Grejen är väl att 08-orna i hög utsträckning, till skillnad från mer eller mindre alla andra runt om i landet, s.a.s. identifierar sig med sin klubb. Är man själv stockholmare, har bott i 08-området, har släkt/vänner där, et c så är det väldigt uppenbart.
Jag har själv (haft) stora delar av min fars släkt i 08, utöver att jag själv bott där i början på 00-talet, och de var strikt uppdelade efter bajare, gårdare och gnagare. De ÄR sin klubb på ett helt annat sätt än mer eller mindre alla andra. Det är därför Bajens (fotbolls)damer plötsligt kan krossa publikrekordet i Damallsvenskan trots att de till vanliga matcher ligger lååååångt under rekordsiffrorna. Bajarna sluter upp bakom sin klubb - oaktat sitt eventuella (o)intresse för just laget det handlar om. Har svårt att se samma uppslutning från ex FBK-publiken när något av Karlstad-lagen spelar fotboll i div 1(?) eller motsvarande här hemma i Piteå.
Det är vad det är helt enkelt. Det är därför AOM grattar sitt DIF, därför Linkan och Teddan hejade på AIK i kvalet, et c. För dem är det naturligt - för oss andra - not so much.
Betyder det något för deras prestation hos oss? Knappast.
Skickar det signaler som (många) supportrar - ogillar? Definitivt.
Därför kanske det vore en grej för klubbfolk att tänka på när man värvar/ämnar värva den typen av spelare. Var gärna gårdare eller liknande pga att det är så det funkar i 08 - men skött det snyggt och respektera nuvarande lags supportrar.
Har de sin bakgrund, kanske hela sin uppväxt, som supportrar/spelare i DIF/AIK/HIF-leden kommer de såklart ha känslor kvar för respektive klubb - precis som vi vill att våra spelare ska ha även om de är ute på vift annorstädes. Gäller som sagt bara att sköta det snyggt så länge man representerar andra lag, ffa när de lagen är konkurrenter.