Reves Nygren har gjort 1+5 i PP hittills denna säsong. Med det är han tredje bästa back i den spelformen.
Så poängmässigt kan man väl egentligen inte klaga på prestationen i PP. Å andra sidan är det svårt att inte få med sig ett gäng poäng i ett PP som varit såpass effektivt som FBKs trots allt varit. Spelmässigt har det knappast varit bländande - och där har Nygren ett stort ansvar (och jag håller med @Glenn om att hans passningsspel, ffa ut mot Tomasek, alltför ofta varit undermåligt). Eftersom "allt" går via Nygren i PP1 så är det väl inte helt orimligt att hans passningar emellanåt blir till assist.
Inget fel med det - så funkar det ju för alla. Problemet, för mig, är att han och även Nyström ffa i spel 5v5 varit åt helsike för bleka.
Där har Nygren alltså mäktat med ynkliga 2 pinnar på 16 matcher.
Nyström har däremot gjort alla sina poäng i 5v5, vilket såklart är bra, men han har å andra sidan varit såpass blek/svag/insert valfritt negativt omdöme att de inte ens spelar honom i PP - vilket väl är ganska talande när det gäller en offensiv back som spelar i de första två backparen.
Så sammanfattningsvis har lagets två tänkta (offensiva) toppbackar presterat 1+5 i PP samt 3+7 i 5v5. Tot 16 pinnar.
Som jämförelse har lagets främste tvåvägsback samt fjolårets läktarnötare tillika nuvarande tredjebackparsspelare AOM och Berka gjort 1+3 i PP samt 2+7 i 5v5. Tot 13 pinnar.
Då kan man väl även addera att de två senare gjort ett överlag större positivt avtryck under säsongsinledningen än #26 och #32. Tycker JAG (vilket jag förvisso är långt ifrån ensam om).
Nu har ju en tredjedel av grundserien passerat utan att de två fått de lyft man inför säsongen tänkte sig så frågan är ju om det öht kommer. Nygren såg piggare ut på försäsongen medan Nyström, i mitt tycke, aldrig lyft hittills den här säsongen. Sett till de roller de har ska de synas, i positiv bemärkelse, mest hela tiden i ett så offensivt framåtlutat lag som FBK. De ska driva offensiven bakifrån, slå bra förstapass, delta i offensiva räder, osv. Det gör de dock alltför sällan.
(Nu blev det här en liten utläggning som inte enbart behandlar ämnet Nygren och PP men...)