JimmyR
Det är cirka två månader till nedsläpp för SHL säsongen 2024/2025.
Här i juli har klubbarna gjort klart med flera spännande spetsvärvningar.
Sportbladets experter rankar klubbarna utifrån nyförvärven och trupperna i sin helhet efter olika parametrar.
Följ ämnen
SHL Svenska hockeyligan
Hans Abrahamsson kallar Skellefteås centersida, med Oscar Lindberg i spetsen, för ”brutal”. I positiv bemärkelse alltså.
Hans Abrahamsson kallar Skellefteås centersida, med Oscar Lindberg i spetsen, för ”brutal”. I positiv bemärkelse alltså. Foto: Bildbyrån
Hans Abrahamsson
Hur ser rankningen ut på de tre klubbar som har värvat bäst med motivering?
Skellefteå
Färjestad
Luleå
När det gäller ”värvat bäst” väger också ”vad man har fått behålla” väldigt tungt. Åtminstone för mig. Att som Skellefteå vinna SM-guld och i princip få behålla hela laget – och komplettera med ett par riktigt intressanta namn – känns för mig svårslaget.
Både Färjestad och Luleå har lagt vässat till sina respektive forwardssidor och platsar också på listan.
Hur ser rankningen ut på de tre klubbar som ska var mest oroliga med motivering?
HV71
Brynäs
Malmö
Den enkla sammanfattningen lyder: Inget lag som behöver känna stor oro (än), men desto fler som ska gå runt och vara lite nervösa.
HV71 har som vanligt värvat in en del tunga namn, men med tanke på hur det sett ut de senaste åren finns det numera alltid anledning till oro i Jönköping.
En nykomling ska alltid vara orolig och Brynäs är inget undantag. På pappret är det många etablerade och spektakulära namn men det gäller också att få det att fungera i praktiken. Och hur blir den nya målvaktssidan? Malmö har värvat lite från tredje hyllan och får hoppas på att deras dagliga verksamhet lyfter spelarna som kommer dit.
Jag skulle kunna nämna Örebro, Modo, Linköping och Leksand här också, men det får bli i ett annat forum.
Hur ser rankningen ut på de tre bästa målvaktssidorna med motivering?
Skellefteå
Luleå
Frölunda
När Linus Söderström spelar, och inte plågas av någon sjukdom eller skada, är han bäst i ligan. Gustaf Lindvall hade varit förstemålvakt i några andra SHL-lag. En frisk Joel Lassinantti är inte så långt efter Söderström och kompletterat med Matteus Ward och Thomas Berglunds försvarsspel blir det ramstarkt. Lasse Johansson är också med och slåss i den absoluta toppen, nu kompletteras han med SHL-rookien Tobias Normann.
Hur ser rankningen ut på de tre bästa backsidorna med motivering?
Frölunda
Skellefteå
Växjö
I Frölunda finns både spets och bredd. Med Tömmernes och Egli ska Frölunda ha två offensiva toppbackar i ligan, och med defensiva pjäser som Folin och Tom Nilsson känns det välbalanserat. Skellefteå var bäst i Sverige i våras, i princip utan Jonathan Pudas. Har visserligen tappat Elias Salomonsson och gjort sig av med Petter Granberg, men får en stark backsida igen. I Växjö är Joel Persson ensam nästan värd en plats på listan och så plockade de nämnde Petter Granberg i fyndhörnan med röd prislapp.
Hur ser rankningen ut på de tre bästa forwardssidorna med motivering?
Skellefteå
Färjestad
Frölunda
Skellefteås centersida är verkligen brutal och det är nivån på centersidan som styr hur vass en forwardssida blir i praktiken. Färjestads dito är sannerligen inte långt efter, den är på nivån att antingen Oskar Steen eller David Tomasek kan komma att flyttas ut på en kant.
Sedan är det några lag som slåss om tredjeplatsen och där får Frölunda min röst, mer på bredd än på spets.
När även Mathias Bromé anslöt till Luleå blev klubben ett guldkandidat på allvar, menar Jonathan Knekta.
När även Mathias Bromé anslöt till Luleå blev klubben ett guldkandidat på allvar, menar Jonathan Knekta. Foto: Bildbyrån
Jonathan Knekta
Färjestad
Luleå
Skellefteå
Snacka om att Färjestad vill ta revansch för slutspelsfiaskot. Viktor Lodin (Oskarshamn) och Adam Ollas Mattsson (Malmö) är klasspelare på SHL-nivå och förväntningarna på Marian Studenic och Oskar Steen är uppskruvade. Då har jag inte ens nämnt norske storlöftet Stian Solberg som jag charmades av under VM. Motståndarna får se upp i sarghörnen för den härligt respektlöse 18-åringen som kan bli en publikfavorit i Karlstad med sitt elaka och fysiska spel.
I Luleå hittar vi numera ett offensivt power house så starkt att vi får backa till mitten av 90-talet för att hitta något liknande i klubben. Åtminstone på pappret – det vill jag understryka – då den finländska trion med Anton Levtchi i spetsen och Brian O’Neill aldrig har spelat i SHL tidigare. Men när även Mathias Bromé skakade tass med nye sportchefen Thomas Fröberg blev de en guldkandidat på allvar. Skellefteå? Tja, har man vunnit guld är en händelsefattig silly season en jävligt bra silly season. Att nyförvärven Marcus Eriksson och Michael Brandsegg-Nygård SHL-debuterar samtidigt trots att den ena fick handla på Systembolaget när den andra låg i magen är dessutom förbannat häftigt.
Hur ser rankningen ut på de tre klubbar som ska var mest oroliga med motivering?
Örebro
HV71
Timrå
Det känns som att Örebro är tillbaka på ruta ett efter några år i medvind. Tappet av Rasmus Rissanen kan bli kännbart och kan nyförvärvet Patrik Karlkvist nå upp till sin högstanivå igen? Även om Oskarshamn var usla är det upp till bevis igen. Efter Bromé/Holm-soppan är Örebro dessutom både sportsligt och ekonomiskt försvagade. Det enda positiva med kaoset i backspegeln är att de kan slå ur underläge.
Kontinuitet är en framgångsfaktor i SHL och jag väntar med att slå fast att krisen är över i HV71. I Timrås fall är jag främst osäker på backsidan. Den är hästlängder efter forwardssidan spelare för spelare.
Skellefteå
Växjö
Luleå
Linus Söderström vann den (i mitt tycke) mest prestigefyllda utmärkelsen som går att vinna som slutspelets MVP och Gustaf Lindvall är en av ligans allra mest pålitliga andramålvakter.
Växjö har också en intakt målvaktssida där Adam Åhman gjorde en kanonsäsong i skymundan av Emil Larmi, som kan vinna vilken match som helst på egen hand. Luleå? Ingen har hållit fler nollor i SHL än Joel Lassinantti – trots att karln bara är 31. Åtta år yngre Matteus Ward har tagit stora kliv i målvaktsfabriken Luleå och kommer ge ”Lassi” en match om förstaspaden.
Frölunda
Växjö
Skellefteå
Henrik Tömmernes kommer starta på en högre nivå med fjolårsäsongen i bagaget och Dominik Egli är värvad för att vara en lika framträdande back offensivt. Defensiven är jag absolut inte orolig för och vem längtar inte efter att se en 20-årig Albin Sundin till hösten efter hans stora genombrott i slutspelet.
Växjös backsida är nästintill intakt och håller genomgående hög klass och även om Skellefteå har tappat en storspelande Elias Salomonsson och granitblocket Petter Granberg så får de tillbaka en fullt frisk Jonathan Pudas. Jag gillar mixen av gammalt och ungt och det räckte ju långt senast...
Skellefteå
Färjestad
Luleå
Jag har varit inne på Färjestads nyförvärv tidigare och Rickard Wallins lagbygge hade varit topp tre även om David Tomasek, SHL:s skyttekung, hade lämnat för NHL. Nu blev han kvar efter några nervösa dygn och FBK nosar på förstaplatsen. De rår ändå inte på Skellefteå där centersidan är intakt med poängligavinnaren Oscar Lindberg, spelgeniet Jonathan Johnson, ångloket Pär Lindholm och underskattade Linus Lindström. Där är de bäst i klassen och bland ytterforwards håller både Andreas Johnson och Rickard Hugg Tre Kronor-klass.
Luleå har som bekant vässat till forwardssidan med utländsk spets och jag tror dessutom att Linus Omark kommer bli bättre. Vafalls!? tänker ni kanske nu. Nej, jag har inte missat att han når den aktningsvärda åldern 38 i februari och enligt fysikens lagar bör tappa någon procent från år till år numera. Men jag är säker på att en bättre omgivning både kommer att resultera i att 1) Omark gör fler poäng och 2) även om han alltjämt ses som lagets frälsare är det inte nödvändigtvis han som ska visa vägen i alla 55 grundserieomgångar. Jag upplevde att bränslemätare snuddade vid rött för honom i slutspelet och tror att vi får se en fulltankad och högmotiverad Omark när han går in i det som kan bli hans livs sista hockeyvår.
Mats Wennerholm pekar ut Niklas Erikssons Örebro som det lag som ska känna mest oro på förhand.
Mats Wennerholm pekar ut Niklas Erikssons Örebro som det lag som ska känna mest oro på förhand. Foto: Bildbyrån
Mats Wennerholm
Luleå
Rögle
Färjestad
Luleå har ju fyllt på med ett helt lass namnkunniga anfallare, samtidigt som både de redan starka målvakts- och backsidorna är intakta. Jag hade Brynäs högt upp i silly season-ligan tidigare, men nu har både Rögle och Färjestad gått förbi med sina sena värvningar av Jacob Peterson och Oskar Steen. Men det här är samtidigt en ren gissningslek av hur det ser ut på papperet. Verkligheten kan vara betydligt grymmare.
Örebro
Modo
Malmö
Med tanke på Örebros skakiga säsong i fjol, finns all anledning att vara orolig. Jag ser dem som en bottenkandidat, även om de har alla möjligheter att bevisa motsatsen. Modo har värvat bra, liksom Malmö, men det är ändå de här tre klubbarna som hamnar längst ner i hierarkin i förhandstipset. Allt pekar på att det blir tufft i botten kommande säsong.
Skellefteå
Växjö
Luleå
Håller sig Gustaf Lindvall frisk bildar han SHL:s bästa målvaktspar med slutspelshjälte Linus Söderström. Växjö känns som en lika klar tvåa med Emil Larmi och Adam Åhman, som var överraskande bra de få matcher har fick stå. Och Luleå har rutinerade Joel Lassinantti, uppbackad av Matteus Ward som fick spela oväntat mycket - och bra - under Lassinanttis sjukdomstid. Men bästa målvakten är fortfarande Lasse Johansson i Frölunda.
Frölunda
HV71
Växjö
Ja, håll i hatten för här chockar jag med HV71 som tvåa. Men jag tror att smålänningarna prickat helt rätt med sina tre tunga värvningar i Oscar Engsund, Olle Alsing och John Nyberg. Lägg till att båda finländarna Oliwer Kaski och Mikael Seppälä är kvar, där Seppälä försvann efter jul med en ryggskada. Båda landslagsmässiga. Men ingen hotar Frölunda i den här grenen, som lagt till spelskickliga schweizaren Dominik Egli till en redan stark backsida. Och Växjö förstås, där det bara varit Gabriel Carlsson ut och Petter Granberg in.
Luleå
Färjestad
Skellefteå
Jag förstår att hela Luleå drömmer om SM-guld, med all offensiv spetskvalitet som kommit in i laget. Då har även Linus Omarks och Pontus Andreasson en del att bevisa sedan i fjol. Färjestad var redan tunga framåt, men den sena värvningen av Oskar Steen och redan klara Viktor Lodin lyfter dem ett snäpp. Och Skellefteå har fått behålla i stort sett allt framåt. Alla vet vad de är mäktiga.
”Kumla-anstaltens säkerhetsansvariga bör vara grön av avund”, skriver Simon Norberg om Frölundas försvar.
”Kumla-anstaltens säkerhetsansvariga bör vara grön av avund”, skriver Simon Norberg om Frölundas försvar. Foto: Bildbyrån
Simon Norberg
Färjestad
Luleå
Linköping
Rickard Wallin har lyckats fylla luckorna väl efter tappen av främst Victor Ejdsell och Carl Dahlström. Sedan får sportchefen tacka högre makter att ingen NHL-klubb snöt åt sig David Tomasek i elfte timmen. Luleå har värvat tungt och kommer bli klart förbättrade. Fjäder i hatten till nye Thomas Fröberg som luggade konkurrenterna på Mathias Bromé. LHC har gjort flera spännande förvärv och med Rasmus Rissanen in är deras backsida ruskigt vass.
Timrå
Modo
Örebro
Jag har svårt att få puls kring Timrås lagbygge. Backsidan känns direkt svag och nye Oliver Kapanen kan lämna direkt utan en enda match i klubben. Vore jag Kimmo Kapanen skulle jag ha lite ont i magen över det som väntar. Modo har en svag backsida och kommer, precis som i fjol, få kriga för sin existens. Men mest orolig är jag för Örebro. Niklas Eriksson spelar rysk roulette med klubben i och med utfrysningen av storstjärnan Mathias Bromé och Philip Holm. Tappet av Rasmus Rissanen är heller inte ersatt på ett tillfredställande sätt.
Skellefteå
Luleå
Växjö
Det är ställt bortom all rimlig tvivel att den regerande mästaren har ligans både bästa målvakt samt målvaktspar. Där bakom tycker jag Lassinantti/Ward visat att de båda kan vinna matcher till laget. Det gäller också för Växjös tandem.
Frölunda
Skellefteå
Växjö
Det är ett ruskigt försvar Frölunda har på pappret under Roger Rönnbergs sista säsong vid rodret. Addera Lasse Johansson i kassen och Kumla-anstaltens säkerhetsansvariga bör vara grön av avund. Spets, offensiv flärd och ungdomlig entusiasm adderat med granitblocket Christian Folin och alltjämt underskattade Tom Nilsson. Skellefteå är inte långt efter, men tappet av Elias Salomonsson blir kännbart. Växjö roffade åt sig Petter Granberg och har i Joel Persson ligans bäste back.
Färjestad
Skellefteå
Luleå
Tomas Mitell har en hel arsenal av stjärnforwards att hantera. Till redan befintlig spets har Viktor Lodin, Oskar Steen och Marian Studenic adderats. Skellefteå har byggt sitt lag runt en snuskigt skicklig centersida, samma som vann guld för någon månad sen, och ser väldigt bra ut. Michael Brandsegg-Nygård blir spännande att följa. Två år i rad gjorde Luleå misstaget att vänta in sina spetsvärvningar och gick bet. Nu är alla pusselbitar redan på plats och Linus Omark har, till skillnad mot i fjol, en hel uppsjö av lekkamrater. Nye Brian O´Neill kan bli guld värd.
Mattias Karlsson
Rögle
Färjestad
Malmö
Rögle och Färjestad kastade simpuffarna och landade bomberna Jacob Peterson och Oskar Steen. Två lag som redan hade värvat både spetsigt och spännande. Allra mest nyfiken är jag på Malmö med namn som Nikola Pasic, Otto Stenberg och Robin Salo. Säsongens allra viktigaste värvning kan vara Bert Robertsson som backcoach.
Modo
Brynäs
HV71
Den erkänt svåra andra säsongen, kommer att bli fasansfullt svår för Modo. Den enda trösten när de här backarna svettas som mest, är att kollegorna på samma position hos ärkerivalen Timrå kommer att ha det lika tufft. Frågetecken för att Brynäs värvningar räcker för att få dem hänga kvar. HV71:s forwardsvärvningar känns chansartade.
Skellefteå
Växjö
Rögle
Närmast på näthinnan finns hur Linus Söderström vann SM-finalen åt Skellefteå – Linus Söderström/Gustaf Lindvall känns som det närmaste SHL kommer bromansen Linus Ullmark/Jeremy Swayman. Emil Larmi/Adam Åhman har en jämn konkurrens. Christoffer Rifalk får sällskap av högintressante Arvid Holm.
Frölunda
Växjö
Rögle
Frölunda är Betyg: 5 av 5 plus när spelare som Albin Sundin, Filip Hasa och Isac Heens också kommer underifrån. Växjö känns intakt när Gabriel Carlsson har ersatts av Petter Granberg. Rögle har byggt om med pålitliga SHL-spelare, ändå ska det framhållas mest hur Lucas Ekeståhl Jonsson och Ludvig Claesson såg ut i slutet av förra säsongen.
Färjestad
Skellefteå
Rögle
Real Färjestad? Töntigt. Färjestad Oilers? Någon oljeledning till andra sidan gränsen finns kanske i alla fall. Färjestad är SHL:s Edmonton offensivt. Att David Tomasek är kvar är sommarens prestation på spelarmarknaden. Centeruppställningen hos Skellefteå är fortfarande lika löjligt stark. Rögle är i nivå med haussen inför förra säsongen.