En lördagsmatch på hemmaplan, då vill jag se en vinst oavsett om det är Anders Lindbäck, Max Lagacé, Jörgen Hanneborg, Måns Goos eller Amanda Rampado som står i mål. 💚🤍

Än har jag inte gett upp. Men känns som vi behöver ha Lagace och Nygren på isen för att ha chans att vända detta.

De enda som är får precis godkänt hittills i slutspelet enligt mig hittills är. 59, 92, 34, 98 och 32.

Undrar om snackpåsen Lodin kommer uttala sig i media att det kommer se bättre ut på lördag?

Den som på fullaste allvar tror att FBK kommer ta en enda seger till i det här årets slutspel måste även tro på att jultomten finns på riktigt ;)

Duffduff Men känns som vi behöver ha Lagace och Nygren på isen

Skämtar du? Är det "Jag slänger in alla puckar i mål om jag inte fått stå 10 matcher i rad"-Lagace du pratar om?
Och Nygren... även om han spelar bra finns det minst 4 andra backar som är RIKTIGT DÅLIGA just nu.

Tyvärr är det här nattsvart, och inget att utsätta sig för.

Med tanke på vad jag trodde vi fick in när jag hörde "back från slovakiska ligan i sista sekund med extremt många utvisningsminuter" så känns ändå Quinn som en av vore bättre backar... Stört att skriva det.

Mejram

Och när vi ändå är inne på det... kan vi byta ut hela backbesättningen mot f14s lag?

Tror tyvärr att FBK blir utslagna på Lördag, det har över lag sett sämre ut på hemmaplan under året och ingredienserna som sett till att det gått bra under seriespelet klickar nu inte som de ska. Hoppas att man kan hitta ett bättre försvarsspel till nästa år så att toppen kan fokusera på sitt utan att känna pressen att de måste göra 6 mål varje match för att vinna.

Duffduff Tycker AOM tillsammans med Nygren vart bäst. Tyvärr har 29 inte kommit upp i nivås och 96 och 71 vart usla och ointresserade. Trodde 71 skulle växa i ett slutspel, men visar inget fysiskt spel och tar korkade utvisningar. I övrigt håller jag med 100 tals inlägg innan om uselt special team spel.

Gissningsvis är Nygga fortsatt skadad, Lodin avstängd, och förmodligen nu även Nygård borta.

Chansen till vinst uppskattar jag till 5%

Nu vill jag se tidernas vändning! Det har gjorts förr, vända 3-1 till vinst.!

Skellefteå är inte bra och vågar Färjestad spela fullt ut så vinner dem! Det är dax att släppa alla växlar och köra skiten ur Skellefteå!

Finns absolut noll hopp ifrån min sida.

Man har sett så många slutspel som sett ut såhär vid det här laget, att man känner igen mönstret när det andra laget helt enkelt är bättre.

Det snackas och peppas och hojtas om att ”inget är kört än, vi tror på det här, nu ska vi komma ut och köra hårt i nästa match” osv osv, men det slutar ändå alltid på samma sätt.

Mandrake Det smärtar att säga det, men att Lodin inte är med kan nog vara positivt just nu som han spelat. Många PP-situationer som slarvats bort av honom senaste 15-20 matcherna dessutom för att han spelar för svårt eller håller för länge i pucken. Det enda positiva i allt är att hans NHL-intresse nog håller sig på mattan och vi får chansen att kanske se honom explodera under annan tränarkonstellation. Konstigare saker har hänt.

Jag förundras också över att Steen, som känns som en spelare som är gjord för slutspel, är så osynlig. Riktigt illa.

På backsidan är vår bäste back just nu skadad. Både Groleau men framför allt Nyström är oerhört svaga just nu. I Groleaus fall känns det som en kopia av fjolårets slutspelsinsats, då det ju skulle berott på skadan han hade. Jag måste nog säga att han aldrig hittat tillbaka efter skadan. Han var riktigt bra när han kom in och jag köper att man förlängde kontraktet baserat på det. Men sen är det som att han "lärde sig" FBKs filosofi gällande backspelet och allt blev mellanmjölk. F.ö. köper jag också att man förlängde med Tornet, han var mycket bättre innan han förlängde och det är väl självklart att man skriver kontrakt med det i blicken, inte en spåkula som säger att han helt plötsligt kommer bli sämre. Nu tycker jag han ryckt upp sig igen och är den där stabile backen som man inte ser så mycket. Perfekt för tredje backpar.

Vi har just nu 4-5 backar för tredje backpar, som försöker spela som om de vore spelare längre upp i hierarkin. Det funkar inte.

Blir spännande att se vem som coachar backar nästa år, kan den personen blåsa lite liv i Groleau t.ex.? Inte omöjligt.

Nyström kan gärna njuta av livet i AHL.

Zino Håller med dig i mycket men inte alls avseende förlängningar på Tornberg och Groleau. FBK måste ha betydligt högre krav än så avseende sina backar. Dessa två skulle ha svårt att vara ordinarie i valfri allsvensk förening med lite ambitioner. Bergkvist kan jag köpa förlängningen av då han ändå har "något" om hans defensiva brister kan åtgärdas. De andra två är ju konstant värsta fiender med pucken.

Glenn Haha, ok, då såg vi olika saker.

Jag tror de flesta lag i SHL skulle ta emot Tornberg som en defensiv back för tredje backpar. Han syns inte mycket, och för hans backtyp är det en bra sak. När han var dålig under typ halva den här säsongen syntes han för att han gjorde misstag. Det tycker jag han har städat bort senaste 10 matcherna igen.

Groleau var väldigt intressant när han kom in i laget och var en av våra bästa backar under en period. Det var också baserat på det han fick en förlängning. Det jag kan kritisera är kanske om förlängningen kom efter att han blev skadad, då kanske man skulle ha varit lite mer orolig att förlänga. Men jag vet inte nu om så var fallet.

Vad vi ser just nu är en kollektiv kollaps, och Tornberg spelar just nu helt ok men vi kan inte förvänta oss att han bidrar mer än det till att vi vinner matcher. Groleau blandar och ger väldigt mycket liksom hans backpartner som mest ger...åt fel håll. Men det var ju inte på premisserna hur de spelar nu som deras kontrakt skrevs. Jag trodde mycket på Groleau, tyvärr har han inte levt upp till de förväntningarna. Vad det beror på är jag inte helt säker på. Schmiemann är en snarlik backtyp som jag tycker klarat det lite bättre än Groleau nu. Men vi har många backar som inte ska göra avtryck och bara har en defensiv inriktning. När då den defensiven svajar så blir de helt meningslösa, speciellt när Bergkvist inte är så stabil som han var tidigare innan han blev skadad (100% självförtroendesak för honom tror jag), Nyström är blekare än blekast och Nygren som väl är mer av en allroundback i år utan riktig spets är skadad. Då blir det väldigt trubbigt på backsidan. Bortsett från Nygren så tycker jag AOM är bäste back just nu, följd av Tornberg, helt enkelt för att de andra underpresterar.

Groleau och Tornberg är för dåliga helt enkelt. Färjestad ska ha högre krav på sina backar annars blir det den kaos vi sett i var och varannan match den här säsongen. Jämför dom med Jens Westin t.ex. Det kallar jag stabil back för ett 3:e backpar.

• Zino replied to this.

Tichonov Jens var förmodligen en av de bättre defensiva backarna i ligan och höll sig till det han var bra på. En sån back skulle jag mer än gärna ta emot, men det finns inte jättemånga av dem.

Tichonov Jens var förmodligen en av de bättre defensiva backarna i ligan och höll sig till det han var bra på. En sån back skulle jag mer än gärna ta emot, men det finns inte jättemånga av dem.

Tornberg är inte problemet. Han är en perfekt 6-7 back, duktig i BP. Säkert billig. Problemet blir att vi har alldeles för dåliga backar framför honom. Groleaus kontrakt måste strykas efter den här säsongen. In med två RIKTIGT bra backar, tre om AOM drar.