Hoppas ni har överseende med ett längre inlägg.
Nyckeln blir återigen backsidan. Där måste vi få in backar med fart, rörlighet och spelskicklighet. Gabriel Carlsson är ett jättebekymmer och med två år kvar på kontraktet är risken uppenbar att vi blir fast där i åtminstone en säsong till.
Roos och Bergkvist var egentligen vårt enda fungerande backpar och gjorde det, sett till deras nivå, bra – men rollerna blev till slut för stora. Nygren är jag kluven kring. Jag har velat gå vidare, men skulle kunna se en förlängning om den sker till en betydligt lägre lön och i en mindre roll, exempelvis som back 5–6 i ett tredje par med Bergkvist. Det förutsätter dock att vi får rörelse på andra kontrakt, främst Carlsson.
Lyckas man lösa det ser jag ett behov av två nya toppbackar till de två första paren. Där måste man träffa rätt. Egenskaperna är tydliga: spelskicklighet, skridskoåkning och rörlighet. En av dem bör vara rightare och en ska kunna gå rakt in i PP1.
En möjlig uppsättning skulle kunna vara:
Ny – A Ollas Mattsson
Ny –F Roos
M Nygren – ABergkvist
A Wikman som 7:e, med en junior som 8:e
Här blir träffprocenten på nyförvärven helt avgörande. Samtidigt finns det spännande juniorer på väg upp – framför allt Joe Wahlund (som nog mår bra av en sväng i Allsvenskan, gjorde redan den här säsongen ett par matcher i Västerås), samt Samuel Eriksson och Måns Gudmundsson som redan nosat på A-laget.
Framåt är jag mindre orolig, även om jag inte är helt övertygad kring värvningen av Victor Ejdsell. Att ersätta Tomasek rakt av är orealistiskt. Däremot bör man försöka få in en svensk center i rätt ålder att bygga runt. Namn som Nils Åman eller Wilmer Skoog hade varit intressanta profiler.
Centersidan skulle då kunna se ut som: Zohorna, ny center,Jack och Linus. Jag tycker också att vi behöver förändra hierarkin – även om det innebär att fjärdekedjan blir dyr, så måste yngre spelare lyftas fram.
Koblar är ett spännande namn som det pratas om, och jag hade gärna sett honom med Linus och Nygård. Öby Olsen ska ha en ärlig chans, exempelvis med den nya centern och Ejdsell. Lodin fortsätter med Zohorna, och jag ser gärna att Philp blir kvar – han växte mycket under säsongen och är användbar i flera roller.
En möjlig uppställning:
Larmi / Thelin
Ny – A Ollas Mattsson
Ny – F Roos
M Nygren – A Bergkvist
A Wikman – junior
L Philp – Zohorna – V Lodin
O Steen – J Berglund – Studenic
Öby Olsen – Ny – V Ejdsell
Koblar – L Johansson – J Nygård
Det är många variabler att ta hänsyn till – ekonomi, kontrakt och marknad. Egentligen hade man velat göra ännu större förändringar, men inom rimliga ramar är det här en trupp som ska kunna nå semifinal.
Men då krävs det att man prickar rätt på backsidan – och att spelare som Steen studsar tillbaka.
Jag är övertygad att vi kan vara ett topplag med detta lag på pappret men då krävs det som sagt att man träffar rätt på flera positioner och med Rikard Wallins "track record" vad gäller backar så finns det frågetecken.