Jimbo Jag försöker vara nyanserad och jag håller fast vid att om du får spela PP1 hela säsongen oavsett om du slår bort puckar så kommer du per automatik att få en hel del assist, speciellt när PP är så överjävligt som det var i början av säsongen. Ett annat exempel är Nyström som gjorde en hel del poäng, men enligt mig inte var speciellt bra förra säsongen. Walle verkar ha en annan syn på honom än mig. Hade dock mycket hellre sett Nyström i PP än Nygga, då han är en bättre offensiv back. Dock är han rätt svag defensivt, enligt mitt sätt att se det.
Men tillbaka till Nygga, jag vill verkligen att han ska vara den offensiva kraft som han varit tidigare, men jag tycker han tappat mycket av det. Kanske kan han få tillbaka en del av den men just nu ser jag honom som en riktigt riktigt bra defensiv back (han var vår bäste back i slutet av säsongen och i slutspelet) med ett bra förstapass. Han har ett bra skott, men slagskott från blå är inte så hett som det var en gång i tiden p.g.a. hur bra all spelare är på att täcka.
Han gjorde 27 poäng. Om vi leker med tanken att 15 av dem var rätt simpla assister där han inte direkt bidrog till att målet gjordes av Tomasek eller Steen i slutändan så hade han stått på 12 poäng. Jag säger inte att han är klappkass i offensiv zon, jag säger bara att han inte är bra nog att spela i nåt av våra två PP.
Grejen är att statistik inte alltid säger hur en spelare spelar. Självklart hade alla spelare som var på isen t.ex. med ligans poängkung och ligans målkung en bra omgivning för att göra poäng. Det som fastnat för mig var hur ofantligt många gånger jag svor över dåliga pass i sidled som det kändes som att jag hade klarat av att slå. Det var helt ofattbart för mig att han fick spela vidare i PP1, trots att jag tycker om Nygga som spelare. Men det blev liksom aldrig riktigt bättre. Därför resonerar jag som att vi behöver mer offensiv kompetens på backsidan. Ifjol fick Nyström inte spela PP, han hade säkert gjort det bättre än Nygga. Nu är Nyström borta vilket i nuläget cementerar en offensivt begränsad Nygga i vårt PP.