JimmyR
Abrahamsson: FĂ€rjestad exploderade
PUBLICERAD: MINDRE ĂN 50 MIN SEDAN
HOCKEY
KARLSTAD. Och jag min tok satt och funderade pÄ om förtrollningen var bruten.
DÄ exploderade FÀrjestad och fick med sig hela Löfbergs Arena.
LuleĂ„ har fĂ„tt nĂ„got att fundera pĂ„ â de har bara 21 timmar pĂ„ sig att hitta en lösning.
Sedan Tomas Mitell kom in som ny trÀnare har FÀrjestad sett ut som ett gÀng nyförÀlskade tonÄringar.
Ăktenskapet har varit âa perfect matchâ frĂ„n dag ett och fram mot den hĂ€r SM-finalen.
Men Àven i de mest passionerade förÀlskelser blir det till slut nÄgon typ av vardag.
Efter den lite intetsÀgande insatsen i LuleÄ i lördags och de tio inledande tio minuterna hemma i en fullsatt Löfbergs Arena satt jag faktiskt och tÀnkte om förtrollningen var bruten.
Om energin började tryta och om LuleÄ var lite för bra.
Jag kunde inte ha haft mer fel.
Vilken överkörning FĂ€rjestad bjöd en kokande Löfbergs Arena pĂ„. AllsĂ„ngen â torparrock, sĂ„klart â de avslutande minuterna ringer Ă€n i mitt huvud.
Karlstad hade lÀngtat i Ätta Är efter en ny SM-final och ytterligare nÄgra Är pÄ ett nytt SM-guld.
Finalen har de redan i Karlstad och gissa om det mÀrktes.
Hela stan andas förhoppningar och jag törs garantera att inga med grönvita sympatier lÀmnade arenan besviken.
Det var kort och gott ett satans tryck, bÄde pÄ isen och pÄ lÀktarplats.
Plötsligt förÀndrades allt
En gigantisk flagga tÀckte hela stÄplatssektionen och givetvis var den mÄlad med de nio guldÄrtalen bredvid ett gigantiskt klubbmÀrke.
Hemmaspelarna verkade inledningsvis lida av en rejÀl finalfrossa för de tio första minuterna var det egentligen bara ett lag som gjorde allting rÀtt (LuleÄ) och ett annat (FÀrjestad) som gjorde det mesta fel.
GĂ„ng pĂ„ gĂ„ng spelade hemmalaget fast sig i egen zon och LuleĂ„ hade kunnat ha en 3â0-ledning efter tio minuter. DĂ„ klev Domink Furch fram som exakt den mĂ„lvakt FĂ€rjestad behövde i den skakiga inledningen.
Och tjecken fortsatte att vara det genom hela matchen.
SÄ förÀndrades plötsligt allt.
Det började med ett inte allt för lyckat FBK-powerplay som avslutades med nÄgon sekunds briljans av Theodor Lennström dÀr han lurade Jonas Berglund halvvÀgs ut i KlarÀlven innan han skickade in ledningsmÄlet.
Landets normalt sett tÀtaste försvar sÄg plötsligt ut som en schweizerost dÀr FBK-spelarna Äkte ut och in.
Joel Nyström stack bakom ryggen pĂ„ Linus Omark, spelade fram Daniel Viksten och sĂ„ var det 2â0
Plötsligt var all sjÀlvklarhet frÄn LuleÄ som bortblÄst. De blev stillastÄende och sÄ pucktittande att det kunde ha varit ytterligare ett par hemmamÄl.
LuleÄ hade en tung kvÀll i Karlstad.
LuleÄ hade en tung kvÀll i Karlstad.
Foto: FREDRIK KARLSSON / BILDBYRĂ
N
Klasskillnad i fem mot fem
Hur kunde det bli sÄ hÀr?
Ja, enklaste svaret Àr att hockeymatcher inte varar i tio minuter. Den hÄller pÄ i minst 60 minuter och det lag som hanterar helheten bÀst vinner 99 gÄnger av 100.
Ăverkörningen fortsatte i mittperioden.
Ă
tminstone i spel fem mot fem dÀr det var klasskillnad.
Martin Johansson ökade pĂ„ till 3â0 efter fem minuter.
Det var bara det att FÀrjestad drog pÄ sig sju minuters boxplay. Först fem minuter för Gustav Rydahl efter en tackling mot Brendan Shinnimin.
Sedan en onödig tvÄa av Victor Ejdsell.
PÄ tal om femminutaren för Gustav Rydahl. Tycker vi kan vara överens om att Shinnimin förstÀrker situationen nÀr han slÀnger huvudet bakÄt. Men ocksÄ att Rydahl inte behöver ta den risken som det innebÀr att komma in frÄn sidan som han gör pÄ en spelare som precis ska avlossa ett skott.
Men inte ens det gratislÀget med sju minuter i powerplay kunde LuleÄ förvalta. Eller sÄ kan man ocksÄ lyfta fram FÀrjestads boxplay som stundtals var fenomenalt.
LuleÄ hade för övrigt elva raka minuter i powerplay utan utdelning. DÄ vinner man definitivt inga SM-finaler mot FÀrjestad i Karlstad.
Han var nog bÀst av alla
FĂ€rjestad levererade ett riktigt styrkebesked. Kalla det maktdemonstration om du vill.
MÄnga var bra i FÀrjestad. FrÄn Adam Ginning till Patrik Lundh och sjÀlvklart Linus Johansson.
BĂ€st av alla undrar jag om inte Per Ă
slund var. Vilken totalhockey 37-Äringen spelar och har spelat under egentligen hela slutspelet. . Han Àr med överallt: tacklar, tÀcker skott, dödar utvisningar och skapar offensivt.
Ă
slund vet hur svÄrt det Àr att nÄ det dÀr SM-guldet och han spelar varje byte som det Àr hans sista.
Joakim NygĂ„rd gjorde 4â0 i tom bur.
Finalserien Àr kvitterad och LuleÄ har verkligen fÄtt nÄgot att fundera pÄ. Redan i morgon ta tillbaka initiativet i den hÀr matchserien.
Bortsett frÄn de tio första minuterna vann FÀrjestad alla kamper, bÄde de smÄ och de stora.
FÀrjestad var tuffare, starkare och bÀttre. De körde över LuleÄ och skaffade sig alla psykologiska övertag det gÄr att fÄ.
Alla vet att det hÀr kan vÀnda tillbaka vÀldigt snabbt.
Kanske redan i den första perioden i LuleÄ redan pÄ tisdag kvÀll.