Säkert kul för alla luleå-supportrar som får se sitt lag vinna många matcher. Jag förstår givetvis att man hellre vinner genom att spela ”tråkigt” än torskar men lirar gladhockey. Inga konstigheter, jag skulle tyckt exakt samma sak om det gällde oss. Luleå ska ha cred för att dom är extremt konsekventa, år efter år.
Men; dels är det oerhört trist att titta på för alla som inte är luleåiter och dels är det en skrämmande utveckling när fler lag hakar på som fakers och till viss del sillstryparna. Även rögle spelar mer defensivt inriktat sen Abbottarna försvann. Mardröm om den här typen av hockey når framgångar och ännu fler hakar på. Risk för att det dödar hela ligan då marginalpubliken inte lär vara intresserad av att betala för att se nåt dylikt.
Som tur är har inte luleå firat några framgångar ännu. Med det menar jag att deras nuvarande spel inte vunnit det enda av värde vilket naturligtvis är SM-guld. Har inte många minnen av -96 men det var en helt annan värld och en helt annan sport.
Matchen på lördag lär se ut som vanligt. Vi har inte vunnit en enda grundseriematch i Norrbotten sen 2019. Räknar man in slutspel är det 12 (!) torskar på 13 matcher. Jag tippar 2-0 alt 3-1. Vissa saker förändras aldrig och det kanske man kan finna tröst i om man vill.