Jorel Det är svårbedömt. Det var bara för att exemplifiera jag använde två aktuella namn. Wikman och Fransén är svårbedömda på SHL-nivå kan jag personligen tycka, eftersom de båda spelat så lite på den nivån.
Tyckte Wikman kom in och gjorde det stabilt i kvartsfinalen mot Frölunda för två år sen utifrån förutsättningarna och åldern åtminstone. Rimligen borde han ha utvecklats sedan dess. Fransén har ju en jätteuppsida med skridskoåkning, puckhantering och med blicken för spelet men väldigt mycket risktagande och med uppenbara brister bakåt än, av det jag sett.
För den rollen som kan bli aktuell i Färjestad så känns Wikman mest redo och lämplig, är min take. Och jag vettefan om han skulle göra det påtagligt sämre än det Groleau visade under lite för långa stunder, föregående säsong. Däremot verkar Wikman ha haft en tuff avslutning i SSK. Summa summarum; det finns bara ett sätt att ta reda på om de håller - GE DEM CHANSEN!
Är det något man bör kunna hitta under pågående säsong, om det skulle visa sig att det verkligen inte håller så är det väl just defensivt orienterade breddbackar. Den typen av begränsade backar kanske man inte måste förlänga med för tidigt och med för långa kontrakt, vis av erfarenhet från Groleau & Tornberg.