Fyra utlänningar as we speak varav en förhoppningsvis försvinner inom kort. Sex värmlänningar i truppen om jag inte räknat fel. Skönt att slippa ett lag fyllt med legoknektar likt hv och rögle.
Laget ser mer välbalanserat ut än på länge. Äntligen en målvakt värd namnet efter alla år av sorg och bedrövelse. Hoppas Larmi kommer upp i en hög nivå. Även det onödigt långdragna problemet med defensiven borde vara ett minne blott. Det ser rejält mycket bättre ut på pappret jämfört med dom senaste säsongerna. Spelet i egen zon bör vara ljusår bättre i höst. Vad gäller offensiva backar har vi Berka och Frasse så mycket av det momentet hänger på att dom två gör bra säsonger. Roos kanske är en helt ok tvåvägsspelare som kan bidra framåt. Hoppas våra nya tränare ger lovande juniorer chansen och att vi slipper tjat om ”vuxna spelare”. Jag vill inte se någon på isen enbart på gamla meriter.
Framåt är jag inte särskilt orolig. Vi har oftast skapat chanser och gjort många mål. Jag tror att Tompas poängproduktion delvis ersätts av bef spelare och det bör inte vara ett mål i sig att göra flest kassar i ligan. Prio ett är att vinna matcher. En annan sak som måste prioriteras är slutspelet. Resultatet i grundserien är endast av akademisk betydelse och betyder ingenting.
Positivt: vi slipper äntligen chl. Perfekt att kunna fokusera på en sak och dessutom slippa många onödiga matcher, långa resor och risk för skador. Annat som är bra är att vi har verktygen för att vinna kamper framför båda målen.
Negativt: det här med att vissa spelare minsann ska träna själva utanför laget ogillar jag skarpt. Diva-fasoner som inte hör hemma i lagidrott. Svårt att skapa samhörighet och gruppkänsla om vissa gör som dom vill och det kan tvärtom generera problem enl mina erfarenheter. Det kommer blir en utmaning för tränarna när dom ska bygga gruppen och få individer att underkasta sig kollektivet.