Här är artikeln om Blum från VF:
Formstark Blum försökte locka stjärnan till FBK: “Hade varit fint”
Ishockey
UPPDATERAD: 2021-01-27 15:35
PUBLICERAD: 2021-01-27 13:16
Gå till facebook Gå till twitter Gå till linked-in Köp delningslänk via Glimta
Jonathon Blum har hittat rätt i Färjestad.
Foto: Peter Bäcker
Vägen har varit krokig men just nu spelar Färjestadsbacken Jonathon Blum sin bästa ishockey för säsongen.
Blum som under förra veckan agerande assisterande sportchef när han försökte locka Ryan Lasch till klubben.
– Jag trodde att det fanns en chans att han skulle komma, säger Blum till VF-sporten
Carl-Oscar Lysander carl-oscar.lysander@vf.se054-17 55 15
Efter vinsten senast mot Leksand bröt Färjestad en fyra matcher lång förlustsvit. Som lag har Färjestad haft det tufft samtidigt som det individuellt finns ljusglimtar att hitta.
Som Jonathon Blum.
Amerikanen har inte samma offensiva utdelning som i fjol – men spelar stabilt, ser till att sätta laget i bra situationer och stoppar pucken från att hamna i det egna målet. Det har gjort honom till en av SHL:s formstarkaste spelare – sett till prestationen tidigare på säsongen.
– Det har tagit lite tid men jag har hittat min roll i laget för att vara lyckosam, jag har min roll nu och gör vad jag kan för att vara bra i fem mot fem. Det är lite nytt för mig men väldigt nyttigt att kunna utveckla mitt spel och vara defensivt stark också , säger Blum.
I Färjestad är det bara Jesse Virtanen som just nu spelat mer än Blum, sett till istid i snitt. Även om Blum fått fler chanser i powerplay på sistone så är det Jesse Virtanen och Albert Johansson av backarna som matchats mest frekvent i spelformen. Så var det även på onsdagsträningen där Blum matchades med Albert Johansson i fem mot fem men fick nöja sig med att spela boxplay.
– Det är såklart annorlunda, jag har en mer defensiv roll, men jag är bekväm i det och försöker bara bli bättre och bättre. Vi har haft långa uppehåll mellan matcherna så energin är hög varje kväll vi spelar.
Blum försökte locka Ryan Lasch till Karlstad.
Foto: Peter Bäcker
Backen som förra säsongen gjorde hela 33 poäng (8+25) har den här säsongen gjort fem poäng (2+3).
– Jag har alltid varit en bra tvåvägsback. Men jag tänker inte på att försöka göra massa poäng, mitt huvudfokus nu är att hålla pucken ur målet. Det var en tuff omställning till en början.
När Blum jämför den här säsongens FBK med förra årets upplaga menar han att laget hade en helt annan jämnhet.
– Vi har haft tuffa skador på nyckelspelare under säsongen och många unga killar har fått ta stora roller, det har varit tufft såklart. Före jul var vi verkligen på gång och vann matcher – men vi måste bli jämnare i spelet.
Förra veckan var Ryan Lasch, en nära vän till Blum, ryktenas man. Lasch gick ut i en intervju med finska Yle Lahti och öppnade för att avsluta säsongen på annat håll än i Finland.
Genast startade ryktena samtidigt som rapporter om en skyhög prislapp spred sig. Blum hade viss insyn i Lasch tankegångar och gjorde vad han kunde för att locka honom till Färjestad.
– Jag trodde att det fanns att han skulle komma hit. Jag försökte pitcha in det till honom bakom kulisserna, det är en bra vän och en otrolig ishockeyspelare. Det hade varit fint att ha honom här. Men jag vet att han hade några riktigt bra bud från andra lag i den här ligan. Men han ville också gärna tillbaka till Schweiz och valde det, säger Blum.