Utan att ha stenkoll på Roos och hans eventuella offensiva kompetenser tycker jag Bergkvist är den offensivt skickligaste/med störst offensiv potential av nuvarande FBK-backar. Han är måhända fortfarande oslipad och inte på samma nivå som de absoluta toppbackarna som legat topp3-5 i backarnas poängliga de senaste åren (Pudas, Tömmernes, mfl) men har definitivt potential att fullt ut "ersätta" Nyström redan i år - om han får samma möjligheter till speltid, et c.
För mig innebär det att han INTE ska spela i ett tredje backpar med Tornberg - för bådas skull - utan med en riktigt bra back högre upp som både kan ta ett defensivt ansvar men även hjälpa till i offensiven så att inte Bergkvist känner att han måste driva den delen till 100%. (Precis som med Tornberg i mitt resonemang nedan är det bra om även Bergkvist får fokusera på sin prestation och inte behöver "jobba för två" han heller.)
I ett tredje backpar slösar man bort stora delar av hans offensiva potential och i mitt tycke är inte Tornberg en såpass bra back att han kan "bära" defensiven i paret. Skada under denna säsong javisst, men tycker inte han var tokbra (annat än statistiskt och i BP) första halvan av säsongen heller. Om han ska vara kvar är det bättre att han får lägga fullt fokus på sig själv och sin egen prestation.
Nygren tycker jag personligen att man måste börja se som en habil tvåvägsback snarare än en offensiv back numera. Han är inte på den nivån offensivt att han är i klass med de backar som toppat den ligan de senaste åren och säkerligen kommer att toppa den kommande säsonger. Däremot är han betydligt starkare defensivt än när han var den där offensiva toppbacken - så på så sätt kan man ju säga att det jämnar ut sig.
Kan såklart bli så att han landar in bland topp4 oavsett - inte minst beroende på vem som blir det sista kortet in.
Tar man Robert Hägg som nämns titt som tätt är ju det en tämligen utpräglat defensiv pjäs. Skulle inte tacka nej till honom heller men då blir frågan hur man ska formera backarna. I mitt tycke skulle Nygren, Roos, Hägg, AOM förvisso låta stabilt och bra - men det skulle inte kännas särskilt spetsigt heller.
Bergkvist, Roos, Hägg, AOM - aningen spetsigare offensivt förutsatt att Roos kan ta ett, två eller tre steg offensivt direkt i det par där Bergkvist inte spelar. Ett rätt stort frågetecken på förhand.
Landar i att jag själv skulle föredra en offensiv klassback som siste man in. Drömnamnet är ju förlorat och något med samma skyhöga potential lär knappast gå att hitta till rimliga pengar.
Tänker mig då något i stil med
Ny Offensiv X - Roos
Bergkvist - AOM
Tornberg - Nygren
Känns som en hygglig uppgradering från föregående säsong (även om jag personligen föredrar Groleau före Tornberg) med en mer stabil grund. Tornberg får käka istid i BP och eftersom Nygren väl brukar lira BP han också kan de köra ihop så får AOM köra med någon av de andra.