Expressen tippar kvarten
JOHAN SVENSSON
Tips: 4-2
– Färjestad har varit min guldvinnare sedan tipsen skickades in i augusti. De svek mig i grundserien, men då kan de väl inte svika i slutspelet också? Det är också det här som allt handlat om för Färjestad. Att prestera i slutspelet. Ett till uttåg i en kvartsfinal är inte acceptabelt, och det vet alla inblandade om. Skellefteå är ett lag som har hög kapacitet, och ett klart bättre målvaktsspel än FBK, vilket talar till stor fördel för Skellefteå. Men Färjestads offensiv, och desperationen att ta sig förbi den där förbannade kvarten gör att jag ger Färjestad mitt tips.
ADAM JOHANSSON
Tips: 3-4
– Wow, den här kvartsfinalen har potential att bli en av årtiondets bästa. Leksand-Frölunda ifjol, Färjestad-Frölunda för två år sedan är kvartsfinaler som snabbt poppar upp i huvudet och den här drabbningen Färjestad-Skellefteå borde bli lika underhållande. Lagen gillar inte varandra, är ruskigt stjärnfyllda och profilstarka – således finns alla ingredienser profiler för att det här ska bli en modern klassiker. Jag har tippat Skellefteå som SM-vinnare, så jag måste tro att västerbottningarna löser det här.
JENNIFER ENGSTRÖM
Tips: 4-3
– Skellefteå har inte lyckats få alla sina bästa spelare att prestera hittills, och jag tror inte att det vänder från den ena dagen till den andra. Samtidigt är det en del frågetecken i truppen på grund av skador, vilket är oroväckande. Färjestad har däremot fått igång en sådan som Tomásek på allvar igen, och tillsammans med de andra ledande spelarna kommer han ta täten. Frågetecknet i Färjestad är målvaktssidan, men där tror jag en sådan som Anders Lindbäck kan överraska.
SANNY LINDSTRÖM
Tips: 2-4
– Det här kommer bli den tuffaste, hetaste och mest sevärda serien. Matchen mellan lagen i slutet av oktober var en av grundseriens bästa. Jag vet inte om det går att använda ordet brutal sett till fysiskt spel 2025 men det kommer smälla rejält med situationer som lär diskuteras och skapa irritation. Tomas Mitell lär redan efter match ett lyfta fram Skellefteås förstärkningar (det har han gjort några gånger) medan Pierre Johnsson kommer vänta in rätt läge för att kritisera Färjestads vårdslösa spel.
Det laget som vinner den här serien, förutsatt att de inte slagit ihjäl varandra (kraftigt överdrivet) kommer vara min guldfavorit.
Vinner Färjestad har de fått ett målvaktsspel som de är trygga med medan Skellefteå fått i gång fler spelare som lyft sig likt det var i slutspelet i fjol. Linus Söderström är den som skiljer lagen åt och därför tror jag Skellefteå vinner matchserien. Det är bara att spänna fast sig och åka med.