En månad kvar – sedan är samtliga toppligor i svensk ishockey i gång.
Det har därför blivit dags för nypremiär av hockeypanelen säsongen 22/23. Här kastar sig SportExpressens Adam Johansson, Johan Svensson, Johanna Dahlén och Sanny Lindström över de hetaste frågorna i hockey-Sverige.
Lanserar sin guldfavorit redan nu
Djurgårdens chans att ta sig tillbaka till SHL – de lagen hotar stockholmarna
Den hetaste silly season-storyn i svensk ishockey, kommer han återvända?
Kolla här – SHL:s poängkung är utsedd
JVM-bronset, en seger för svensk ishockey eller inte?
Text Adam Johansson, Johan Svensson, Sanny Lindström, Johanna Dahlén
Dela
Kopiera länk
Mer av det bästa från Expressen. Mer Premium hittar du här.
1) Dagarna tickar på och snart är SHL-premiären här. Vilket lag ser du vara favorit säsongen 22/23?
ADAM
– Jämnare än någonsin, är det ens okej att svara det när alla verkar tycka det? Helst vill man ju gå emot strömmen – men i det här läget är det svårt att snacka bort åsikterna om att SHL 22/23 kan vara den tajtaste upplagan någonsin. Försök nåla fast kvartsfinallagen, placera ut dina kvallag. Hur enkelt är det i år?
Foto: NICLAS JÖNSSON / BILDBYRÅN
Det finns åtminstone sex-åtta lag som potentiellt sett kan lyfta Le Mat-pokalen till våren, men min magkänsla säger mig att gänget från Ängelholm inte kommer ge sig innan det första guldet är bärgat.
Ledarstaben är intakt och har kryddats med Skellefteås guldmakare Lasse Johansson, de absoluta toppspelarna (Bengtsson, Everberg, Tambellini och Zaar) är kvar, målvaktssidan ser alltjämt spännande ut där jag tror att Calle Clang kan ta förstaspaden och Rögle har haft en förmåga att ersätta flyktade stjärnor samt utveckla talang till färdiga SHL-spelare i flera års tid. Det lär de göra även i år.
Frågetecknet finns i backstallet, men där räknar jag med att Abbott-bröderna hämtar in två spetsiga försvarare innan eller under säsongen.
JOHAN
– Grejen är väl nästan den att det inte finns någon tydlig favorit. Det är snarare så att fem, sex, sju kanske till och med åtta-nio lag skulle kunna ta hem det här framåt vårkanten. Lite så, som det har sett ut de senaste åren. Inte ens om man får en dålig start på en säsong, så är det en garanti för att man inte letar sig uppåt. Kolla bara på Luleå förra säsongen. De inledde säsongen riktigt svajigt och det tog sju-åtta omgångar innan man började leta sig uppåt i tabellen, för att till slut vara i en SM-final, med lite förstärkningar på vägen.
Men min spontana känsla är att det kan vara ett Frölunda-år nu. Bra målvakt, ett par riktigt starka defensiva backar och en hel del offensiv spets. Dessutom öppningar i truppen för att kunna förstärka längs vägen, vilket jag tror att man gör. Så mitt svar, eller min favorit blir Frölunda. Av många lag då.
JOHANNA
– Och ändå ska vi tippa den här tabellen… det tog sin tid att fixa med den i år. SHL känns väldigt jämn och det finns ingen solklar favorit utan det är många lag som har goda chanser att gå hela vägen. Men det är väl det som är det roliga?! Mitt slutgiltiga tips föll ändå på att det blir Skellefteå som går hela vägen. Jag gillar vad de bygger däruppe, en blandning av äldre rutinerade spelare hemvändare och yngre hungriga, det finns många spelare som tror på det som sker och det kommer att belöna sig.
SANNY
– Rögle och Skellefteå tycker jag ser starkast just nu. Jag gillar deras verksamheter och hur man jobbat över tid. Nu ska sägas att ingen av deras trupper är klara men jag tror ändå på dem. Rögle har byggt sin framgång på att man lyckats knyta till sig unga spelare som vill ta nästa kliv medan Skellefteå värvat från hockeyallsvenskan med framgång. Dessutom har båda lagen en stomme av äldre spelare som varit i föreningen ett längre tag och dessutom är toppspelare.
2) I årets upplaga av Hockeyallsvenskan väntas Djurgården göra en HV71, alltså studsa tillbaka direkt. Kommer de lyckas?
Foto: PÄR OLERT / BILDBYRÅN
ADAM
– Klart att det finns förutsättningar för att gå hela vägen, det räcker med att kika närmare på forwardsledet så inser man att Djurgården är SHL-mässiga i den lagdelen. Det som oroar är målvakts- och backsidan.
Galajda och Lindbom är rena chansningar och backarna som i står uppskrivna i laguppställningen sprider ingen skräck direkt. Nu väntas Djurgården värva en-två backar till innan säsongen startar vilket gör att helhetsbetyget kanske förändras en aning, men allt som allt såg förra årets HV71 mer robust ut.
Dessutom har övriga toppkonkurrenter, Björklöven, BIK Karlskoga, Modo, Västerås och Södertälje, inte direkt försämrats jämfört med ifjol. De flesta lagbyggena ser bättre ut, så det blir tufft för Djurgården att ta sig tillbaka direkt, även fast det givetvis är en av favoriterna på förhand.
JOHAN
– Jag är inte helt säker på det. Jag tycker målvaktssidan känns alldeles för osäker. Samtidigt är målvakt något man brukar kunna förstärka med under säsongen. Det är ingen pusselbit som är beroende av att passa in i ett spelsystem eller med andra spelare, utan sköter sig själv, och brukar därför vara ”enklare” rekrytering under säsong, om man säger så. Tycker dock att man ska ha respekt för andra lagbyggen. Min känsla är att Björklöven, Modo och kanske Västerås ligger närmre med sina lagbyggen i år, jämfört med hur nära de låg HV71 förra året.
Djurgården är given favorit. Det är några helt otroliga spelare de har i sitt lag på allsvensk nivå. Och ja, jag tror väl de kommer att lyckas om ni verkligen tvingar ett svar ur mig.
JOHANNA
– Jag tycker inte att det känns lika självklart som det gjorde med HV71- Målvaktssidan är en chansning och det kommer att krävas förstärkningar. Samtidigt har många lag laddat för den här säsongen och det kommer bli tufft, så allt som allt säger jag att vi inte kan ge dem avancemanget direkt – men de blir att räkna med till slut.
SANNY
– Jag är långt ifrån säker. HV71 hade en ekonomi som inget att lag i hockeyallsvenskan varit i närheten av tidigare. Det gjorde att man kunde förstärka längs vägen. Visserligen har Djurgården ett bra lag men osäkerhet finns på back- och målvaktssidan. Sen undrar jag om det kanske inte är dags för Björklöven att ta steget i år. Konkurrensen känna stenhård i år och därför är jag inte lika säker att Djurgården kommer göra en HV71 och ta steget upp igen.
3) Några enstaka pusselbitar fattas i en del SHL- och HA-byggen just nu. Vilken silly season-story är allra hetast i dagsläget, enligt dig?
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
ADAM
– Färjestads centerjakt, Rögles hopp om en ny toppback, Melker Karlsson-gate i Skellefteå och HV71:s dröm om Anton Strålman. Det är några snackisar som det bubblar kring. Om jag måste välja någon kittlar ändå Strålmans potentiella flytt tillbaka till svensk ishockey. Det är en av våra främsta defensiva backar i NHL de senaste 15 åren som i sådana fall väljer SHL.
Visst, han har blivit till åren och är förbi sin peak men han borde ändå kunna bli en profil i SHL och viktig spelare för HV71. Vältalig herre också, så vi i media lär inte klaga.
JOHAN
– För mig blir det Luleå. Det är bara några fåtal veckor till seriepremiären och man har ännu inte fått in ersättare för varken Linus Omark eller Pontus Andreasson. Klubben har säkert gått rätt hårt på ett par namn, och missat andra, när man försökt värva på en hög hylla.
Det hade förstås gått att svara Jonathan Dahlén på den frågan också, men jag ser det egentligen som en snudd på ickefråga. Han hamnar i Timrå.
JOHANNA
– Det är en hel del som fortfarande är frågetecken, bland annat kring Luleå – vad kommer att komma in där? Det är ett lag med höga förväntningar som haft tunga tapp, det kommer att krävas något mer där om de ska hota på riktigt. Sedan tycker jag att det scrollar förbi mig hela tiden kring Färjestad och deras jakt på en center. Vem blir det egentligen?
SANNY
– Linköping har lyckats stärka upp sitt lag både på och utanför isen. Nu är frågan om man har en organisation i och kring laget som är redo att ta steget. Jag menar. Fantenberg, Hultström, Strandberg och Rattie. Det är inget billigt lag man ställer på benen.
4) Alla supportrar drömmer på förhand om att deras spelare ska bli SHL:s poängkung. Vem tror du blir det 22/23?
Foto: NICLAS JÖNSSON / BILDBYRÅN
ADAM
– Mathias Bromé är ett hett bett, men har han omgivningen som krävs för att landa på 50-60 pinnar som en poängkung i SHL måste kravla sig över? Adam Tambellini har alltid varit en stark poäng per match-spelare men skador och landslagsbreak har gjort att han inte spelat 52 matcher. Gör han det i vinter kan han nog ta hem poängligan.
Ryan Lasch är Ryan Lasch, så han lär säkert vara högt upp även i år.
JOHAN
– Mathias Bromé, Örebro. Jag tror han kommer lastas in i precis allt offensivt Örebro gör. Han är verkligen inte en i mängden i det laget och därför kommer han också att få utrymme att producera. Ska vi säga att han landar in på 54 pinnar? 20 mål och 34 assist.
JOHANNA
– Tredje året gillt på den här frågan, jag kör på samma svar. Det blir Adam Tambellini, punkt slut.
SANNY
– Mina damer och herrar. Vinnaren av poängligan 22/23 är (trumvirvel) Adam Tambellini. 69 pinnar smäller han till med. Klipp gärna ut och spara.
5) Vad drar du för slutsatser efter Juniorkronornas brons i JVM, ett steg i rätt riktning eller håller vi på att tappa gentemot andra toppnationer?
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
ADAM
– Tror det är lätt att dra alldeles för stora växlar av ett enskilt mästerskap. Juniorkronornas offensiva spel lämnade en hel del att önska – det såg alla – men vi får heller inte glömma bort att de tre främsta forwardarna i den här kullen, Lucas Raymond, William Eklund och Alexander Holtz, inte deltog. För ett såpass litet hockeyland som Sverige, som har en spelare på tio kanadensiska ungefär, behövs samtliga topptalanger för att vara framgångsrika. Vilket lag som helst hade varit kraftigt decimerat på offensiv slagkraft, skills och kreativitet om de tre främsta anfallsspelarna hade ryckts ur laguppställningen. Dessutom fanns det frågetecken kring matchcoachningen som i min mening var alldeles för solidarisk, det hade behövt toppas mer under mästerskapet.
Samtidigt som vi ska glädjas över ett brons, ska det heller inte jublas för högljutt. Dels var det ungefär här Juniorkronorna skulle landa in placeringsmässigt med Ryssland ute ur leken, dels framstod det tydligt att toppkonkurrenterna Kanada, USA och Finland ryckt ifrån rent spelmässigt och att nationer som Tjeckien närmat sig Sverige.
JOHAN
– Slutsats nummer ett är att det förhoppningsvis var sista gången någonsin som vi tvingades bevittna ett JVM i augusti igen. Ruskigt svalt, men kul för 02-generationen att de i alla fall fick chansen att spela.
Min bild av Juniorkronorna de senaste tre-fyra åren är att vi hamnat något steg efter. 2010-2015 var känslan att det alltid kunde bli guld. Nu pratas det ofta om att semifinaler är det rimliga. Jag tror inte för ett ögonblick att det är spelarna som är mindre talangfulla. Måste vara en fråga om utveckling och ledare.
JOHANNA
– Ska jag vara helt ärlig först och främst, så har jag inte varit helt inne i JVM. Krocken med försäsongen och förberedelser inför kommande säsong har gjort att det hamnat på sidan. JVM i augusti, nej det gick inte.
På något sätt känns det lite de senaste åren som att det börjar tappas lite, när man ser jämfört med andra nationer. Men samtidigt slutar det ändå med en bronsmedalj samtidigt som spelet inte var det bästa. Så plats för utveckling finns det absolut.
SANNY
– Även om det blev en bronspeng så har rubrikerna var mer negativa än positiva. Att det här laget tog brons ser jag som en framgång sett till förväntningarna jag hade på förhand. Det kan vi tacka tjeckerna för som lyckades slå ut USA i kvartsfinalen. Jag skulle vilja säga att svensk juniorhockey är någonstans fyra, femma i världen om vi inkluderar Ryssland. Det som slagit mig är att vi tappat en del i det taktiska och speltekniska. Det ska givetvis analyseras och jag hoppas kommer göras även om det blev en medalj. Men jag tror dessvärre man jobbar vidare och tänker att en bronspeng är ju ändå bra och vi var bara nåt mål i från en final mot Kanada.
Relaterade ämnen