Rögle i kvarten alltså. Resultat mot Rögle i grundserien.

2024-02-17 Rögle-Färjestad 1-3
2024-01-20 Färjestad-Rögle 3-0
2023-10-28 Rögle-Färjestad 1-2
2023-10-14 Färjestad-Rögle 4-2

Är det pga tiden 15.15 en torsdag som FBK haft problem med biljettförsäljningen? ;)

Måste säga att jag är lite orolig för rögle.

JimmyR Jag har lite samma obehagliga känsla som inför Frölunda i kvartsfinalen ifjol. Då kändes det än mer öppet, men lite samma oro för ett lag som man vet har mer i sig än vad placeringen i grundserien antyder.

Jimbo Förstår känslorna och resonemanget, Rögle har mer i sig än dom visat upp. Men vi borde inte jämföra FBK med fjolårets stukade trupp mot Indianerna. Då hade vi mirakulöst klarat en tredjeplats trots att stora delar av truppen spelat halvskadad under långa perioder. Vi var rätt stukade när kvartsfinalerna drog igång, både fysiskt och mentalt. Och formmässigt.

Nu pekar väl formkurvan uppåt på våra bäsa spelare tänker jag, eller i varje fall inte neråt. Till och med Ejdsell har varit bättre på slutet.

Första matchen kommer bli så sinnessjukt viktigt!

VF växlar upp inför slutspelet. Redan kommit ut med en bra artikel ang våra motståndare. Sanny kommenterar och tror precis som jag att det inte blir en promenad i parken för oss. Han tippar dock 4-2 till oss och är således mer positiv än mig. Han ser även oss som knappa favoriter till guldet vilket jag ALDRIG skulle göra pga jinx. Jag tror absolut att vi har en bra chans och att det bör vara lättare än ifjol men är långt ifrån säker på att vi går vidare.

Klistrar in intressanta siffror från VF och noterar att även Mitell vet att rögle nu inte är samma sak som rögle under säsongen:

FÄRJESTAD–RÖGLE

4–0 i matcher under grundserien och 12 av 12 poäng till Färjestad.
Mitells analys: ”Ganska stark forwardsbesättning, lite svagare defensivt även om de prioriterat det på slutet. Bra hemma, ganska tunga, bra framför mål. Bara det blir en utmaning”.
Bästa poänggörare – Färjestad
1) Joel Kellman: 4 (3+1) poäng, 4 matcher.
1) David Tomásek: 4 (3+1), 4 matcher.
3) Per Åslund: 3 (2+1), 3 matcher.
Bästa poänggörare – Rögle
1) Albin Sundsvik: 2 (2+0) poäng, 4 matcher.
2) Linus Sandin: 2 (1+1) poäng, 3 matcher.
3) Anton Bengtsson: 1 (1+0), 4 matcher.
Målvakter – Färjestad
Max Lagacé: 2,01 insläppta mål per match, 91,94%.
Mot Rögle: 1 matcher, 2,00 insläppta mål per match, 92,86%.
Carl Lindbom: 2,12 insläppta mål per match, 91,13%.
Mot Rögle: 2 matcher, 1,00 insläppta mål per match, 96,67%.
Rögle
Christoffer Rifalk: 2,26 insläppta mål per match, 90,33%.
Mot Färjestad: 3 matcher, 2,37 insläppta mål per match, 90,54%.
Peter Kvaca: 2,45 insläppta mål per match, 90,39%.
Mot Färjestad: 4,25 insläppta mål per match, 83,33%.
Powerplay – Färjestad
Totalt: 24,44 procent, 33 mål, 3 insläppta, 135 powerplay.
Mot Rögle: 42,86 procent, 6 mål, 1 insläppt, 14 powerplay.
Rögle
Totalt: 18,98 procent, 26 mål, 3 insläppta, 137 powerplay.
Mot Färjestad: 6,67 procent, 1 mål, 0 insläppta, 15 powerplay.
Boxplay – Färjestad
Totalt: 85,51%, 20 insläppta mål, 4 mål, 138 boxplay
Rögle
Totalt: 81,30, 23 insläppta mål, 4 mål, 123 boxplay.

Sjo87 Är det pga tiden 15.15 en torsdag som FBK haft problem med biljettförsäljningen? ;)

Fredde Sjo87 hmm, spelas den inte kl 19?

Det var jag som skrev fel tid, det är 19.00 som gäller. Jag kan tyvärr inte editera rubriken annars så hade jag ändrat.

Sticker ut hakan lite. Tror och hoppas att FBK vinner serien ganska komfortabelt med 4-1 i matcher.

Vinst i två första hemma.
    Vinst i andra matchen borta.
    Vinst och vidare till semi hemma.

larsonandy Nej, jag menar inte att jämställa det rakt av heller. Men båda gångerna möter man ett obehagligt motstånd som i grunden bör vara bättre än tabellen visat. Färjestad ska vara bättre och ska vinna över sju matcher, men större under har skett. Alltid svårt att veta hur det påverkar att man haft spelledigt ett tag kontra ett Rögle som är mer "inne i det" också.

Jimbo
    Nej, jag menar inte det heller. Jag kör rätt grova generaliseringar ibland, då kan det lätt bli fattningsfel. OM skåningarna vinner kommer jag stå med lång haka och öppen mun.

Vad ska gammeldansken göra då för att vinna? Tror mycket av deras taktik kommer gå ut på att checka mot lilliz. Den femman får räkna med att spela som 4 och en halv gubbe i egen zon.

Jag tror allvarligt talat att det räcker med att Färjestad kommer upp i ungefär normal standard. Nyckeln tror jag är att vem det än är som får stå, för göra några enkla räddningar så nerverna kanske släpper lite.

Gör vi dessutom första målet så…

Det ska vara skillnad med så många placeringar emellan i tabellen. Det är helt enkelt inte tur/otur efter en lång serie.

Visst kan Rögle ha fått ihop laget lagom till slutspel. Men det kan precis lika gärna vara att dom ”sprattlade till” sista omgångarna. Rent statistiskt är ju chansen faktiskt större att det är just så.

JimmyR Jag tror ändå på larsonandys klockrena analys. Rögles taktik går ut på att checka Lilliz, Rögle kommer därför bara spela När Lilliz är på isen. Mitell sätter Lilliz som 14:e och vinner matchen. Rögle överklagar då detta inte anses rättvist, man anser att FBK förstört Rögles taktik. Överklagan går igenom och matchen får spelas om. Lilliz gör 4 mål men vi släpper in 5 och förlorar matchen.

Tyvärr fortfarande en hel del biljetter kvar, så tråkigt.

JimmyR Har de sänkt priserna något till den matchen?