- Edited
Varia Bra skrivet!
Angående Corsi: det är kanske lite missvisande. Han måste ha betydligt fler start i offenziv zon, även om jag inte har tillgång till något statistik om detta. Och han spelar mycket när vi ligger i underläge (som t.ex. mot MoDo), och vilar när vi har en ledning som måste försvaras. Så jag är inte superimponerad av bara Corsi-siffror.
Jag har en annan aspekt. Innan säsongen var det Adam Johansson i Hockeypuls-podden som sa att den största frågetecken kring FBK är att våra stjärnorna var absolut toppspelare i ligan för tre-fyra år sen - men att ligan har blivit betydligt starkare i de senaste två säsongerna. Håller en Lilliz, en Linus Johansson eller en Nygård en lika hög nivå jämfört med motståndarna som i 2019? Svaret efter 15 omgångar är ja, de flesta av de (Nygård, Ejdsell, Linus, osv.) fortfarande tillhör till den absoluta toppen i en starkare SHL.
Men Lilliz kanske inte klarar av att ligan har blivit bättre. Det finns inget uselt lag som IKO eller LIF var i 2019/20-säsongen. Däremot finns det minst 10 lag som siktar mot en plats i semifinalen - och har en motsvarande trupp! Nu har vi Europas bästa back (?) och poängstarkaste forward (?) i ligan - även om båda underpresterar. Kan det vara att Lilliz helt enkelt inte längre är en sådan framstående spelare i ligan som han var "i sin prime"? Att den spelstilen som räckte för 54 poäng i 2019/20 är bara bra för 30-35 poäng, betydligt mindre "magi" i PP och mer problem i defensiven just nu?
Och om ja - vad är konsekvensen? Ska vi leta efter en bättre "playmaker"? Ska vi ändå förlänga med honom - men för betydligt mindre pengar och låta honom spela i en tredjekedja?