Förhoppningsvis är det bara för att sätta tryck på Wallin även om jag inte gillar att gå via media. Vore fantastiskt med ett längre kontrakt så vi har säkrat upp våra kaptener på långa avtal.

Följande spelare med FBK-historia har kontrakt i Nordamerika som går ut i vår:
    Rasmus Asplund
    Oskar Bäck
    Jacob Peterson
    Oskar Steen

Alla med centerkompetens, men samtliga kan också spela på kanten, förutom Bäck som är en mer renodlad centertyp. Samtliga har också presterat riktigt bra i NHL men har inte lyckats etablera sig i NHL. Vi borde kunna locka hem minst ett par av dem, ekonomin är i sig ingen begränsning för det(likvida medel på 90+ msek innan denna säsong)

Henrik Tack för att du lyfter detta. Som du säger, någon av dom borde gå att locka hem.

Tror bara vi tar in en center om Tomasek försvinner till NHL, vilket inte är helt omöjligt, men...annars så vore enda alternativet att flytta ut Tomasek på en kant, vilket jag inte vet om man är så sugen på. Sen om flera av dem kan spela på en kant så går det ju, skulle ju vara intressant att ha 5 habila centerspelare så att man har en extra som man kan sätta in i mitten vid skador etc. eller spela efter hur formen är (Mitell skulle nog gilla ännu fler möjligheter).

Henrik kollar man rent pengamässigt så borde man kunna bytta Lindqvist lillis. Mot sten Asplund borde inte skilja mycket.

Petersson blir svår att motivera även om jag tyckte han var jäkligt bra när han var hos oss.

Men känns som Asplund och sten är mera Färjestad på nåt vis. Så även bäck men tycker tyvärr inte han håller måttet.

Men drar wästfält till NHL så öppnar det plats i fjärde för bäck

JimmyR felet med att plocka in dom två är pengamässigt. Vi kommer gå minus. Vet inte riktigt vilka vi ska sparka ut.

Göransson som kanske har 70 k i månaden mot Albert som har 200 k.

Ginning mot tornberg
        Ginning 175 k
        Tornberg 65 k

I månaden har inte exakta siffror men det är där runt det ligger.

Skulle dock älska att ha bägge tillbaka men tror inte det går rent ekonomiskt.

Augustsson sa inte att man ska värva dom utan det är ytterligare två med utgående. 175 för ginning låter väldigt mkt.

Jag har hellre kvar Tornberg än Göransson. Att vi skulle få hem både Asplund och Steen känns inte realistiskt.

Augustsson
        Tornberg har ju varit en av de stabila pjäserna, så honom vill iaf jag gärna ha kvar.
        Varken Ginning eller Göransson är några favoriter för min del. Alldeles för många misstag...

Hade gärna sett att vi fortsatt satsar på Nygren, Tornberg, Andersson, Groleau, Dahlström. Sen komplettera med Albert (om han är tillgänglig) och någon mer...
        (utgår från att Nyström försvinner till NHL)

JimmyR

Nja, Ginning hade ju enligt Capfriendly en uppskattad inkomst på närmare 1,8 mkr förra säsongen, det var visserligen med en "performance bonus" inkluderad, om den faller ut den här säsongen är inte klart ännu.

Annars är ju hans grundlön för spel i AHL 70.000 USD, men skulle han flytta hemåt kommande säsong är det nog inte orimligt att tro att en lön på 150.000 kr är sannolik, om man ska spekulera lite. Jag tror inte att man kommer undan med att betala väldigt mycket mindre i alla fall.

12 days later

fox_88 Nja. Känns mer som en spelare för Modo, ser inte att han har sina bästa år framför sig. Klart han gör en del mål och kommer fortsätta göra det, men det känns inte riktigt rätt på nåt vis.

Han spenderade hela somrarna i Örnsköldsvik när han spelade här så skulle nog tro att han lär krita på för Modo, sen spelar han nog minst en säsong till där borta.

Det vore ändå skönt att ha en rejäl sniper i laget.

Nu har ju Linkan, Ejdsell och Nygård gjort mer mål i SHL på en säsong än vad Olofsson tidigare kommit upp i. Lägg till Kellman och Åsa som gjort 1-2 mål under det Olofsson presterat.

Visst, Olofsson har gjort mycket mål i Schweiz men det behöver ju inte betyda att han kommer göra lika mycket mål i SHL. Fyller 32 nästa år och lär kosta en hel del. Vi har redan Nygård och ska så klart göra allt för att Ejdsell ska stanna. Utöver det finns Åsa och Linkan på kontrakt samt att man så klart ska förnya med Lawner och nog även Forsell.

Jag tycker pengarna ska läggas på annat, något yngre och varför inte en center?

Hade varit väldigt nöjd med en topp-9 som till exempel:

Tomasek - Asplund/Peterson/Steen (nu har Steen dock fått spela en del i NHL) - Nygård
              Forsell - Linus - Ejdsell
              Linkan - Kellman - Åsa

Skulle gärna se att man lägger en del pengar på en till riktigt bra back då det, trots så få insläppta mål, är våran svagaste lagdel just nu.

fox_88 Jag skulle säga nej tack till Olofsson. Det är iofs bara baserat på mitt minne av hans sista säsong här då jag tyckte han var högst medioker.
              Han gjorde väl 5 (!) mål i sista matchen mot Växjö den säsongen vilket drog upp siffrorna markant om jag inte missminner mig helt.