Jag vet inte om jag håller med. Är det verkligen en offensiv back vi behöver? Är inte en defensiv att föredra.
Men först, Walle säger ju i VF-intervjun att de satsar på sex seniorbackar utöver Fransén och Wikmam och att man siktar på ytterligare ett namn. I nuläget har vi just sex stycken, så han har ju halvt avslöjat att en ska bort om nu matematiken ska gå ihop och det lär ju bli Groleau som det ju även har skrivits om.
Roos beskrivs ju som en tvåvägsback, men jag får uppfattningen att det främst är defensiven som är hans styrka. Så ur det perspektivet är ju en offensiv back kanske logiskt att värva in som "ersättare" för Nyström och att Roos är tänkt att förstärka backsidan (och en bättre Groleau). Men undra om man tänker att Bergqvist + Nygren (+ Fransén?) kan fylla de offensiva skorna, exempelvis genom att Bergqvist får spela med en defensiv toppspelare och därmed fokusera och eventuellt få ut mer av sin offensiv.
Så då är frågan om man vågar chansa på det (eller att man ser det som att det bara är så att det är en defensiv back som är bra framför mål som ska in, vilket ju var ett problembarn ifjol) ELLER att man kanske valde mellan Roos och exempelvis Hägg som sin defensiva back och att man gick bet på Hägg (kanske fått indikationer på att han hamnar någon annanstans) och därmed letar efter en offensiv back just nu.
Jag tycker att vi saknar en bra back i powerplay, vilket är ett argumemt för en offensiv back. Men jag hamnar ändå i att en defensiv back vore nyttigare, det är i slutet på säsongen allt avgörs.