Dags att tippa SHL igen.
Dags för Kamikaze 2.0.
Och det är en sak som står ut sedan senast.
Norrlandsfönstret har blåst upp på vid gavel.
Det känns som det kommer bli en enda lång hockeyfest från Gävle till Luleå.
Följ ämnen
SHL Svenska hockeyligan
Men det är allra längst i norr jag hittar mina nya seriefavoriter säsongen 2024/25.
Luleå.
Är det dags nu?
Ja, efter att ha varit hunsade och utskällda i två säsonger sedan SM-finalen mot Färjestad 2022, är det dags att börja drömma om SM-guld igen.
Jag kan inte hitta något annat lag som förstärkt så mycket och med så hög offensiv kvalitet.
Det stora hål som behövde fyllas.
Dessutom med en stark stomme av så kallade kulturbärare kvar i laget.
SHL:s hetaste rivalitet
De petar ner värsta konkurrenten Skellefteå till en andraplats på min lista (se första kamikazetipset här, från maj) och jag kan knappt vänta på vinterns fyra möten mellan de här två klubbarna, som bjudit på SHL:s hetaste rivalitet de senaste åren.
Jag skriver inte derby, då det är tretton mil mellan städerna.
Men med norrländska mått är det i det närmaste man kan komma.
Nu finns det fler lag i Norrland, där SHL-klubbarna ligger som ett pärlband längs E4:an - Brynäs, Timrå, Modo, Skellefteå och Luleå.
Alla har inte med någon toppstrid att göra, men det finns en framtidstro och ett växande intresse längs hela norrlandskusten.
Sedan finns det naturligtvis många som kan förstöra festen, speciellt i ett toppskikt som känns jämnare och mer svårtippat än på länge.
FBK och Skellefteå oddsfavoriter
Där finns Färjestad som precis landat Oskar Steen på ett femårskontrakt, Rögle som ersatt Rodrigo Abols med Jacob Peterson och Växjö, som alltid är bra, oavsett vilka som kommer eller går.
Jag har sett några tidiga odds från spelbolagen och där är Färjestad och Skellefteå favoriter, följda av Rögle och Växjö med Luleå och Frölunda strax bakom.
Det känns som det är de sex de handlar om ovanför översta strecket.
Och där i botten kommer det att bli samma dramatik, då det inte finns några självklara avstigningskandidater.
Säsongen 2024/25 kan mycket väl bli den mest nervkittlande på länge.
Brian O’Neill, en av flera tunga Luleå-värvningar.
Brian O’Neill, en av flera tunga Luleå-värvningar. Foto: Sarah Stier / Getty Images
1. LULEÅ
Kommentar: I mitt första rekordtidiga tips direkt efter SM-finalen, hade jag Luleå som sexa i tabellen. Nu har de rusat upp till en förstaplats sedan nye sportchefen Thomas Fröberg lassat på med det ena offensivt starka namnet efter det andra. Nu känns det som Luleå kliver in i årets säsong med ett halvdussin potentiella poängkungar. Min känsla är att fansen kommer att vira ihop de negativa banderollerna från i vintras och stå och dansa där på hemmastå. Det här känns som ett välbalanserat lag som kan gå hela vägen. Även om toppkonkurrensen är knivskarp.
Plus: Det ser oförskämt bra ut på papperet.
Minus: Det är enorma förväntningar. Kan Luleå leva upp till hajpen?
Skellefteå har fått behålla stora delar av av vårens guldlag.
Skellefteå har fått behålla stora delar av av vårens guldlag. Foto: Ola Westerberg / Bildbyrån
2. SKELLEFTEÅ
Kommentar: Skellefteå fick sitt SM-guld till slut och mycket välförtjänt dessutom. Västerbottningarnas styrka är att de har hela stommen kvar från det laget och är ett av seriens offensivt skickligaste lag. Nu gör tränaren Robert Ohlsson sin sista säsong och Sportbladet har redan avslöjat att han tar över Frölunda nästa säsong, vilket känns som ett naturligt steg. Det är ingen vild gissning att Skellefteå blir ett topplag även i vinter. De har inte varit sämre än sexa sedan säsongen 2007-08 och topp fyra tolv av de sjutton senaste säsongerna. Ingen annan SHL-klubb kan skryta med den jämnheten.
Plus: Är starkare offensivt än förra vintern.
Minus: Jagade som regerande svenska mästare. Svårt att vinna två år i rad och något framtungt lag.
Oskar Steen är tillbaka i FBK.
Oskar Steen är tillbaka i FBK. Foto: Fredrik Karlsson / Bildbyrån
3. FÄRJESTAD
Kommentar: Är ett nästan konstant topplag och har inte varit sämre än åtta i tabellen sedan enda krisåret 1994. Men här talar vi också om Sveriges rikaste och mest välskötta klubb historiskt sett. Nu lyckades Rickard Wallin få hemvändaren Oskar Steen att skriva på ett femårskontrakt vilket gör värmlänningarna ännu starkare. Lägg till Viktor Lodin som har alla möjligheter att växa till något riktigt stort i en välorganiserad klubb som Färjestad. Och glöm inte att värmlänningarna vann serien i fjol, innan de mycket överraskande kraschlandade i SM-kvarten mot Rögle. Jag känner mig nästan överdrivet försiktig när jag placerar dem som trea.
Plus: Ständigt hög lägstanivå. Spetskvalitet i de få värvningar som gjorts.
Minus: Förvånande svaga i slutspelet i våras.
NHL-meriterade Jacob Peterson, Rögles senaste tillskott.
NHL-meriterade Jacob Peterson, Rögles senaste tillskott. Foto: Maxim Thore / Bildbyrån
4. RÖGLE
Kommentar: Vaknade sent efter en trög grundserie och tog sig ända till SM-final efter att ha hamnat nia i grundserien. Nu är det meningen att det lyftet ska permanentas. Jag säger inte emot. Enda abret i en lyckad silly season var att Rodrigo Abols lämnade för Philadelphia, men han är nu ersatt av fortfarande utvecklingsbare 24-åringen Jacob Peterson. Jag tror Rögle gick plus där till slut. Och med ett stjärnfyllt lag och med SHL:s kanske bästa hemmapublik i ryggen, måste skåningarna ända räknas till säsongens guldkandidater. Även om de är många.
Plus: Förra säsongens slutspurt gav självförtroende.
Minus: Många nya backar som ska skolas in.
Växjö har tappat många nyckelspelare – men SHL:s MVP förra säsongen, Joel Persson, är kvar.
Växjö har tappat många nyckelspelare – men SHL:s MVP förra säsongen, Joel Persson, är kvar. Foto: Jonas Ljungdahl / Bildbyrån
5. VÄXJÖ
Kommentar: Nej, jag tror inte vi blir av med Växjö som topplag den här vintern heller. Trots stora förändringar, har sportchefen Henrik Evertsson plockat in nya starka namn för att ersätta de succéspelare som ständigt försvinner. Men det finns en trygghet i Växjö, i sättet de spelar på och hur de leds, som bygger på kontinuitet och en stark klubbledning som inte viker en tum från den inslagna vägen. Det är en tanke bakom allt. Imponerande på sitt sätt, men inte alltid så roligt och det har gett klubben en tråkstämpel som den får leva med.
Plus: SHL:s jämnaste lag gör sällan eller aldrig några djupdykningar.
Minus: Vad betyder det att Robert Rosén är borta? Den store kulturbäraren blir svår att ersätta.
Finske snabbskrinnaren Arttu Ruotsalainen, med en VM-turnering och 35 NHL-matcher på meritlistan, är en av Frölundas spetsvärvningar.
Finske snabbskrinnaren Arttu Ruotsalainen, med en VM-turnering och 35 NHL-matcher på meritlistan, är en av Frölundas spetsvärvningar. Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån
6. FRÖLUNDA
Kommentar: Frågan är hur Frölunda kommer hantera en vinter, när det nu är klart att tränaren Roger Rönnberg lämnar för Schweiz efter alla år i klubben. Sedan senaste SM-guldet 2019 har göteborgarna känts ganska ljumma. Ständigt på övre halvan i tabellen, men det har inte sprakat om laget direkt. Fjolårets storvärvningar levde inte heller upp till förväntningarna. Inför den kommande säsongen är det väldigt små förändringar i laget, även om mycket offensiv kraft är borta då både Malte Strömwall och Jere Innala försvunnit. Ersättarna känns inte i samma klass. Men jag har svårt att se Frölunda falla alltför långt i tabellen.
Plus: Det finns en stark stomme som ger trygghet.
Minus: Evighetstränaren Roger Rönnbergs sista nätter med gänget sätter extra press. Både på honom och laget.
Anton Blomqvist, HV71:s nye båsboss.
Anton Blomqvist, HV71:s nye båsboss. Foto: Johan Axelsson / Bildbyrån
7. HV71
Kommentar: Min känsla är att HV71 kommer att få betalt retroaktivt på de investeringar Kent ”Nubben” Norberg gjorde under sin tid som sportchef. Backsidan är kraftigt uppgraderad och framåt tror jag finländare som Henrik Borgström och en frisk Tommi Tikka kommer att lyfta efter en säsongs anpassning till spelet i SHL. Men jag erkänner att det bygger helt på magkänsla och att det krävs att tränaren Anton Blomqvist lyckas nu då han tar steget från allsvenska AIK till SHL. Men det känns betydligt stabilare än de senaste tre årens turbulens och vingliga färd. Rätt förvaltat kan det här bli första steget tillbaka som toppklubb.
Plus: Kan inte misslyckas hur många gånger som helst.
Minus: Platt fall förra året trots mångmiljonsatsning.
Tvåan i SHL:s poängliga förra säsongen, Ty Rattie.
Tvåan i SHL:s poängliga förra säsongen, Ty Rattie. Foto: Peter Holgersson / Bildbyrån
8. LINKÖPING
Kommentar: Frågan är vad tappet av målvakten Marcus Högberg betyder. Han var lagets solklare MCP förra säsongen och gav en trygghet som östgötarna saknat i många år. Samtidigt har tränaren Kalle Östman skapat en kontinuitet och framtidstro, uppbackad av sportchefen Peter Jacobsson. Det är ett erfaret lag, där medelåldern är bland de högsta i hela SHL, vilket kan vara en tillgång, men också en börda. Gamla kroppar är mer skadebenägna och återhämtar sig inte lika fort. Men det blev ett klart lyft förra säsongen med en sjätteplats och en direkt kvartsfinal, där östgötarna pressade blivande mästarna Skellefteå till tre suddenavgöranden. Det blir tufft att upprepa.
Plus: Fjolårssäsongen väckte hela Linköping ur flera års dvala. Festen var tillbaka i Saab Arena.
Minus: Svårt att leva upp till framgången, då laget känns svagare än i fjol.
Marek Hriviks Leksand är svårbedömt.
Marek Hriviks Leksand är svårbedömt. Foto: Daniel Eriksson / Bildbyrån
9. LEKSAND
Kommentar: Det här är den stora gissningsleken. Var står Leksand? Det mesta pekar väl också på att den unge talangen och VM-spelaren Felix Unger Sörum inte återvänder på lån från NHL och Carolina efter sommaren. Jag har svårt att se att Leksand ska kunna försvara femteplatsen från i fjol, då de tappat tungt på backsidan och succémålvakten Filip Larsson försvunnit till NHL. Han spelade hem massor av poäng vintern som gick. Men som sagt - det här är SHL:s mest svårbedömda lag som jag ser det. Det är inget nytt år andra sidan i en klubb som väcker mest känslor av alla och som konkurrerar med Elvira Madigan om titeln som historiens mest kända lindansare.
Plus: Challe Berglund och Micke Karlberg styr från start. Har klickat i båset och gjorde braksuccé när Björn Hellkvist blev sjukskriven.
Minus: De bärande spelarna blir inte yngre. Tunga tapp på backsidan.
Ansluter finske supertalangen Oliver Kapanen, sportchefens son, till Timrå eller lyckas han slå sig in i NHL?
Ansluter finske supertalangen Oliver Kapanen, sportchefens son, till Timrå eller lyckas han slå sig in i NHL? Foto: Björn Larsson Rosvall / TT
10. TIMRÅ
Kommentar: Står inför en spännande vinter med ny tränare i profilen och NHL-veteranen Olli Jokinen. Dessutom med en forwardssida som känns starkare än förra året, förutsatt att nye stortalangen Oliver Kapanen inte tar en plats i Montreal. Men det vet ingen i nuläget. Därför ligger jag lågt med Timrå, som står inför en stor omställning. Samtidigt är Timrå ett av de mer svårbedömda lagen inför nästa säsong. Backsidan känns fortfarande relativt tunn och lagbygget har fortfarande slagsida. Men faller allt på plats kan det bli succé, även om Timrå inte kan mäta sig med de allra bästa i serien.
Plus: Offensivt är det mumma för själen.
Minus: Nye tränaren Olii Jokinen har mycket att leva upp till. Finska tränare brukar ha svårt i SHL.
Jakob Silfverberg är tillbaka i Brynäs. Senast han hade den klassiska tröjan på sig firade han SM-guld.
Jakob Silfverberg är tillbaka i Brynäs. Senast han hade den klassiska tröjan på sig firade han SM-guld. Foto: Joel Marklund
11. BRYNÄS
Kommentar: Det ryckte i fingrarna att placera Brynäs högre upp i tabellen, men som nykomling känns det här ändå högt nog. Men det finns ett självförtroende och en en ny framtidstro hos gästrikarna efter det problemfria återtåget till SHL. Sett så här i backspegeln känns degraderingen nästan som det bästa som kunde hända, efter alla sparkade tränare, sportchefer och ständiga misslyckanden. Nu har Brynäs rest sig ur askan och upplevs plötsligt som ett av de hetaste lagen i hela SHL. Inte bara för att några av klubbens största namn återvänt från NHL, utan mer för att det finns en trygghet och stabilitet som skvallrar om att de svåra åren är över.
Plus: Lugnet har sänkt sig över Gävle.
Minus: ”Bara” tillräckligt starka för att hänga kvar utan kval.
Robin Salo fick testa vingarna i NHL med New York Islanders, men är nu tillbaka i SHL. Dock som Malmö-spelare i stället för hos Örebro.
Robin Salo fick testa vingarna i NHL med New York Islanders, men är nu tillbaka i SHL. Dock som Malmö-spelare i stället för hos Örebro. Foto: Matt Slocum / AP
12. MALMÖ
Kommentar: Det är mycket blåvitt över Malmö även den kommande vinter, med fyra finländare ut och fyra nya in. Dessutom är starke backen Teemu Kivihalme kvar, även om han är född och uppväxt i USA och har dubbla medborgarskap. Men det känns som Malmös öde ligger i sportchefen Björn Liljanders händer och hur han lyckats med sina värvningar. Det går inte att klaga på utfallet i fjol, då Janne Kuokkanen var en sådan braksuccé att han försvann direkt. Årets skörd känns också stark, där backen Robin Salo står ut som det starkaste namnet. Jag tror inte Malmö når några himmelska höjder, men kul att se Bert Robertsson tillbaka på bänken i svensk hockey igen.
Plus: Har vuxit till SHL:s verkliga överlevare, trots oddsen emot sig år efter år.
Minus: Placeringarna 12-14-12 de tre senaste åren pekar inte mot något lyft.
Jesper Olofsson har skrivit ett femårskontrakt med Modo.
Jesper Olofsson har skrivit ett femårskontrakt med Modo. Foto: Pascal Muller / Bildbyrån
13. MODO
Kommentar: Modo räckte ett enda stort långfinger åt alla oss som tippat dem sist och på kvalplats comebacksäsongen 2023/24. De svarade med att vara så nära slutspel att det avgjordes först i straffläggning i sista omgången, då Örebro slog Linköping och snodde sista slutspelsplatsen. Men det känns som konkurrensen hårdnat där på nedre halvan och Modos backsida får ingen att hoppa jämfota direkt. Men framåt ser det ett par snäpp starkare ut än i fjol och det var ju offensiven som rädda kvar Modo i fjol. Men det är tränaren Mattias Karlin och sportchefen Henrik Gradin känns som ångermanlänningarnas starkaste radarpar. Det går att uträtta stordåd även från bänken. Det talar starkast för Modo även år två.
Plus: Är några snäpp bättre på papperet än i fjol, då de stod på tröskeln till slutspel som nykomlingar.
Minus: Det är flera av de värsta konkurrenterna också.
Rutinerade Jhonas Enroth tappade förstaspaden i Örebro förra säsongen.
Rutinerade Jhonas Enroth tappade förstaspaden i Örebro förra säsongen. Foto: Niclas Jönsson / Bildbyrån
14. ÖREBRO
Kommentar: Med tanke på var Örebro hamnade i fjol efter en skakig säsong och att det inte ser mycket bättre ut inför nästa, så får närkingarna min röst i bottenstriden. Men jag vill påpeka att det är många lag som kan hamna här i en serie där det inte finns någon solklar avstigningskandidat. Men den stabilitet som Örebro hade byggt upp under flera säsonger, raderades under en vinter med interna bråk och uppslitande strider, en sparkad tränare och sportchef. Kan de hitta tillbaka till tryggheten igen? Och håller Jonas Enroth som förstekeeper efter ett svajigt fjolår? Det finns en skog av frågetecken kring Örebro. Rätas de ut kan det sluta betydligt högre upp i tabellen.