JimmyR Anton Lindholm om framtidsbeslutet: ”Jag vet hur branschen är”
LEKSANDS IF
Publicerad 2 jan 2024 kl 05.00
Anton Lindholm.
Foto: OLA WESTERBERG / BILDBYRÅN
PremiumAnton Lindholm är förmodligen den hetaste free agenten i hela SHL.
Intresset är skarpt för honom.
Både i SHL och Schweiz.
Trots att halva säsongen är kvar, så är det enligt Expressens uppgifter klart att något annat än Leksand väntar för stjärnbacken.
– Jag har absolut inte satt min signatur någonstans, men självklart vet jag om att det lär ha skett innan säsongen är över, säger Lindholm.
Johan Svensson
Kopiera länk
Dela artikel
Mer av det bästa från Expressen. Mer Premium hittar du här.
Toppbetalt i Schweiz, eller toppbetalt i SHL.
Det är frågan.
Expressen har vid upprepade tillfällen skrivit om Leksandsbacken Anton Lindholm.
Han har meriterad, en av SHL:s bästa backar, och tjänar i dag 280 000 kronor i månaden.
Då är man en av ligans bäst betalda spelare.
Ändå kommer Lindholm att tjäna ännu mer nästa säsong.
Tillgång och efterfrågan, som det så fint heter.
En svensk back, som är i sin bästa ålder, i alla fall om man frågar honom själv.
– Jag tycker att en back går in i sina bästa år från 28-29 till 32-33 kanske.
Kommer du att vilja skriva ett långt avtal?
– Det beror nog lite på var det blir. Det är en svår fråga, men det blir nog inte någon avgörande faktor. Blir det ett kortare kontrakt så får man väl ”betta” lite på sig själv. Att man presterar. Ett långt kontrakt är mer en trygghet, säger Anton Lindholm.
Men du har inte satt din signatur någonstans?
– Nej, det har jag inte.
Det kan du garantera?
– Yes!
Är du muntligt överens med någon klubb?
– Inte det heller.
Leksand och SM-finallagen borträknade
I Sverige var Rögle en av de hetaste klubbarna tidigt under hösten.
Lag som Skellefteå och Växjö har också deklarerat intresse. Men SM-finallagen från 2023 har båda fått nej från Anton Lindholm och hans agent, enligt uppgifter till Expressen.
Samma sak gäller hans nuvarande klubb Leksand, som också kan räknas bort.
Satsande lag i SHL, finns sportchefer som bekräftat för Expressen att de varit ”out” på 330 000 kronor i månaden.
– Det finns ingenting att kommentera kring det. Det är dina uppgifter, säger Anton Lindholm.
Foto: OLA WESTERBERG / BILDBYRÅN
Men ett bra jobb, det blir det oavsett nästa säsong.
– Jag har fått länkar skickat till mig. Men jag läser absolut ingenting självmant. Den biten jag kan påverka, det gör jag. Sedan är jag väl medveten om det, för det tillhör branschen, men det är ingenting som jag gillar så mycket.
Det följer nog med när man är en duktig hockeyspelare...
– Ha ha! Nej, men jag blockerar väl det mest. Påverka det jag kan påverka. Sedan försöker jag ta snacket med en klackspark. Det är en glädje för mig att det finns folk som vill att jag ska komma och jobba.
Lindholm om ett eventuellt äventyr i Schweiz
Sverige eller Schweiz?
– Det får vi se. Jag trivs bra med hockeyn i Sverige. Samtidigt är jag i den åldern att ska jag prova något utomlands, så är det kanske sista chansen som dyker upp nu.
Vad har du för koll på Schweiz?
– Superfint med omgivning, miljö och sådant. Det är korta resor, och en frejdig hockey. De är skickliga och duktig skridskoåkare. Men egentligen inte mycket mer än så.
Anton Lindholm har en person att ta hänsyn till när det gäller det privata.
Sin fru Lowisa.
Paret har inga barn.
– Rent logistiskt är vi ganska fria, säger han.
Kittlar pengarna?
– Det är en bit i beslutet. Men det är ingen avgörande faktor. Hela paketet ska stämma. Det kommer definitivt inte vara det som är helt avgörande för var jag kritar på. Det är vad som kittlar mest.
Branschen är som den är och en spelare av din dignitet kommer av allt att döma att ha skrivit på innan säsongen är över. Kommer du meddela Leksands sportchef Thomas Johansson då?
– Det har jag räknat ut att det lär bli så, med tanke på hur branschen är. Men det blir ett samtal jag får ta med min agent, och så får vi komma på vad som är den rätta vägen. Vilka kanaler man ska gå.
Foto: DANIEL ERIKSSON / BILDBYRÅN
Lindholm om våren i Leksand
Men trots att Anton Lindholm är i full färd med att fatta ett framtidsbeslut, så ska en säsong med Leksand fullföljas.
När laget nu gått in i 2024, så gör man det som tredjeplacerat i SHL.
– Tabellen ser ut som den hör. Det är tajt, säger Lindholm.
Men känslan är väl att ni fått ihop någonting väldigt bra?
– Vi spelar en solid hokey. Vi gör klart grunderna och då får man med sig farten offensivt.
Tricket för att behålla detta resten av säsongen?
– Vi måste förstå vad som gjort oss framgångsrika. För oss har det handlat om de defensiva grunderna. Det har gjort att offensiven har kunnat blomma. Så det handlar rakt av om ödmjukheten och att inte bli för bekväm. För det känns som vi har både bredd och djup. Vi kan rulla på hela laget och dela arbetsbördan.
– Vi har tänkt gå långt och då gäller det att dela upp det på hela manskapet, säger Anton Lindholm.