Familjen Olofssons trevliga vana
Jesper en blixtsnabb och glödhet nykomling i FBK:s nya Formel 1-kedja
Familjen Olofsson från Örnsköldsvik har en trevlig vana.
Varje gång de är mitt uppe i flyttbestyren efter att Jesper bytt klubb utökas familjen.
Först med Nellie 2016, och i juli i år med Charlize.
– Ja, vi har prickat in det rätt bra, skrattar Jesper och hans Josefine.
26-årige Jesper är en högintressant FBK-nykomling. Han bildar Färjestads nya Formel 1-kedja
med blixtsnabbe Joakim Nygård på andra flanken och smarte passningsgeniet Johan Ryno i mitten.
– Vi har spelat ihop på försäsongen och det funkar bra.
Nygård och Jesper är FBK:s två snabbaste spelare. Därmed också två av de absolut kvickaste i hela SHL. De stod i en klass för sig i försäsongens sprinttester.
– Ja, där låg vi i topp. Nygård var lite snabbare än jag. Jag sprang 30 meter på strax under fyra sekunder.
Jesper hade gjort klart med FBK redan inför kvartsfinalserien med Skellefteå. Det medger han i dag.
– Så är det ju numera.
Övergången kom ut i tidigt i media.
Svårt att hantera?
– Nej, jag var inte ensam om den situationen i Skellefteå och i dag är det ju ute i media långt innan övergångarna är officiella.
Jesper avgjorde fyra (!) matcher mot sin blivande arbetsgivare i vintras. Sista gången, i sista kvarten, såg det ut som han höll inne med jublet och så ser det även ut på bilden här intill.
– Nja, ärligt talat var det inget jag tänkte på.
Många blev förvånade över att speedkulan med välutvecklat målsinne inte fick mer istid i Skellefteå.
– Avslutningen på säsongen är den bästa i min karriär. Jag vill fortsätta på den nivån här. Många kompisar och tidigare lagkompisar har sagt till mig att Färjestads sätt att spela kommer att passa mig perfekt, att jag kommer att få ut mer av mina offensiva kvaliteter. Här känner jag förtroende och det var en anledning till att jag valde FBK.
Besviken på Skellefteå?
– Givetvis var jag lite missnöjd. Visst, Skellefteå har Jocke Lindström och flera andra toppspelare, men säsongen är lång och alla är inte på topp hela tiden. Jag tycker inte jag fick riktig cred för det jag uträttade.
Men det gick långt in på säsongen innan han började fundera på nästa vinter.
– Sedan gick det snabbt!
Slutet på karriären i moderklubben Modo blev inte heller som han hade tänkt sig.
– Jag hade en jättebra juniortid, spelade i juniorlandslaget och vann hela målligan i J20-serien. Men när jag skulle ta steget upp i A-laget började Modo satsa på transatlanter och då tog det stopp. Jag och några årskullar blev drabbade ganska hårt och det var också början till slutet för Modo som SHL-lag, tror jag.
I stället hamnade Jesper i danska Odense.
– Det var faktiskt ett bra steg. Jag åkte dit och kände mig för, sedan har jag tagit karriären steg för steg.
2014-2015 spelade han i BIK Karlskoga.
– Det var också ett bra steg. Jag och Linus Fröberg kom dit och ville ha en omstart som skulle öppna upp för SHL.
Så blev det. Jesper hamnade i Skellefteå, Linus i Växjö.
Nu är Jesper redo att ta nästa kliv och FBK:s sportchef Peter Jakobsson och tränarkvartetten tror stenhårt på hans utvecklingspotential.
Ångermanlänningen kom till ett lag med många bekanta.
– Jag spelade med "Lilliz" i Karlskoga, Jens Westin i Modo där "Masken" vare målvaktstränare. Där sommartränade jag med Johan Ryno. Sedan har jag även spelat med Anton Grundel i Karlskrona. Det gav lite trygghet när jag kom hit.
Backbjörnen Ilari Melart har Jesper haft många duster med, även under finländarens tid i Skellefteås ärkefiende Luleå.
– Hahaha, ja Melart är det lätt att bli irriterad på! Skönt att ha honom på sin sida nu.
Det är en positiv, social och mycket sympatisk norrlänning som FBK fått in. Själv stortrivs han både med laget och staden.
– Vi har ett väldigt bra gäng. Det är viktigt att alla drar åt samma håll om man ska kunna gå långt.
Familjen Olofsson bor i ett helt nytt radhus på Norra Infarten, några slagskott från Löfbergs Arena.
– I Skellefteå hade vi ett sekelskifteshus som låg en och en halv mil utanför stan så det här känns jättebra nu när vi har två barn.
Jesper kunde inte ha anlänt till vattenstaden Karlstad en bättre sommar.
– Jättehärligt. Vi har nog testat alla badstränder här och favoriten är Bomstad. Sedan har vi ju Klarälven bara några hundra meter från huset. Det kunde inte vara bättre.
Målsättning i vinter?
– Att göra många mål! Jag har ett SM-silver och har fått mersmak för finalspel. Nu vill jag vinna ett guld och den möjligheten får jag här.