Ska bli oerhört intressant att se hur man gör med backsidan som måste byggas om. Om vi utgår från att AOM stannar har vi utöver honom Nygren, Berka, Groleau, Tornberg, Fransén och Wikman på kontrakt. Vi leker med tanken att AOM och Berka spelar ihop, Nygren och en ny (Lennström?), Groleau och Tornberg med Fransén och Wikman som 7 och 8. Räcker verkligen det?
Finns det en bra offensiv roll till Fransén med Bergkvist, Nygren och ny offensiv back (Lennström?) framför sig? Nu tycker jag att Nygren inte ska spela PP längre men likväl kommer Fransén vara alternativ tre. Är det kanske bättre för hans utveckling att spela i ett topplag i Allsvenskan? Wikman, som är en defensiv back, har spelat mindre än vad Fransén har gjort under säsongen och har ofta varit back nummer sju i SSK, som visserligen varit ett topplag. Legat runt 10 minuters istid i slutspelet. Det är naturligtvis enklare att gå in som defensiv back (Wikman) än en offensiv kreativ back (Fransén).
Jag tycker definitivt ska vi bryta med Groleau, han räcker helt enkelt inte till. Otroligt stela handleder, pass som sällan sitter på bladet, det fysiska spelet är som bortblåst och är inte en tongivande spelare i BP. Tornberg har absolut inte heller varit bra i år men till skillnad mot Groleau bidrar han i BP, hade ett väl fungerande samspel med Bergkvist under hösten.
Det skulle i så fall ge oss AOM - NY (Lennström), Nygren - NY (Hägg/Olofsson/Lagesson, Bergkvist - Tornberg/Wikman. Ett alternativ är så klart att man också bryter med Tornberg och plockar in någon annan svensk och utvecklingsbar back, jag har personligen blivit lite förtjust i Alfred Barklund i AIK som spelar otroligt mkt nu i slutspelet. Men är det rimligt att bryta två kontrakt och ta in två nya backar som är väldigt etablerade ? Nja, det är nog dessvärre inte det.