Min hyfsat realistiska trupp skulle kunna se ut som så här.
Målvakter:
Werner (NY)
Holm
Relativt orutinerat men otroligt spännande. Werner lär vara billigare än Svensson frågan är bara om han ger upp redan efter ett år? Känns ändå inte helt orealistisk värvning. Enroth är ett drömnamn men lär få erbjudanden från alla ligor i Europa och vi lär inte vara ensamna i SHL, blir dyr.
Backar:
Nästan fullt redan, håller en plats öppen för Nygren. Även om vi idag har sju spelare på kontrakt så vet vi att mycket kan hända framöver. Extrem konkurrens på backsidan och även dyr men anser inte att klubben kan säga nej till Nygren.
Backsidan senast vi vann guld kan inte heller varit billig med toppar som Sevc, Frögren och Sanny men även landslagsmeriterade Kristofer Berglund och Jonas Junland. Det som gjorde det möjligt var säkert att vi hade Grundel, Nygren, Klefbom och Brodin som väldigt talangfulla och billiga spelare.
Blum - Westin
Nygren - Arnesson
Mozik - Erixon
Albert - Ekeståhl Jonsson
Forwards:
Här kan det hända mycket i sommar. Vi får verkligen hoppas att Linkan, Åsa, Linus och Lillis stannar, känns så klart som ett riktigt önsketänkande att alla fyra stannar. Svårt att se Åsa ska spela någon annanstans.
Kan tänka mig att Linus också kommer skriva på, där finns det dock risk att han drar om sista delen av säsongen blir som förra plus att han får fortsatt förtroende i Tre kronor, verkar vara en favorit hos Garpen. Linkan känns tyvärr förlorad, visat länge nu att han tillhör toppskiktet i ligan och kommer säkert bli svårt för honom att säga nej till KHL eller NLA. Nuvarande skadan kanske kan vara till fördel för oss.
Lillis känns väldigt hemmakär och det är väl det som talar till vår fördel men det här är hans stora chans att få till sitt stora kontrakt så priset kommer säkert bli högt om vi ska få behålla honom. Martin tycker jag också är given att förlänga med. Väldigt användbar spelare som alltid ger allt, aldrig något gnäll. Kan spela center och ytter, PP och BP, vikariera i första- eller andra kedjan men även köra på i tredje- eller fjärdekedjan. Uttalat sig många gånger om att Karlstad är hemma och det här han vill spela, lär inte vara så dyr.
Viksten och Olofsson är jag mer tveksam till, framförallt Olofsson. Viksten har visat under hösten att han alltid ger allt och gjort det väldigt bra i BP. Känns ändå viktigt med kontinuitet så det lär väl bli en pengafråga. Olofsson blir jag aldrig klok på, maken till ojämn spelare.
Mina formationer ser ut så här:
Åslund - Linus J- V Ejdsell
Lillis Nilsson - Oskar Steen (NY) - G Rydahl
Anton Wedin (NY) - Jacob Nilsson (NY) - Jonathan Dahlén (NY)
Jakobsson - Mar Johansson - Viksten
Bäck
Dyra kontrakt i Linkan och Ryno försvinner, Olofsson lär också ligga på en hyfsad lön. Borde vara ungefär samma summa som nyförvärven.
Både Viksten och Mar Johansson kommer säkert få gå ner några tusenlappar för att få stanna. Det jag saknar här är en rightare som kan ersätta Linkan, framförallt i PP. Hittar dock inget bra alternativ. Gillat Kelleher i Oskarshamn de få gånger jag sett honom men det är få gånger så kan inte riktigt dra någon slutsats.