Kul att man satsar vidare med Martin i laget! Vet någon hur det ser ut på backsidan? Ska det plockas in någon ny även om Albert blir kvar, eller är vi "tjocka" med honom? Antar att Erixons vara eller icke vara är en fråga på dagordningen. Även om det bär emot så är min personliga åsikt att han ska låta hälsa och familj gå i första hand och avsluta karriären. Det finns ett liv efter också.
Bör det ändå inte vara så att Martins förlängning och satsningen FBK gör i övrigt ökar chanserna att bror hans "blickar mot Karlstad"?
Lagbygget 21/22
Widowmaker Nej, om Albert blir kvar så har PJ deklarerat att backsidan är klar. Om Albert lämnar så ska de ta in ersättare däremot.
Jag hoppas på det bästa för Erixon också. Framförallt som människa. Hockeyn är sekundär. Fantastisk karaktär på alla vis, dock!
Kom igen nu Ragge, övertala grabben att stanna och få ett SMguld på Torget innan han drar!
- Edited
JimmyR Erixon är inte ny i Färjestad så vitt jag vet. Sen var väl inte formuleringen kring honom solklar åt något håll egentligen. Mer än att man håller det öppet. Man vet ju inte ens om han kan spela hockey igen. Och frågan var ju om man skulle hämta in någon ny - och där var i alla fall PJ tydlig med sitt svar, beroende på om Albert blir kvar eller ej.
Kul med alla positiva signaler om nyförvärv, dock tror jag inte det blir final om man inte till att börja med får till försvarsspel/målvaktsspel (nu får det f:n vara slutsnackat) men också matchcoachningen, hur snabbt går det och vilka motvapen hittar du, framförallt då i slutspel där snabba beslut är direkt avgörande. Tycker FBK:s spel de senaste åren under sportsliga ledningen definitivt främjar mer serielunkspel med mer tid för finesser än slutspel där man inte är med på allvar hittills
- Edited
Nygård på långtidskontrakt vore som en våt dröm jag hade på 90-talet med Pamela i Baywatch.
Sjukt om den går i lås och även Linus.
Självklart ska/kommer Åslund spela i FBK även nästa säsong och även säsongen efter det.
Vore självmord att ta ut den med största FBK hjärtat, den som hade mest istid, blockerade mest skott och näst bäst +/- statistik av alla forwards under grundserien osv.
Har vi råd med många forwards, så gör det inte mig ngt om PW får sitta på läktaren.
- Edited
Glenn Varför? Hade jag varit sportchef hade jag också gett honom 2 år, inte för att jag är nostalgisk eller har nån speciell relation till just Åslund, utan för kvaliteten han tillför laget på alla plan. Jag antar att det handlar om lönen eller huruvida det är 2 raka år eller 1+1 då kanske. Mest troligt lönen (säger jag igen utan att ha en aning ). Med det sagt ledsnar jag snart också på hattandet om det inte blir klart närmaste tiden.
Om vi leker med tanken att Åsa skriver på, så rankar jag spelarna med kontrakt såhär om jag tittar på hur viktig spelaren är för laget och vårt spel.
- Lilliz (om han är så bra som när han lämnade så kommer han bli vår bäste spelare)
- Virtanen (en av ligans bästa backar)
- Wikstrand (om han växt av åren i KHL som jag tror, kommer han att bli extremt viktig)
- Viksten (har blivit bättre varje år, målspruta i år. Kan han hålla det uppe även med mer konkurrens om istid nästa år?)
- Åslund
Rydahl, Lindqvist och Ejdsell kämpar om 5:e-platsen, men missar den knappt. Ejdsell är nog närmast sett till årets säsong, men det finns mycket att hämta hos både Rydahl och Lindqvist nästa år också.
Så, nu kan vi diskutera som sig bör på ett forum.
Edit: Vilket jävla lag vi är på väg att få...
Tichonov Åslund i 4e tillsammans med Martin och CJ? PW va man kanske lite snabb att förlänga med beroende på vad som händer med Linus mfl men lätt att va efterklok..men han kan agera 13e och låna ut Lawner. Sen vet vi ju ännu inte om Linus kommer eller vem som ska ha platsen där Nygård är instoppad så lite luckor finns ju än
- Edited
Bra med förlängning på Martin. Man vet exakt vad man får och han sitter förutom ett hårt jobb också på en hel del kunnande som han skulle kunna få ut ännu mer av. Lojal och ingen som gnäller oavsett roll. Som en bättre variant av Widerström.
De år som guldet hämtats hem har vi haft målvaktskanoner.
Spelar ingen roll hur laget ser ut om man inte har ett totalt överlägset förstås, det måste in en målvakt som inte plötsligt släpper in puckar här och där periodvis. Det måste vara cementsäkert längst bak.
Då kan vi börja hoppas
GarbagePailkids
Har du sett Eliasson?
Vad jag menar är att få räknat Kjellgren och Rifalk som de två finalmålvakterna innan säsongen.
Man måste våga för att få fram målvaktskanoner. Ska bli kul att se honom få en hel sommarträning med masken och samtidigt vad Haukeland kan göra som mer uttalad etta när säsongen börjar. Han var absolut inte dålig, bara ojämn och mycket av det berodde på vårt kassa försvar.
Absolut kan det bli så men då går organisationen i hopp om att målvakten/målvakterna ska ta ett sådant kliv under säsongen. Så länge jag har levt så har det alltid sagts att målvakter gör försvaret bra, då förvaret kan lita på burväktaren och koncentrera sig på sitt, säger inte att det kan vara tvärtom, men i alla fall. Varför är inte sista posten den som det investeras mest i?
Det går åt båda hållen det där. Ett bra försvar hjälper och gör mv bättre.
En mv du kan lita på gör samma sak med försvaret.
Jag landar nog i att ett försvarsspel som är inarbetat och sitter kan göra så otroligt stor skillnad för målvaktens procent och spel. Att rätt skott tillåts från rätt lägen. Samspelet måste arbetas in,men det får inte tjatas om någon ”process” igen framåt december. Det är ej godtagbart i år.
Flummigt inlägg men jag menar att utespelarnas del i att göra målvakten bra är den viktigaste delen. Haukeland är en stabil målis,men han behöver ett fungerande försvar för att kunna bringa guld.
- Edited
GarbagePailkids Jag killgissar mig till att det är mycket svårt att med stor säkerhet investera sig till bäst målvakt då det är för många parametrar att ta hänsyn till. Som Fasth i år som går från att vara slut och en av de sämre målvakterna i ligan till en av de bästa. Eller Jhonas "dyrast i SHL" Enroth som hamnar lång ner om man ser till räddningsprocent.
Väldigt nyfiken på hur Pennan ska lösa PP om Albert stannar. Detroit lär ju trycka på att Albert ska få spela en hel del och med Wikstrand in blir det mer konkurrens kommande säsong om man ser till PP. Hur tar Wikstrand det om han petas från PP? Vi har så många bra forwards så att vi ska spela med två backar i ett PP känns avlägset.