1, Rögle
Bra målvaktspar, stabila backar men saknar spets kanske. Fick i princip behålla det man önskade på forwardsidan och fyllde på med Rosdahl och en Kasper som är redo för en större roll. En lagmaskin med PP spets.
Skellefteå
Robban fick upp AIK ur svackan och jag tror vartenda lag i serien skulle tackat ja till Lindholm och Wingerli in på centerplats. Lite smala på backsidan, tydlig topp 4 men t.ex Forsfjäll blir kul att se vad han kan göra. Tyvärr kommer Möller dundra in sina mål mot Färjestad ytterligare en säsong och Jocke kommer säkert snipa in något i PP också..
Färjestad
Hoppas Elie är det vi hoppas, det behöver han vara för att driva ett av våra fowardspar. Annars tycker jag laget ser bra ut (peppar peppar) Hildeby kommer hålla Tomkins på tårna och jag älskar redan Pokka. Det jag ser som en risk är att Wikstand kommer in i gruppen a la Pennerborn stil och skapar slitningar. Annars tror jag absolut på en topp 3 plats.
Leksand
Förstärkt backsidan, topp 3 centerlinje i serien och jag tror att Armalis är bra så Kaskisou slipper stå så många matcher som förra säsongen. Gillar deras "identitet" kedja men oj vad viktigt för dom att Åman, Heineman och kanske t.om Rosén vänder tillbaka till SHL efter camp.
Frölunda
Grymt målvaktspar plus de två backarna förutom Lennström som jag skulle välja vid en fantasy draft... Borgman och Folin går liksom inte att bortse från och så har man Lindbohm plus det. På forwardsidan så ser det gammalt ut och spelidén verkar vara att Roger och Joel ska gnälla sig till PP så Lash får hitta någon genom slottet.
Luleå
Egentligen kunde detta varit Frölunda men lite sämre målvaktspar och förlusten av Andreasson och Omark är för kännbart och det spelar ingen roll att man signat Komarev. Det är en Tyrväinen typ och det har man ju liksom redan.. Han ersätter inte den offensiva spetsen som lämnat. Däremot kommer säkert fansen i Luleå att älska honom och vi att hata honom. (jag älskar såna spelartyper )
Örebro
Tragiskt att vi fummlade bort Leo Carlsson... I övrigt så tror jag på play-in och mycket på grund av deras grymma centrar som kan teka så dom alltid börjar med pucken och en stabil backsida. Enroth kommer få dra ett tungt lass.
Växjö
Vet egentligen inte varför men jag känner nada när jag ser deras laguppställning. Finns ingen spelare förutom Kellman som jag skulle kunna tänka mig i Färjestad. Hoppas dom tar sig till play-in för JJ's skull. Vill att han ska göra en bra säsong. Sätter dom över Timrå för att Växjö har bättre backar och mer bredd på forwardsidan.
Timrå
Lander, Dahlén, Pettersson, Hanzl och Wedin.. Snacka om tunga forwards men sen är det betydligt tunnare på spets och betydligt mer "kroppar". Backsidan är svag skulle jag vilja säga.
Linköping
Lite som med JJ, jag vill att det ska gå bra för PJ..
Lagmässigt så tycker jag att backsidan ser starkast ut samt att man kommer ha två produktiva kedjor vilket räcker till play-in diskussionen. Högberg får inte gå sönder.
HV71
Grym målvaktssida. Osäker på backsidan, Andrae kommer inte ha HA motstånd längre, Westerlund och Bengtsson behöver ta de steg som nubben hoppas. Forwardsmässigt smakar det lite Frölunda... Tedenby och Petersson känns några år för sent. Elvenes ska bli kul att se, konstigt att han inte hamnade i Rögle... Bödker tror jag inte alls på och Miele är lite Lilliz.. Fina händer och spelskicklig men spela på kropp och ta bort hans tid så blir det svårare vilket alla lag vet sedan hans förra SHL stint. Tror på att man håller sin SHL plats men inte mer.
Brynäs
Finns helt klart spelare för att ta sig till play-in men försäsongen har sett horribel ut och det verkar inte som att Manninen når ut till sina spelare. Lägg till en långtidsskada på Bertilsson så säkrar man nytt kontrakt tror jag men inte spelar långt in på våren. Dåligt kaffe helt enkelt
Oskarshamn
I år är nog året där Oskarshamn inte lyckas med sin konstanta värvningskarusell. Jag tycker synd om dom som blir av med varenda fynd dom hittar och tror tyvärr att vi ser dem i play-out. Tycker också utan att veta pengar att valet att inte förlänga med Zohorna tvillingen och att skicka Plato till HA är tveksamma val.
Malmö
Jag kommer jubla när Malmö spelar sig ut ur SHL. Har avskytt allt vad föreningen står för sedan Percy dammsög Färjestad rent på spelare för att köpa sig klubbens enda två guld. Rent lagmässigt så känns det ju lite konstigt att lägga ett lag med Händelmark och Carl Söderberg som centrar såpass långt ned men det finns verkligen ingen spets alls. Jag tror inte att Vesalainen är svaret och även om han gör en del mål så kommer de flesta lagen lätt kunna plocka bort honom.
Vem som tar guldet kan vi ta när vi ser hur lagen ser ut då