JimmyR Håller med er,det behövs mer attityd och ”grit” även med Linus J in så gör det det. Fler vinnartyper måste in på bekostnad av J Nilsson och Forsbacka t ex.

Tjatar vidare om att det måste in spelare som kommer utifrån fbk:s bubbla också. Det måste det alltid känns det som. Spelare utifrån som gärna sitter inne på några titlar och vet vad som krävs. Är väl bara Åslund som vunnit svenskt guld t ex nu?

Danmas Rätt intressant det där ändå som jag själv inte reflekterat över än. De visade ju faktiskt sådan statistik i första finalmatchen, hur många spelare som hade just erfarenhet från att ha spelat finaler. Känns konstigt att säga det men Rögle hade alltså mer (inte kollat upp detta men spontant känns det så) finalrutin än vad Färjestad hade den gångna säsongen? Det är rätt anmärkningsvärt måste jag säga, att ett lag som Rögle ska ha mer finalrutin i truppen än Färjestad. Vi kanske har ett alldeles för oerfaret lag när det gäller matcher som faktiskt betyder som mest? Om det kommer vara det vi potentiellt faller på får vi nog inte veta förrän vi står där i finalen mot ett lag med mer rutin...

Crisp så är det. Vi behöver ledare som vet vad som krävs gör att vinna. Totto och Pelle i båset vet det. På isen fattas det. Hade Åsa haft ledaregenskaper vore han klockren. Tyvärr är det inte så. Jakob Nilsson är det definitivt inte.

Ett kungarike för en sådan drivande, vinnande spelande ledare!

Sebbe Erixon vann väl med Växjö också. Tre spelare och alla med utgående kontrakt.

Tjus Spot on! Popovic har haft panik när han måste ta eget ansvar och under Grönborg behöver han bara genomföra stallorder! Popovic har inte alls varit byxad för rollen han haft och spelarna har varit allt annat än nöjda. När resultatet uteblivet har han blivit auktoritär med ännu mer missnöje. Felscouting och otydlig kravbild från Färjestad och med en svag headcoach har skapat situationen.

71Berglund Möjligt men jag tänker att det måste finnas ett driv också? Skulle det bli en dålig start lär ju drevet mot både PJ och Pennan bli stort.

JimmyR Just "för snälla och för tunna" tycker jag märks oerhört mycket när man jämför årets (och kommande års sett till spelare under kontrakt i dagsläget) lag med de båda finallagens respektive lag.
      Dessa båda har såväl backar som forwards som är raka motsatsen till snälla och tunna och det märks extra tydligt såhär i slutspel. Jag menar, det räcker ju att titta på Hammarö-Edström i Rögles fjärdekedja. Han ensam tacklar ju mer än hela FBK nästan..
      Som jag sagt tidigare så har FBK egentligen, utöver Ginning, ingen breddspelare som kan ta den biten utan det blir, som i kvarten mot Läjkers, ofta lagets mer framstående spelare som får sköta det också - tex Rydahl, Ejdsell. MJ klarar ju av det rent fysiskt men är ju ingen "sheriff" på det sättet direkt.

Nu hoppas man tydligen att en 85-kilos breddback från Leksand ska vara mirakellösningen på detta. Han ska såklart få en chans att visa vad han går för men det man sett och läst om honom osar ju inte direkt Melart/Folin/Gelinas/Seider/osv... Då talar jag enbart om det fysiska, "hårda" spelet, osv.

Jag hade även velat se en Eric Josefsson/Martin Lundberg-typ som på riktigt kan leda trupperna i defensiven medan primärt offensiva forwards får ägna mer tid åt just det.
      Återigen OM MJ blir klar och kvar så lär han centra fjärde - men han är trots allt en offensiv spelare i grunden och ingen defensiv-general.
      Däremot höjer han ju kvaliteten i fjärde alldeles oavsett. Där borde istället omgivningen ha förändrats så att kravnivån blir högre än "hårt jobb".

thunderstorm Medhåll och jag måste säga att jag njuter av att se typ Lundberg, Folin, Edström mfl får mer uppmärksamhet i slutspelet. Det är absolut inte som förr men ändå ett steg framåt jämfört med tidigare år, tycker jag.

Det är så många nyheter nu under Silly så man hänger inte med i svängarna längre🥳 vad vill vi ha då? En Linus kanske? Nåt mer? Riva Göransson-kontraktet? En Martin som fjärdecenter? Riva Nilsson-kontraket? Åsa, vart får han plats?

Fredde En Linus, förlängt kontrakt på Martin J & Åsa och sen någon breddspelare samt på backsidan och forwardsidan. Vet dock inte hur realistiskt det är med Linus J, men det kanske går att skrapa ihop lite slantar från NHL-pengarna.

Wiken presenterad på Twitter och IG, så nu har vi säkrat honom i 3 år enligt videon.

Bli medlem, få info tidigt ;)

Mikael Wikstrand flyttar hem

Efter två år i KHL och Ak Bars Kazan kommer Mikael Wikstrand hem till Färjestad BK igen. Anledningarna är flera, men målet är ett.
          – Jag kommer hem för att vinna guld, säger han.

GM Peter Jakobsson har tidigare kallat det för en ”drömvärvning” om det skulle gå att locka hem Mikael Wikstrand. Nu är allt på plats.
          – Ja, och det känns väldigt skönt av många anledningar. Mikael Wikstrand har så mycket att bidra med till vårt lag, både som spelare och som människa. Det är en kille som går i alla väder och det är en ledare på isen och på sidan av den. Rent hockeymässigt får vi hem en back som nu har fyllt på sin ryggsäck med rutin från att ha mött några av Europas bästa spelare varje match i två år. Han var bra när han lämnade och han är bättre nu när han kommer hem, säger Jakobsson medan han tittar över bordet på Wikstrands altan och ler i riktning mot hemvändaren.

Känner du pressen?

– Man tackar för passningen! Men visst är det så att jag känner att jag har utvecklats på alla sätt under mina två säsonger i Kazan. Två mycket lärorika år både sportsligt och som människa. Men nu är det oerhört skönt att kunna säga till alla att man har kommit hem. Och att komma hem menas med att kunna få bo i vårt hus i Karlstad, ha nära till släkt och familj, att ha en kvart till arenan och att få spela med mina vänner igen. Jag är bara lycklig helt enkelt säger han.

Vad är dina förväntningar på kommande säsong?

– Att vi går långt och vinner den sista matchen på säsongen. Det är därför jag med flera kommer hem, vi vill vinna guldet tillsammans och vi vill gärna göra det inför våra fans på läktaren. Det finns ett stort driv att göra nästa säsong till den bästa på väldigt länge, säger han.

En hel del viktiga förlängningar är redan gjorda, samt att det tillkommit några spelare till lagbygget. En ny stomme ska byggas, eller förstärkas, beroende på hur man ser det.
          – Med Wikstrand och ”Lilliz” har vi fått hem två spelare som med lätthet kan räknas dit. Om vi också lägger till Ejdsell, Virtanen, Viksten med flera så känns det som att vi har en solid bas att stå på. Det är också killar som driver varandra. Om man tänker tillbaka på förra säsongens trupp så var den ganska ung. Kommande säsong får vi in lite mer rutin vilket jag tror kommer att göra en stor skillnad på gruppen som helhet, säger Jakobsson.

För Mikael Wikstrand väntar en återkomst till bekanta ansikten. Något som varit viktigt när beslutet skulle tas.
          – Helt klart. Jag vet vad jag får av ”Pennan” och han vet vad han kan förvänta sig av mig. Att sedan få jobba med Thomas Rhodin som backcoach igen är något jag ser fram emot väldigt mycket. Jag hade honom under en kort period förra gången han var inne i laget och jag gillade det jag såg. Det är också en kille som varit med och vunnit mycket och vet vad som krävs för att lyckas i Färjestad BK. Men sen är det alla andra som jobbar kring och för laget, allt från materialare, folk på kontoret, vaktmästare, kökspersonal osv. Det ska bli underbart att få ha alla i vardagen igen. Jakobsson har dessutom gjort ett väldigt bra jobb i att hålla kontakten under hela tiden jag varit borta, så jag och min lilla familj känner oss väldigt välkomna hem, säger han.

Kontraktet med Mikael Wikstrand är skrivet på 3 år.

Bra pusselbit! Stannar Albert ser väl backsidan riktigt bra ut😁 om inte så finns ju chansen att få hit nån biffig tungviktare där bak! Linus, Åsa och Martin...görbra om dessa herrar landas! Hade ju dock vart mumma om lillbrorsan Johansson ville komma hem och spela med brorsan men det är väl ett långskott tyvärr. Behövs väl en center högt upp i laget om inte Linus dyker upp..

Roligt med alla hemvändare. Ett tecken på att ledningen åtminstone gör något rätt. Fördelen med fd spelare som återvänder är att vi vet vad vi får och det är extremt viktigt med tanke på alla mindre bra nyförvärv. Nackdelen är väl att spelarna saknar erfarenhet av att vinna SM-guld och att vi inte vann senast dom spelade hos oss. Dock kan dom givetvis utvecklat både spel och ledarskap under åren i khl/Schweiz.

Klubben verkar iallafall mena allvar den här gången. Känns som att mycket hänger på att Pennan & co får ihop grejorna.