Från VF 2022.
”Det kunde ha blivit en belastning – men i det här fallet blev det en styrka"
Publicerad: 2022-12-23
Johan Ekberg
johan.ekberg@vf.se
DelaSpara
Kompisar från förr som nu återförenas, men den här gången har Rickard Wallin lagt skridskorna på hyllan. Foto: MICHAEL ERICHSEN
En egen produkt att bygga kring – på sikt.
I en stor intervju om värvningen av Magnus Nygren berättar nu Rickard Wallin om hur det var att förhandla med sonens gudfar, hur Nygren går ner i lön – och vilken påverkan värvningen har på Ville Pokkas framtid.
ANNONS
Egentligen hade Rickard Wallin velat avvakta med presentationen av Magnus Nygren, som en julklapp till fansen
– Men att vi nu gick ut med det har sina anledningar. Dels att det redan läckt ut... Och att Davos sagt att han ska flytta hem. Att då spela teater, med tanke på den speciella relation som finns mellan klubben och Magnus, och hålla det här i någon sträckbänk blev orimligt både för Magnus och för oss. Nu gör vi så här, fokuserar båda på resten av säsongen, och sen landar han in till nästa säsong, säger sportdirektören.
Precis som VF-sporten avslöjat är kontraktet på tre år, Magnus Nygren kommer nästan vara 36 år när det löper ut.
Hur gick tankarna kring avtalslängden, det är inte en 25-åring som kommer hem?
– Nej, det är det inte. Men vi ser det heller inte som en avslutning på karriären, varken vi eller han. Jag tycker vi landade in ganska bra. Ett år hade absolut känts för kort, och två år – då hade vi ändå hoppats att det skulle bli fler.
– Och jag tror inte Magnus ser det här som hans sista år som hockeyspelare. Men att gå över tre år, hade blivit väldigt långt. Jag tycker vi hittade en bra balans med just tre år. Det känner vi båda två.
ANNONS
Speciell relation
Wallin pratar om speciella förhandlingar.
För att han och Nygren är goda vänner sedan många är ingen hemlighet, Nygren är till och med gudfar till Wallins ena barn.
– Det är klart det blev en väldigt speciell situation. Det skulle kunna ha blivit en belastning, men i det här fallet tycker jag snarare det blivit en styrka.
Rickard Wallin kommer få titta ner och se nummer 32 på isen nästa säsong igen. Foto: FREDRIK KARLSSON
Beskriv förhandlingarna?
– Han visade verkligen, genom att säga upp plusåret med Davos, att han ville komma hem. Pengarna han skulle fått där kan vi aldrig konkurrera med, inte om vi vill ha ett konkurrenskraftigt lag. Vi landade i en lönenivå vi båda är väldigt nöjda med. Det är inte så att vi "köpt" hem honom, han har inte krävt att han ska ha hela kakan. Nu får vi hem honom – och får chansen att bygga ett bra lag utifrån.