När jag funderar på det finns mer att tillägga angående reklam på matchställen. Det är inte bara klubbmärket som är klubbens ansikte, utan hela matchstället. Det är det här vi supportrar sitter och stirrar på hela säsongen, och det är synnerligen naivt att tro att det inte spelar någon roll hur estetiskt tilltalande de är.
Jag har ingen koppling till Värmland. Jag började hålla på Färjestad under finalserien mot Björklöven -86 eller -87. Varför fastnade jag för Färjestad och inte Björklöven? Jag vet inte. Men självklart kan en snygg matchtröja påverka en 5-6-åring. Något som 15 år senare kan generera intäkter i form av hängiven supporter. Hur mycket är omöjligt att säga.
Och hur är det med de supportrar man redan har? Jag minns när Färjestad gick ifrån de lila tröjorna och valde de vedervärdiga svarta. Jag fortsatte ju följa laget, men kan nog säga att engagemanget sjönk några procent. När man tog fram den gröna tredjetröjan ökade det några procent. Exakt vad detta betyder i antal besök i arenan eller inköpta merch-prylar är omöjligt att säga.
Klubbarna lever på supportrarna och deras hängivenhet. Värdet av att hålla klubbens viktigaste tillgång ren och snygg går inte till fullo att räkna fram i exakta summor. Kortsiktigt får man in pengar på tröjreklam. De långsiktiga effekterna bortser man från.
Men om man nu tänker kortsiktigt. Om det totala antalet reklamplatser minskar något borde de reklamplatser som finns kvar bli mer åtråvärda. Vilket gör att man kan ta bättre betalt för dem. Och så täcker man upp lite av bortfallet den vägen. Ekonomi är varken svartvitt eller statiskt.