Casper
Det var en rejäl sågning. Vad är bra i truppen? Jag gillar det jag ser i nyförvärven, man har fått in storlek och fysik som vi saknat och det som var så framgångsrikt senast vi vann guld. Clara har ju enligt expertis till och med skrivits upp som en större talang än Lindbom, jag säger inte att det blir succé men finns givetvis ändå en osäkerhet kring både målvakter och backar.
Jämför vi Solberg och AOM med Dahlström och Göransson får det så klart ses som ett litet kliv upp, vi skulle däremot som jag varit inne på tidigare må bra av att få in ytterligare en back som kan kliva in i topp-4.
Framåt då? Alba kommer vad jag läst mig till passa utmärkt i en fjärde och bidra med en annann tyngd och styrka än vad vi fick från Lawner, som bör vara den spelare som han kommer att ersätta. Att ersätta den spelare Ejdsell var i höstas går inte men summerar vi hela säsongen är jag inte bekymrad över att Lodin på det stora hela kommer att göra det, och kanske till och med bättre. Sedan får vi se med Studenic om han blir klar eller inte..
Jag ser SAIK som den solklara favoriten idag efter det är det helt öppet. Växjö har 7+13 i dag, man har tappat tunga namn i Carlsson, Kossila, Sylvegård och Rosén. Ersättarna heter Granberg, Rasmussen (blir 34 i år och kommer från en nedåtgående trend i NL), Henriksson (40 poäng på 134 matcher i AHL) och Strandberg - hittills ska tilläggas. Ett Växjö som också åkte ut med 4-0 mot Rögle.
Frölunda må se bra ut bakåt men maken till trubbig forwardssida, tappat all kreativitet i form av STrömwall, Innala och Halbgewachs. Ja, det ska in spets sägs det men att man ska kunna hitta en spelare likt Strömwall finns ju inte. Skulle dock inte förvåna om de kryddar ett bud på Steen, de gillar ju våra spelare.
Leksand? Filip Larsson räddade dem också en del och var en av ligans absolut bästa målvakter. Man tappar också oerhört viktige Lindholm samt Alsing som ändå får anses vara en rätt bra SHL-back. Ersättarna är på förhand sämre.
Rögle lär bli bättre än förra årets grundserie även om jag inte är helt övertygad att man är ett givet topplag, nu tappar man en av deras absolut viktigaste spelare i Abols. Att du nämner HV som ett bättre lag än oss bemöter jag inte ens..
Luleå ser bättre ut framåt men en backsida som ifjol knappast övertygade är densamma, bör bli bättre. Mycket nytt och att alla skulle bli succé känns föga troligt. Gustafsson och Omark ett år äldre. Nu har visserligen LHC fått in en meriterad målvakt men tappet av Högberg är enormt men bra nyförvärv i Rissanen och Shore, tror också de kan bli bättre än förra säsongen men att de skulle ha bättre lag än oss håller jag inte med om.
Mitt förtroende för MItell är fortsatt högt även om det blivit lite kantat med tanke på föregående säsong. Jag hoppas fortfarande att han kommer bli kvar över en längre tid. Jag väljer att se det som ett riktigt styrkebesked att få in Hedberg som assisterande, en tränare som fått en del anbud från SHL däribland Rögle. Att vi kom trea säsongen 22-23 ser jag som en riktig bedrift och sedan sju matcher mot Frölunda är bra med tanke på vilket sinnessjuk skadefylld säsong vi hade.
Allt är inte guld och gröna skogar och det är upp till bevis både för spelare, ledare och organisation men allt är inte heller nattsvart. Jag skulle bli mäkta förvånad om vi inte blir topp-4 när vi summerar grundserien och vi skulle definitivt behöva gå till semifinal för att man ska kunna se säsongen som helt okej även om målsättningen så klart måste vara guld.
Topp-6 skrev du i första inlägget och det är jag övertygad om att vi fixar.