Mitell ge Emil Alba chansen. Jag vill se en kedja med Alba-Eklind-Björklund.

Hoppet är ju det sista som överger en, så jag hoppas på vinst! ;)

Kan de på ngt magiskt sätt få till PP och sluta ge "alla" returer till SKE så ska det här kunna gå.

Vinna eller försvinna är känslan. Skulle sätta mina pengar på försvinna tyvärr.

Nåt jävla ess i rockärmen får han nog plocka fram den gode Mitell om det ska bli nån ordning.

Kan man hoppas att Lagacé kan stå möjligen?

Varia kan tycka att det, iaf igår, inte spelet roll vem som stått. Vi hade så många chanser, ffa i PP där vi ska kunna avgöra matchen. Jag är så sjukt besviken på våra offensiva stjärnor.

JimmyR Håller helt med, måste säga att Steen är den som man är mest besviken på i dagsläget. Tomaseks spel från förra årets slutspel finns ju kvar i bakhuvudet. Hade nog hoppats än mer på Lodin också, hade hoppats han skulle vara som i Oskarshamn i kvalet förra året.

Färjestad måste klara av att spela igenom Skellefteås hårda press och inte fastna i mittzon. Fixar man det så är mycket vunnet.

Kaberg27

Vet inte om han blir hämmad av det, men så fort han tog i lite mer igår och satte in en rejäl tackling åkte han ut. Jag är inte helt överens med domarna att det var en utvisning. Tyvärr tar de alltför ofta utvisningar på sådant som känns tveksamt, där man hade kunnat fria. Det blir en hämmande faktor för det fysiska spelet i min mening...

Från VF:

” Kring Magnus Nygren fanns inte mycket att säga. VF har varit i kontakt med ett ögonvittne som sett Nygren gå ganska obehindrat. Det lär inte handla om ett brutet ben/fot med andra ord. Ett gott besked med tanke på att det såg väldigt illa ut i går.”

Jorel Bara en retur igår, det kan jag köpa så länge vi gör mål framåt.

Zino Jag tänkte faktiskt både på returer framför eget mål OCH returer i anfallszon, som SKE har fått ta hand om allt som oftast.

JimmyR Nej, det är sant att gör man inga mål vinner man inga matcher. Returen på 1-3 är för dålig, två frilägen kan han väl knappast lastas för. Ingen målis i världen hade räddat oss igår men jag tror ändå att det skulle kunna skicka in lite energi i laget med nån förändring. Tror också att Lagacé är ett bättre val på det stora hela iofs.

Jag tror att jag varit inne på det förut, men skriver det igen.
          Jag är övertygad om att en del av våra forwards kramp i slutspelet kommer av att de vet att de oftast MÅSTE leverera 4-5 baljor om laget ska vinna matcherna.
          Den pressen ökar naturligtvis i ett slutspel där det är vinna eller försvinna, vilket gör att en del håller hårdare i klubban när läget dyker upp.

Vet man med sig att nästan vad som helst kan trilla in bakåt, blir stressen att ”avgöra” matchen framåt mer påtaglig än om man vet att försvar/målvakt kommer hålla nere siffrorna och ge laget chansen att vinna, även när inte allt klaffar framåt.

I ren tristes bad jag min egenutvecklade AI komma med en prognos för hur resten av matchserien kommer sluta. Bevisligen har den inte lärt sig ngt om FBKs PP… 😃

————————

Grymt! Då kör vi en detaljerad match-för-match-tippning för resten av kvartsfinalserien mellan Färjestad BK och Skellefteå AIK, baserat på:
          • Form i tidigare matcher
          • Hemmaplansfördel
          • Andreas Johnsons avstängning
          • Spelmässiga styrkor/svagheter

Ställning just nu: Skellefteå leder med 2–1 i matcher

Match 4 – 27 mars i Skellefteå

Tippat resultat: Färjestad vinner med 3–2 (efter förlängning)
          • Johnsons frånvaro sänker Skellefteås spets.
          • Färjestad har stark omställning och bra powerplay – utnyttjar Skellefteås sämre disciplin.
          • Tight match, men Färjestad kvitterar serien.

Match 5 – 29 mars i Karlstad

Tippat resultat: Färjestad vinner med 4–1
          • Hemmaplansfördel + momentum från kvitteringen.
          • Skellefteå fortsatt utan Johnson (sista matchen på avstängningen).
          • Färjestads offensiv klickar – kanske mål från Åslund eller Nygård.

Match 6 – 31 mars i Skellefteå

Tippat resultat: Skellefteå vinner med 2–1
          • Johnson tillbaka, hemmalaget får energiboost.
          • Tight defensivt spel från båda lagen, men Skellefteå håller sig kvar i serien.

Match 7 – 2 april i Karlstad

Tippat resultat: Färjestad vinner med 5–2
          • Avgörande match på hemmaplan – Färjestad har varit vassa där i år.
          • Skellefteå tröttkörda, defensiven orkar inte stå emot en desperat hemmainsats.
          • Färjestad går vidare till semifinal med 4–3 i matcher.

Sammanfattning – Vinnare av serien: Färjestad BK

Matchserie: 4–3 till Färjestad

Vill du att jag tippar hur Färjestad klarar sig i en eventuell semifinal också?

Mandrake Åh, en alldeles egen slutspels-apa/-krokodil/-bläckfisk/osv till forat. Vi utvecklas! Från landets bästa hockeyfora till landets ännu mer bästa hockeyfora. :D
          Vore det inte för att det är upplagt för evinnerlig besvikelse och bedrövelse hade jag bett den berätta när stackars thunder skall få sig ett redigt fruntimmer men känns säkrast att hoppa över den frågeställningen. :P hehe

thunderstorm

Det där kan jag berätta för dig. Spådde just i kaffesump här, och jag har glädjen att kunna berätta att en dam vid namn Annika framträdde.
          Hon gillar Netflixdokumentärer och sociala medier, samt kändisars rödvin på box.

Låter väl lovande va? 🥳

Tichonov

Alltså, vad är det för fel på människan?!? Kolla responsen på anmälan/avstängning av AJ själv i SKE:

https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/skellefteastjarnan-anmald-riskerar-att-stangas-av-/

"– Allt känns väldigt personligt. Känns som att det beror på att det är jag som gör det, att jag blir granskad därför. För jag får ju mitt straff på isen, och de kollar inte vidare på det heller. Så det känns extremt orättvist att jag får en avstängning på detta, säger han till tidningen. Situationen togs upp i TV4 flera gånger under sändningen. Johnson menar reprisbilderna spelar in i att han nu bestraffas.
          – Det är frustrerande att referensgruppen i SHL inte håller bättre koll i stället för att bara följa TV4. De borde i stället ta ett större ansvar och hålla koll på vad som händer på isen, inte bara ta det som visas mest. Det känns oproffsigt."

Han kallar avstängningen för oproffsig.

Det enda som är oproffsigt i det här är AJ själv. Skämmes!

Mattyb Åhå, det låter sannerligen både lovande och lockande. Särskilt om man, som jag, läst den väldigt långa tråd om damen ifråga som finns på Flashback. Om bara en promille av allt som står där stämmer kan jag se fram emot stora mängder...ehm...sjukgympa...ehm... :P

Jävla idiot Andreas Johnsson är som inte tycker att kraften var så stor eftersom att målburen inte flyttas. Om man nån gång spelat hockey så vet man att det är i princip omöjligt att flytta målburen från sidan där Linus tacklas in.
          Tacklingen är riktigt jävla ful och borde ge fler matchers avstängning. Hade Linus fått hörnet på ramen i ansiktet så vågar jag inte tänka på hur han hade sett ut. Jag ogillade (milt uttryckt) Johnsson redan innan detta för alla hans förstärkningar, men nu är råttet fan mågat.