Apropå det som sades om VF och NWT tidigare i tråden:

Ekberg bevisar tesen i sin krönika och tydligen också i VFs "lajv" genom att vara mer raljant och spetsig mot ilskna supportrar än mot ett FBK som förtjänar mer än en rejäl skopa skit.
Tydligare kan det inte bli. Han är mer av försvarsadvokat åt FBK än seriös sportjournalist när det kommer till kritan.

Mattyb Ja, den (själv)gode Ekberg är ett kapitel för sig (se mitt inlägg under ditt).

Ska man vara krass verkar inte det här laget vara byggt för att vinna något alls utöver enstaka matcher. Vore väl typ första gången i hockeyhistorien ett lag med undermåliga målvakter, undermåliga backar, uselt PP, uselt BP, påtagliga brister i grundspelet, osv in absurdum faktiskt lyckas vinna ett mästerskap.

Men VF-Jesus har säkert svar på det också.

thunderstorm Kontentan av den samlade lokalblaskeexpertisens alster under kvällen är att det förvisso blev förlust och att det är dumt att ta en massa utvisningar men att det ändå fanns massvis av bra saker att ta med sig hem till Karlstad.

har sett matchen i efterhand, va fan håller vi på med!!!! vad är det för jävla utvisningar vi tar, vad är det för jäval målvaktsspel!!!! fy fan, så lyckas vi tappa en ledning i slutet igen, man tror fan inte att det är sant!!!!

Ja… man känner sig lite uppgiven minst sagt. Känns som det enda som kan gå att göra är att backa hem hela laget till egen zon och låta två spelare få köra kontrings hockey, resten får stå i egen zon å vänta.

Sen får man ju hoppas att domarnivån höjs fyra snäpp i slutspelet så att det mesta tillåts, då kanske vi kommer undan med våra hjärnsläppsutvisningar.

Gutevargen Tror man måste börja i båset. Det osar ju inte direkt av tillförsikt, självförtroende och mod därifrån. Mitell ser direkt traumatiserad ut stundtals och av den favoritcoach som hade svarta ögon och skulle "höja rösten lite" i periodpauser när han inte var nöjd med spelarnas uppträdande, som tog timeouter och hittade på allt möjligt för att förändra matchbilder, osv finns intet kvar.
Hedberg får vi ju varken se eller höra så vad han gör/tänker vette fan och experimentet med Rhodin som backcoach hoppas jag verkligen tar slut i samma sekund säsongen är slut då backsidan inte utvecklats eller ens blivit normalpresterande på flera år.

Slutsatsen man landar i är att eventuell framgång i det här läget sker trots, snarare än tack vare, lagbygget (inklusive coacherna och övriga ledare).

Jag blir hemskt gärna motbevisad men här och nu finns ju inte ett dugg som talar för att man ska lyckas "samla trupperna" och bli någon slutspelsmaskin.

thunderstorm jag tycker att frågan om mitell ska vara kvar är högst aktuell, kommer ingen som helst jävla energi från den mannen, den enda gången det här laget fungerar är när matcherna nästan är körda, när vi släpper på alla jävla direktiv och bara kör!!! Det är det laget Wallin har värvat ihop, men det är inte så mitell coachar det… det här laget kan inte försvara en ledning, det är inte byggt för det 🤬 frågan är hur länge Wallin sitter säkert…

Kom hem från matchen för ett bra tag sen. Inte en CHANS att vi går långt med det här laget om inte saker börjar ramla på plats igen, och det jävligt fort. +1 på det mesta ni sagt ovan, och orkar fan inte prata mer om läckaget bakåt, idiotutvisningar, miserabelt BP och sena mål i röven.

Det finns dock små tendenser hos vissa här och var som är de rätta och som ger hopp - Tomasek börjar se bättre ut, mer vän med puck och sätter strutar, viktigt viktigt viktigt. Lodin visar svagt stigande form och allt krispigare spel jämfört med totalmörkret. Nyström gjorde jävligt mycket rätt i period 2 och 3. Vi skickade jävligt möcke puckar på mål för styrningar, studsar och returer (och det blev ofta rätt farligt) istället för enbart sargsmek och snurr.

Äh! Jag väljer att tro att vi kan koppla på slutspelsskärpan a la SAIK 2022 eller valfritt jävla år med Norda och JJ. Nu kör vi. Måste tro på’t.

Jorel

Jag bara MÅSTE svara på min egen förutsägelse.

FBK hittar ALLTID ett sätt att förlora. Mot ett frölunda med 1miljon spelare borta.

stor applåd till vårt fantastiska lag

Iakttagelser från matchen:

• Lagacé ska ha 3an, de första två är han relativt chanslös på. Sen ser det inte alls förtroendeingivande ut (igen) så helt rätt att byta målvakt i det läget. Lindbäck gjorde det riktigt bra utan att imponera på nåt vis. Tror 4an går via Björka som överkompenserar framför mål på nåt vis. Lindbäck var inte jättebra på straffarna, men det var också bra straffar. GIllar att han såg heligt förbannad ut när han gick av isen, han bryr sig. Bara en sån sak och som det rapporterats om att han är väldigt bra runt om laget, i omklädningsrummet osv. gör att jag gillar värvningen mer och mer. Är det en målvakt man tar guld med? Tveksamt. Men det är inte Lagacé heller, så jag skulle nog gå all in på Lindbäck som visar mer lugn och inte är så flaxig.

• Schmiemann gjorde sin första sämre match sen han kommit. Jag kom på mig själv med att tänka "Å nej, han har lärt sig vårt backspel där man spelar osäkert och sprider puck"... Hoppas det var en engångsföreteelse.

• Lodin tycker jag börjat varva upp, jobbar stenhårt över hela banan och är påkopplad. Tror han börjar lukta slutspel. Tyvärr skulle det behövas en vassare länk än Björka i den kedjan för att ge den lite edge... Ljungkrantz kanske hade vart bra. ;)

Så vad ska vi tro nu, det blir en alltför spännande ingång i slutspelet som det känns just nu. Allt kan hända och det känns tyvärr långt ifrån självklart att vi kommer att ha framgång i ett slutspel.Vi gör många saker bättre än på länge och har höjt spelet. Men det är fortfarande för många dumma utvisningar (inte fortfarande, igen, vi hade en period där vi inte tog dem) och individuella misstag. Skärpning. Vi hittar sätt att förlora, inte att vinna. Vi har inte det riktiga flytet i spelet, puckar slås på skridskor, det avvaktas i vissa situationer istället för att bara köra. Många detaljer som KAN falla på plats snabbt, men det kan lika gärna fortsätta såhär och då blir det ett kort slutspel. Det är risk för magont framöver.

Färjestad blir söndersågade i Hockeymorgon med all jävla rätt. Dom tycker att spelare och ledare stirrar sig blint på statistik och är nöjda över prestationer som är ytterst mediokra.

Jarnspoket Det där va ju en riktigt ärlig osminkad analys! Gillas starkt!

Mitell: "Vi vinner xG"

Hockeymorgon: "Det är tydligen viktigt" "Det är ju skitbra, då kan han ta semester nu" "årets xG-coach". :D

"Retoriken de använder sig av i Färjestad är lite märklig" "Det finns så mycket frågetecken runt det här laget"

"Om Färjestad ska gå hela vägen är det MYCKET som måste förbättras på bara 10 dagar"

Jorel Känns otroooligt skönt att höra journalister som faktiskt ifrågasätter Mitell och FBK. I lokalmedia är det fortfarande saft och bulle som gäller.

Från FBKS sida:
    Hur resonerade ni om målvaktsbytet när Frölunda gjort 3-1?
    - Vi kände att vi behövde hitta en injektion och Max (Lagacé) vill säkert ha tillbaks nåt av de där målen, förklarar Mitell.
    - Så är det ibland, det är bara att ta nya tag, det är ny dag imorgon och flera matcher kvar.

Mitell har råfel där. Det är inte flera matcher kvar. Det är TVÅ matcher kvar.

De lever verkligen i en egen alternativ verklighet. Vilken tur att de har lokalmedia med sig. Då kan alla kramas, äta bullar och dricka mjölk och mysa ihop när de blir utskickade med huvudet före i slutspelet.

Läste några ord från Tomasek i x-pressen:

"Självklart fick vi en rätt dålig start, men vi kommer tillbaka på ett riktigt bra sätt."

Men det här är bäst:
    Vi hade lite otur i slutet, det får vi jobba för att bli bättre på och när vi tajtar till oss kommer det bli riktigt bra, säger Tomasek.

Jaha ja... och när är det tänkt att ske? Eftersom det inte hänt på 50 av 52 matcher hittills?

Jaja, hockeyspelare är ju inte direkt kända för att vara raketforskare.

Mitell kommer aldrig vara en tränare som går ut i media och säger att vi är kassa. Jag tror och hoppas att dialogen internt låter annorlunda.

Men som sagt, det börjar bli sent. Eller för sent.

Zino eller? Jag kan ha fel nu men han var betydligt hårdare i orden när han kom till oss. Var det inte bra så var han inte rädd för att säga det. Han satte väl press på våra stjärnor ocksp vill jag minnas.

Kan som sagt minnas fel dock..

JimmyR Han var definitivt hårdare i sin ton utåt i lokalmedia första 1,5 åren. Han kanske har fått order om att ta det mer internt?