Svårt att säga jättemycket när man inte har alla fakta på bordet. Man kan givetvis räkna upp en massa om och men - fakta är dock att vi behöver ha in rejäl spets på backsidan. Eftersom vi inte har några "egna" spelare att få in på den fronten lär det i slutändan landa i att vi kommer att behöva lägga ut mer pengar än andra klubbar kanske behövt göra för samma spelare just pga att de då kan ha band/relationer till andra klubbar. Antalet FBK-aktuella FBK-backar ute i världen är ju tyvärr mer eller mindre noll med en åldrande (men högklassig) Tömmernes fast förankrad i den silldoftande myllan, Brodin dito i den Minnesotiska och Klefbom hockeyinvalid och förtidspensionerad.
Hade vi varit FBK anno 2000-2011 hade det varit en sak - då hade vi kunnat locka med påtaglig chans att vinna ett - eller flera - guld, det kan vi dock inte längre göra.
Det innebär rejäl ass-kissing, välfyllda lönekuvert, aktivt och ihärdigt uppvaktande, vara ute i god tid, et c. Annars landar man in på B- eller C-sorteringen istället och sådana backar har vi redan, både offensivt och defensivt.
Trist som fan om man går miste om en (för mig) favoritspelare till en annan SHL-klubb han inte har någon anknytning till öht som spelare - än tristare om det går bra där och att vi står med en Plan E-back som "ersättare" (Lennström var Plan A, osv).
Innan jag vet exakt varför Lennström (enligt uppgift) tvärvände (vilket jag sannolikt aldrig kommer att få veta) ämnar jag iaf inte såga honom längs fotknölarna. Många saker kan trots allt gå/bli fel när man har med människor att göra.
Nåväl, då landar än mer press på Wallin & Co. att prestera något annat av liknande kaliber/potential för även om jag gärna ser Robert Hägg och/eller Gabriel Carlsson är ju inte de samma backtyper öht. Vi behöver (minst) en av varje - inte antingen eller.
Vad gäller höga löner, 300k och så vidare är det ju bara att konstatera att det lär vara där (eller norrut) man kommer att landa om man ska ha en offensiv toppback som presterat som en sådan tidigare - oaktat en eller femtioen säsonger. Det kommer alltid vara en chansning i vilket fall då det ju aldrig finns några garantier. Alternativet är att ta en rövare och chansa på att något billigare från andrasorteringen skall "ta kliv/steg" - men det har ju gått sådär på backsidan de senaste åren och är en chansning vi inte längre har råd med sett till var i näringskedjan och hierarkin (vad gäller topplaceringar det senaste decenniet) vi befinner oss.