Sanny&Svensson-podden brukar ju prata löner rätt som det är. Enligt dem så är Linus bäst betald i FBK, med runt 260 000 i månaden.
Lilliz kanske ligger runt 180-220 eller något sådant då, om man får gissa lite.
Lagbygget 24/25
Släpp Lilliz. Vi behöver också föryngra.
Spelare med utgående kontrakt och med koppling till FBK:
Oskar Bäck 38 5 20 25
Rasmus Asplund 36 5 15 20
Jacob Peterson 29 4 10 14
Albert Johansson 32 3 9 12
Adam Ginning 39 2 8 10
Oskar Steen 5 3 2 5 (29 1 0 1, NHL)
Matcher, mål, assist och poäng. Inga smickrande siffror frånsett Bäck egentligen. Bör vara högaktuella för en flytt tillbaka i Europa, hoppas Walle har bra kontakt med samtliga.
Steen är nog att glömma med tanke på att han fått spela så pass i NHL. Ginning bör Jakobsson ligga på och lär dra iväg mer i pengar än vad han är värd.
Någon av Asplund och Peterson borde vara väldigt eftertraktade av Walle, Albert likaså som direkt skulle lyfta vår backbesättning och med Dahlström och Albert har vi två backar på en kant som kan ligga på minst 45 minuter av totala 60.
Andra noterbara namn med utgående som inte är superkopplade till klubb är:
Jacob Larsson (Flera säsonger i Frölunda men de har typ fullt på backsidan)
Fredrik Karlström (Tidigare både Växjö, AIK och LHC.
Alex Nylander (Mitell-koppling)
Lucas Carlsson (Tidigare Brynäs, dock gör han en del poäng i AHL)
Sakari Manninen
Markus Granlund (Dock knäskadad, tillbaka efter säsongen)
Vad tror ni, får vi se någon av dessa nästa säsong?
JimmyR Får jag önska, så tar jag gärna Asplund, Steen och Johansson.
Realistiskt? Knappast. Jag tror tyvärr ingen av namnen du listat kommer spela i SHL nästa säsong.
Vad tror ni om Bergkvist? Skulle verkligen förstå honom om han vill bryta. Har vi verkligen plats för både Grolle och Tornberg? I dag har vi Dahlström, Nygga, Andersson, Bergkvist på kontrakt. Ponera att både grolle och Tornberg blir kvar så är vi uppe i 6 seniorbackar. Med Nyström eller en ersättare för honom så är vi 7, Fransén ska väl också ha fått kontrakt? Det blir liksom ingen större skillnad från årets och det är ju där vår svagaste lagdel är.
Vi måste få in en riktigt bra back utöver Nyström/ersättare. Vi har också Wikman som knackar lite lätt på dörren och bör få någon/några chanser. Blir det rentav så att man bryter med Berka och låter Fransén ta hans plats?
JimmyR Bergkvist är väl antagligen för billig för att inte låta få ett år till att eventuellt blomma ut. Det känns ju inte som att misstagen i defensiven kommer försvinna tyvärr, men man kanske kan få bort en procentandel och att han då är värd att spela pga bra offensiv. Verkar väl vara omtyckt i laget också. Och kör på trots att han blir ställd åt sidan ibland.
- Edited
JimmyR Just nu känns 2 år till med Andersson & Nygren kämpigt, med tanke på senaste tidens insatser. Albert Johansson borde kunna vara en offensiv toppback egentligen och jag hade gärna sett honom i Färjestad igen. Balansen & numerären blir svårt att få ihop då dock, om Nyström också blir kvar.
Steen är min absoluta drömvärvning. En spelare som har skills, frenesi & alltid jobbar arslet av sig. Dessutom högerskytt med målsinne. Hade gärna sett honom på centerposition, så kunde man låta Tomášek släppa loss ordentligt på en kant istället.
Känns ändå som att det finns goda möjligheter att bygga om och föryngra en hel del till nästa säsong.
Nygård - Tomasek - Lindqvist
Ny - Kellman - Ny
Åslund - Linus - Ljungkrantz
Lawner - Westfält - Forsell
Ny/Ny
Dahlström - Ny
Ny - Nygren
Andersson - Ny
Tornberg - Bergkvist
Clara?
Lagace
3 backar och 4 forwards bör man kunna lyckas göra rätt mycket med.
Jimbo
Instämmer till fullo, Steen är precis den karaktärsspelaren man vill ha, och som kan göra poäng!
På andra plats kommer någon av Peterson och Asplund. Den förstnämnda spelade förresten ytter i Barracudas (AHL) fjärdekedja häromnatten. Borde väl finnas utrymme att få hem honom tycker jag.
Och även jag flyttar gärna ut Tompa på en kant.
- Edited
Varia Tror du att Färjestad kommer gå in i nästa säsong med 8 seniorbackar + Fransén och Wikman som knackar på dörren till A-laget? Det känns som orimligt många backar, tänker jag spontant. Tror inte man kommer ha tre luckor att fylla med seniorbackar, om jag ska killgissa. Såvida man inte släpper någon annan back då.
- Edited
Jag tänker att Fransén och Wikman kommer få kriga om plats 8 och 9, nu har vi två egna juniorer som verkligen knackar på dörren så för mig är det givet att dessa chansen. Skulle det inte slå väl ut kan man värva in en breddback under säsongen, det brukar alltiid finnas bredd att få tag på.
Ponera:
Dahlström-Nyström
Ny-Ny
Nygren/Andersson/Tornberg
Wikman-Fransén
Nu tror jag dock inte det kommer hända då Mitell gärna verkar vilja köra ett defensivt par som tredje backpar men får man in två nya bra backar varav en är bra i defensiv zon och i BP så bör det ju fungera. Albert har egenskaper som vi skriker efter, ett bra komplement till honom så skulle det genast se ganska bra ut.