lämnar oss eller de som eventuellt kommer in. Jag tycker det är fel dag att diskutera det.
Arbetet med nästa säsongs trupp är dock i full gång – och utan att nämna några namn berättar ändå Rickard Wallin åt vilket håll han vill förändra laget.
– Passningsspelet nedifrån har vi redan under säsongen varit inne på att vi skulle vilja göra bättre. Förmågan att spela oss ur egen zon. Sen var ett tag den offensiva delen inte lyckad i höstas men jag tycker ändå vi har ett lag med kompetens att göra mål, säger Wallin och fortsätter:
– Stora delar av det vi har är naturligtvis bra. Men vi behöver hitta en balans med hungriga spelare som vill driva på och vill framåt – samtidigt som den stomme vi har inte bara kan spela på samma nivå.
Behövs det in yngre blod?
– Det är alltid en balansgång. Vi kan inte, med den ekonomi vi har, ha fyra kedjor med erfarenhet utan det krävs formationer med olika dynamik. Vi behöver alltid hitta spelare som kanske inte nödvändigtvis är yngre men som kan driva på framåt – det i kombination med den stomme vi har som är lite äldre.
ANNONS
För egen del, vill du fortsätta?
– Ja, jag ser inget annat för mig än att jag ska göra allt för den här klubben – varje dag jag får chansen att representera den. Jag har inte i mig att ge upp. Har aldrig haft och kommer aldrig att ha. Men jag har inte heller i mig att bara rycka på axlarna när det går åt helvete en sån här säsong, säger han och fortsätter:
– Det behöver inte alltid vara att det ska vara SM-guld eller fiasko.
Vilket förtroende känner du från klubben?
– Jag känner fullt förtroende för och från alla jag jobbar tillsammans med. Vi gör det ihop både när det går bra och när det går dåligt. Men just i dag är vi alla jävligt besvikna– vi hade ingen annan önskan än att i kväll ladda för att spela semifinal på onsdag.