Kowalski Det här är intressant. Det går verkligen att ställa den frågan och argumentera för att han troligtvis inte är värd det. Ur vissa aspekter. Jag tror inte det blir någon poängkung av Steen om någon skulle tro det.
Ordet ”stjärna” är så galet överanvänt vid det här laget men om man ändå ska prata i sådana termer. Är Steen en stjärna? Stack över tidigt innan han var etablerad och har inte färgat nämnvärt ”over there”. Jag har då liten till noll koll på vad man ska förvänta sig om han kommer. Han är i bra ålder så mycket vet jag. Har förstått han blivit placerad i brunkarlinan på NHL-nivå. Skapligt med poäng i Ahl men inget som sticker ut på något uppseendeväckande sätt.
Tror klubben/Wallin ser en potentiell ”ny” Linus Johansson som kan axla hans mantel.
Är Linus en stjärna? Poängmässigt definitivt inte men han är landslagscentern med ledaregenskaper och hårt jobb i verktygslådan. Kan Steen bli nåt liknande så är det ju bra det med.
Kan man få Steen på ett långt och klausulfritt kontrakt så är det nog trots allt hyfsat attraktivt. Men det förutsätter ju just det. Att han blir kvar över tid och inte försvinner efter 1-2 säsonger igen. Då är han inte värd att spränga banken för tycker jag. Intressant kommer han alltid vara,men då till rätt pris.
Jag fattar hur FBK tänker ändå. Värmlänning och sprungen ur egna led så finns ju mycket på plats som skulle kunna göra att han blir en nyckelfaktor framåt. Jag som har ringa koll på NHLAHL tycker dock han är ett relativt oskrivet kort ändå. Det kan vara mina kunskaper om Steen som brister här vill jag vara tydlig med. Är han verkligen given som förstecenter i ett Färjestad? Eller i en topproll i laget?
Jag TROR han är i princip klar. Wallin skulle aldrig tala så öppet i media om en specifik spelare om han inte hade kött på benen. Det ska bli spännande att se honom.