Om Walle löser det han identifierat som den största bristen på backsidan, som var: ”mer kreativitet i backsidan och förmågan att få ut pucken ur egen zon på ett bra sätt” så förväntar jag mig ett nytillskott som håller en mycket hög nivå för att kompensera för de övriga backarnas förmåga gällande just det.
Dvs den personen är en som ska spela i första backparet, för mig tillsammans med AOM som jag tycker är FBK’s bästa back i nästan allt förutom i poängproduktionen.
Skulle bli absoluta toppskiktet i SHL i så fall.
Roos / Bergkvist är ett väldigt fint komponerat backpar, håller en hög SHL klass och klarar sig utmärkt både framåt och bakåt.
Nygren / Carlsson blir i så fall 3:e paret.
Förmodligen är Carlsson inte värd de pengarna han får, än värre för ett tredje backpar, men han är inte bättre för att spela högre upp verkar det som.
Nygren har sänkt lönen för att få spela sitt sista år i föreningen han har i hjärtat. Tycker precis som ni andra att han inte var bra denna säsong, inte ens i slutspelet där han enligt mig var i princip den bäste backen året innan.
Behövs också i omklädningsrummet, vilket är väldigt viktigt för ett lagbygge.
Inte dumt att behålla honom ett år till för att inte riskera få in flera Carlsson / Leiverman samtidigt igen.
Tror ändå dessa herrar kommer göra det tillräckligt bra ihop för att FBK ska ha en god chans att utmana om det som alla lag siktar på.
Wikman är ung, gjorde mig väldigt glad att se speciellt innan nyåret, där finns en spelare för många år på en bra SHL nivå , men förhoppningsvis för oss inte tillräckligt bra för att lockas härifrån. Mycket bra som 6-7:e back nästa säsong och högre upp vartefter.
8:a får bli en juniorplats, så vi lägger vi ev slantar på en toppback istället för en halvdan Leiverman (eller hur han nu stavade).
Har inget emot om Walle gör som med AOM om möjligt, köp ut ngn som vill bort men är väletablerad i SHL. Diverse amerikaner kan ju bli vad som helst, Chris Lee lär aldrig återuppstå.
Ser inte denna backsida som dålig, tvärtom ganska bra, förutsatt att det kommer in något bra som motsvarar det som brast mest.
NY 1:a. / AOM
ROOS / BERGKVIST
NYGREN / CARLSSON
WIKMAN
Inte så tokigt.