Sallinen: Mitt beslut att bryta kontraktet
ISHOCKEY
PUBLICERAD: 2018-12-18 19:35
Färjestad bryter avtalet med finske forwarden Tomi Sallinen.
Här berättar Sallinen om känslorna nu när han bryter upp redan efter halva säsongen.
Nu berättar Tomi Sallinen om uppbrottet från Färjestad. Det var han själv som tog initiativet till att bryta kontraktet eftersom han var missnöjd med sin roll i laget, berättar finländaren. FOTO: TOMMY PEDERSEN/TT
– Jag blev besviken på att jag inte fick den roll vi hade pratat om innan jag kom hit så jag tog själv initiativet till att lämna Färjestad, berättar han.
Sallinen lämnar dock inte FBK i vredesmod.
– Det är ingen idé att sitta här och gråta över min situation. Så här är hockeyn ibland. Nu är det bara att gå vidare och blicka framåt.
Finländaren berättar om att det var en längre process som mynnade ut i att han lämnar Färjestad.
Hittade lösning
– Jag tog upp min situation för ett par veckor sedan. Sedan har vi haft flera samtal och i dag hittade vi en lösning. Jag anser att beslutet gynnar båda parterna i slutänden.
Sallinen hade hoppats på en mer framskjuten roll i laget med mer istid.
– Man vill ju alltid spela så mycket som möjligt men efter ett tag fick jag många tecken på att så skulle det inte bli.
Men det började illa. Finländaren bröt fotleden redan i andra träningsmatchen.
– Det var naturligtvis dålig tajmning men jag jobbade verkligen hårt för att komma tillbaka och i slutänden skyller jag ingenting på fotskadan.
Kanske Örebro
Nu är frågan var han hamnar.
– Jag har flera erbjudanden både från Sverige och Schweiz. Bästa lösningen är nog trots allt att jag fortsätter säsongen ut här i Sverige.
Sallinens bror Jere spelar i Örebro.
– Haha, ja många har frågat mig om jag ska spela med Örebro mot Färjestad redan i morgon kväll (onsdag). Så blir det förstås inte. Min agent har tagit emot många förfrågningar från lag som är intresserade, även Örebro. Men än har ingenting konkret hänt.
Mår bra
Sallinen har tvingats stå över några matcher på sistone på grund av att den inopererade plattan i foten har åsamkat smärta.
Hur mår du i dag?
– Nu mår jag bra och är reda att spela.
Sallinen säger sig lämna Karlstad med visst vemod.
– Det är aldrig kul att byta lag mitt i säsongen. Dessutom har jag lärt känna många trevliga människor här.
Tråkig sits
Finländarens kontrakt med FBK var på två år men med det sista som optionår och med möjlighet att bryta det efter första säsongen. Han gjorde ett mål och tre assist på nio matcher.
Sportchefen Peter Jakobsson, som förresten fyllde år samma dag som kontraktet bröts med Sallinen, säger:
- Vi ville att Tomi skulle ha en mycket mer framträdande roll. Nu blev det som det blev och snett från början med benbrottet. En tråkig sits både för Tomi och FBK. Det här var det bästa för båda parter och vi har många andra som fyllt ut skridskorna väldigt bra.
Upphör era utgifter när Sallinen hittar en ny arbetsgivare?
– Vi har en uppgörelse som båda parter är nöjda med. Det räcker så.