Ixus92 Frågar mig då, har man ens försökt övertala dem? Även här hade det varit värt å lägga nån miljon på å köpa ut något som är bättre än Max och Anders. Borde inte varit så svårt kan tyckas då det finns 20 målvakter i SHL med bättre stats, och förmodligen liknande i andra ligor.

Verkar det inte vara kutym att helt enkelt inte köpa ut spelare på det sättet under pågående säsong?
De enda gångerna det görs verkar det ju vara för att en spelare inte trivs och ber om att få bryta kontraktet...

Ixus92 Tyvärr verkar lagen som får frågan missbruka marknaden och begära orimliga summor, går man med på dem så har vi snart ännu större problem i framtiden. Det har ju kommit ut ibland att klubbar vill ha flera miljoner för spelare som bara breddar lagen. Vad vill de då ha för en målvakt som gör skillnad 5 miljoner ++ kanske?

Zino Man ska inte kasta pengar omkring sig för sakens skull. Men om man har pengar att spendera men väljer att inte göra det och istället nöjer sig med en backsida som man själv uttryckligen säger att man inte ser som en av de bästa i serien så reser det onekligen lite frågetecken i min värld. Varför inte pytsa in lite mer cash och förbättra den, i så fall?

I den bästa av världar så hade man haft ett av seriens bästa lagbyggen utan att det är ett av de dyraste byggena, men det hade förutsatt en riktigt bra juniorverksamhet som slussar upp duktiga spelare som levererar långt mer än de kostar. Typ som Skellefteå, Frölunda med flera genom åren. Men det är ju tyvärr inte heller fallet i Färjestad. Även på den fronten ligger man ganska långt efter de ledande föreningarna i landet. Att man då dessutom håller hårt i pengapåsarna i relation till vad man har möjlighet till må vara ekonomiskt ansvarsfullt, men på uppenbar bekostnad av sportsliga resultat. Jag ställer mig lite frågande till vilket av dessa två som bör vara och som är föreningens primära fokus.

Man är duktiga på att bedriva "business" i Färjestad BK. Tyvärr är man inte lika bra på att få det sportsliga att blomstra.

Jag skulle gärna syna er som säger att vi snålat och att det bara har varit fokus på pengar som gjort att vi inte haft bättre backar och målvakter. Hur vet ni det? Walle säger ju t.ex. att det var tydligt tidigare under säsongen att målvaktssidan är ett problem och att det var nära att vi värvade ett par gånger efter vägen. Nu kan man säga att han säger så för att rädda sin röv, men det kan ju lika gärna vara sant. Vete fan om jag hade varit mer nöjd om vi tagit in en målvakt som inte visade sig vara bättre än Lagacé bara för att ha gjort nåt. Men det baseras ju också på min åsikt att det inte var Lindbäck som spelade oss ur slutspelet. Och jag är helt övertygad att man inte hade tagit in Lindbäck om det hade funnits en Marc-Andre Fleury på marknaden i det läget.

Jag tror dessutom man går betydligt mer plus om man går till final än om man åker ut i kvarten. Så även på finanssidan tror jag knappast man sitter och är nöjda bara.

Jag förstår att man vill hitta skyldiga nu och få ut sin frustration nånstans, men jag tror faktiskt inte att vi blir bättre av att Walle lämnar. Inte just nu i alla fall.

Vad gäller att Walle säger att backsidan inte var en av de bästa i serien, så var det väl hans syn på den nu och inte när säsongen började som jag förstår det. Vilket gör att han missbedömt vissa spelare och som han säger inte fått utvecklingen han förväntat på vissa håll, med en känga också mot tränarhåll. Det finns väl ingen här som på allvar tror att man sa "den här backsidan ser ju inget vidare ut, men vi kör på den" innan säsongen började, eller? Man trodde på den, det visade sig inte vara helt rätt och man fick inte den utväxlingen på vissa som man förväntat sig.

Zino Backsidan kritiserades redan förra säsongen varpå Wallin svarade med att ”varför byta ut något som fungerar?”

Jag ser det som så att antingen är det Wallin som inte lyckas få ihop ett lag eller så är det ekonomin som sätter käppar i hjulet för Wallin att göra ett bra jobb.

Återigen, det är ingen härinne som säger att vi ska kasta pengar på medelmåttor. Det är den sportsliga ledningens uppgift att hitta bra spelare.

När vi summerade förra säsongen var Lagacé tvåa bakom Lindbom. Inför denna säsong gick man in med Lagacé etta och en junior i Clara som tvåa. Redan här är vår målvaktssida sämre än vad vi avslutade säsongen 23/24 med.

Backsidan som kritiserades gjorde man heller inga stora förändringar av. AOM byttes mot Dahlström och där blev skillnaden inte superstor, det finns både för- och nackdelar med båda. Solberg kom in istället för Göransson. Man hoppades att Solberg skulle blomma ut efter hans fina VM. Man hoppades för mycket på att Nygren, med ett friskare ben, skulle bli en toppback i ligan. Att Nyström skulle ta kliv. Man chansade med Bergkvist som skulle få en sista chans.

Det är chansning på chansning. Det är alldeles för dåligt. Man ger inte unga lovande spelare i Clara och Solberg rätt förutsättningar för att lyckas.

JimmyR Jag förstår vad du skriver, men jag måste sätta emot: :)

Nygren blev en väldigt bra och stabil back, bättre ju längre säsongen gick. Att man envisades att spela honom i PP1 där han inte alls gjorde så värst bra ifrån sig var det nog tränarna som bestämde. Vår bäste back in slutet av säsongen och en spelare att bygga på i defensiven nästa år.

Bergkvist tog de där kliven och var vår bäste back under långa perioder. Dippade lite efter skadan senaste månaderna men var bra igen i slutet av säsongen. Kommer vara viktig nästa år.

AOM var en ersättare till Dahlström med plus och minus som du säger. Helt ok, men det lät på Walle som att man hade hoppats se honom ta nåt kliv till (vilket också AOM flaggade för att han ville när han bytte klubb). Om han nu blir kvar som det börjar flaggas lite för (trångt med platser i Schweiz) så blir han värdefull nästa år utan att vara en stjärnback.

Solberg blir jag förbannad när jag tänker på, känns inte alls som att han riktigt fick chansen på rätt sätt, men samtidigt hade vi tillräckligt med backar för att han knappt skulle ha speltid stora delar av säsongen, så han påverkade knappast backsidan negativt på bänken. Kanske finns det en viss frustration här gentemot tränarna för att man hoppats få ut mer av honom, samtidigt är han ung, oerfaren i ligan och jag tror nog man räknade med en längre inkörningsperiod. Vanskligt att ta in ett förstaval som nu är borta, nästa år hade han säkert kunnat göra nytta för oss.

Jag vet inte om jag tycker det är jättemycket chansningar, man borde nog sett vad man hade och förstärkt (brutit med Jonte redan innan säsongen t.ex. och tagit in nån bättre). Uttalandet av Walle att man inte ändrar nåt som är bra är dock väldigt svårt att förstå.

Då jag redan börjat fortsätter jag gå igenom resten av backsidan: :D

Nyström är nog den back jag förstår mig minst på, Walle säger att han spelat riktigt bra under säsongen, han kan hockey bättre än mig, men jag har sett nåt helt annat. En svag defensiv samtidigt som han inte fick chansen tillräckligt ofta i PP på Nygrens bekostnad.

Tornberg tappade helt sitt stabila spel, statistiken är säkert fortfarande bra, men han gjorde många misstag som vi inte var vana att se av honom. Kommer aldrig bli en stjärna, stabil back för tredje backpar. Spelade även han upp sig i slutet av säsongen.

Groleau förstår jag mig inte heller riktigt på, blev aldrig riktigt den spelaren han var innan sin axelskada igen. Jag vet inte om defensiven blev lidande för att han spelade med Nyström eller om det var tvärtom, men jag hade högre förväntningar på honom.

Schmiemann tycker jag var en bra breddvärvning och han har varit rätt stabil faktiskt. Inte flashig, defensiv, lite som Davidson när han kom in 22/23.

Zino Instämmer i mycket av detta.

Här tycker jag också man måste lyfta frågan lite kring Mitell och övriga ledarstabens roll i det hela, tycker de har fått oförtjänt lite kritik i hur laget/spelare ibland har matchats, att man ibland har haft en oförmåga att förändra en matchbild eller att inte vara "på" från matchstart samt inte minst att kunna sätta ett fungerande pp över tid, vilket ju är en gåta.

Zino Problemet är väl att vi gick in i säsongen utan någon back som kan prestera som första back och driva laget.

De enda som har höjt sig är Nygren och Berka. Men ingen av dem är ens i närheten att vara en toppback i ligan.

Är man snäll kan man väl säga att AOM är en spelare som kan vara den defensiva länken i ett första backpar, men även då saknas ju den offensiva backen. Numero uno!

Om det nu är så att man inte kan värva något alls under säsongen så måste man ju gå in med en klar etta. Inte en Nygren som "kanske" kan höja sig. Eller en Berka som är utanför laget hela förra säsongen som nu plötsligt ska bli vårt krut i offensiven?.

Att hoppas på att alla ska höja sig är ju naivt och blåögt.

Tichonov Nåja, nog har vi backar för ett andra backpar, men vi har för många som antingen passar i andra eller tredje och jag håller med om att ett första backpar nog saknas.

Ixus92 I Schweiz har nog Borman minst 250 000 kr netto/månad. Det motsvara en lön på 500 000 kr/mån + sociala avgifter 32% dvs kostnaden är nog snarare 4 x 650 000 kr + de som Fribourgh skulle vilja ha för att släppa honom. Så kostnaden är nog snarare närmare 4 milj. Sen om han är värd det har jag ingen aning om. Skulle vi gått till final så är det absolut det.

Zino Nu sitter vi med facit på hand. Jag menar att vi gick in i säsongen med alldeles för många frågetecken. Nygren tycker jag ska ses mer som en tvåvägsback snarare än en offensiv back. Blivit mycket bättre i egen zon och jag hade gärna sett honom betydligt mer i BP, i PP gjorde han sällan någon glad. En av våra bättre i slutspelet.

Att Bergkvist var vår bästa back vet jag inte om jag håller med om. Det säger också en del om resterande kvalitet vi hade. Började säsongen väldigt bra tillsammans med Tornberg för att sedan ha väldigt svårt att komma tillbaka efter sin skada. Blandar och ger alldeles för mycket fortfarande. Potential men en väldigt stor chansning inför säsongen.

Man värvade J Andersson och hoppades att Luleås sjundeback skulle blomma ut hos oss och det var givetvis att hoppas på alldeles för mycket. Dålig värvning.

Problemet med Solberg var väl ändå att man inte hittade någon bra backpartner till honom. Nygren - Solberg fungerade bra men backsidan i stort var ju alldeles för dålig och vi hade behövt en bättre backsida för att kunna ge Solberg rätt förutsättningar. Här tycker jag både Walle och Mitell ska kritiseras, hur tänkte man egentligen? Lite som med Clara, gav man verkligen honom rätt förutsättningar? Nu ska det sägas att Clara var inte bra nog i många matcher men det hade säkert varit lättare att vara bakom en Lasse J eller Söderström än Lagacé.

Lätt att säga nu och inte alls säkert att han hade lyckats lika bra hos oss som han gjort i Brynäs men vi var intresserade av Charles Edouard D'astous men det var inte superstort intresse som Brynäs hade och då blev valet för honom ganska lätt.

Det går att göra vissa chansningar per säsong men det är väldigt naivt att både tror och hoppas man ska få en utveckling i Andersson, Solberg, Bergkvist, Nyström och en friskare Nygren och Groleau.

Resultatet försvarsmässigt känns väldigt kopplat till vilka pjäser man valde att gå med. Det som jag för mitt liv inte lyckas att greppa är varför vi aldrig fick till ett produktivt PP över tid. DET om något hade vi ju material för men lyckades på något sätt nästan vända fördel till nackdel.

För många kockar? Nåt fundamentalt fel med spelsätt och taktik? Hjälp mig

Nu tänkte jag åter bjuda på lite spelarbetyg för den som orkar. 3 = medelgod SHL-spelare, 4= över medel, 5= mycket över medel, 2=under medel, 1=mycket under medel
      Damian Clara 1
      Absolut sämsta målvaktsspelet jag sett i FBK, synd om grabben.
      Max Legacé 1
      Hade 4 på honom efter fjolåret. Såg inte detta komma. Ihålig, placeringsosäker och skadebenägen.
      Anders Lindbäck 1
      Var väl ingen allsvensk klubb som var intresserad i höstas, vilket talar sitt tydliga språk. Hemska returer och en tragisk kvitteringspuck är det vi minns av honom.
      Axel Bergqvist 3
      Startade säsongen övertygande, efter skadan tillbaka i tidigare synder. Ohyggligt svaga siffror efter skadan och tidvis svagt spel i kvartsfinalerna, särskilt i andra matchen där en U16 skulle skämmas över insatsen. Totalt över säsong bara Solberg sämre bland backarna sett till insläppta mål/speltid i 5 vs. 5. Känns inte som en slutspelslirare.
      Joel Nyström 4
      Skenet bedrar. Tycker Nyström spelat alltför krångligt och satte sig i svåra situationer. Likväl i 5 vs. 5 minst insläppta mål/speltid och flest gjorda poäng/speltid bland lagets backar. Låg inte efter ligans absoluta toppskikt i dessa parametrar. Kommer knappast ta en tröja i NHL, tillbaka om ett par år?
      Adam Ollas Mattsson 4
      Skenet bedrar igen, fast tvärtom. Spelar med fysisk närvaro och har mycket istid, är därför lätt att överskatta. Skulle ersätta Carl D, men bidra mer offensivt och med mer fysik. Inte nära att matcha Carl D:s siffror sett till insläppta mål och närmast identisk poängskörd (=svagt). Fyran är svag.
      Magnus Nygren 3
      Bättre än fjolåret. Helt ok siffror defensivt, nr 2 efter Nyström. Offensivt nästan lika svag som i fjol och även svagt passningsspel i PP. Gjorde sin absolut bästa match i första kvartsfinalen. Stabil back på SHL-nivå, men långt ifrån en toppback.
      August Tornberg 2
      Inledde bra med Bergqvist, sedan rakt ner i källaren. Totalt sett mycket sämre siffror än fjolåret. Insläppta mål i nivå med Andersson och Bergqvist och minskad poängskörd från 15 till 5. Låg lön och kontrakt är enda argumenten för att bli kvar nästa säsong.
      Jeremy Groleau 2
      Nr 3 bland backar vad gäller insläppta mål, vilket är helt ok. Borde synas mer i det fysiska spelet. Bidrar ingenting offensivt. Tidvis helt yr i bollen i kvartsfinalerna när han klev framåt. Ser ingen potential i honom.
      Stian Solberg 2
      Började extremt svagt och kom aldrig riktigt upp ur den gropen. Borde fått mer hjälp av tränarna att hitta rätt i SHL. Märklig matchning, nu torde Solberg inte vara aktuell kommande säsong.
      Joakim Nygård 4
      Vad hände? Svagaste säsongen sedan Hedenhös. Poängproduktionen dalade ifjol och minskade nu ännu mer. Än mer oroväckande är de defensiva siffrorna. I spelat 5 vs. 5 var Nygård en av de svagaste i laget. Var nere på Lilliz-nivå sett till insläppta mål/speltid i 5 vs 5 – huga. Mår nog bra av att slippa Mitell.
      Joel Kellman 4
      Om han skulle prestera som i första kvartsfinalen vore han en toppcenter i ligan. Tidvis förvånansvärt anonym. Ingen spektakulär spelare, svårbedömd.
      Jack Berglund 2
      Hade ganska bra siffror sett till speltid. I stort en förlorad säsong. Behöver få mycket förtroende nästa år.
      Marcus Westfält 3
      Bara inne på 17 baklängesmål, vilket imponerar. Svag i slutspelet. Saknar offensiva verktyg. Om han vore mera fysisk och bättre i BP skulle han vara en defensiv toppcenter i ligan. Hade kunnat vara kvar, men inte för 120 kkr/månad. 3:an är svag.
      Per Åslund 2
      Tidvis bra under hösten, direkt svag efter skadan. Precis som Nygård oerhört svaga defensiva siffror (Lilliz-nivå). Även svag i BP. Hjärtat säger kvar, hjärnan säger pension. Tveksam till vilken roll Åslund ska fylla nästa säsong.
      Oliver Eklind 2
      En kropp, dvs typisk Mitell-spelare. Gjorde det bra utifrån förutsättningarna, jobbade och slet. Saknar offensiva verktyg.
      Emil Alba 1
      Hade hoppats på en ny Kåberg, men fick en Mållgan, dvs Alfons Åbergs osynlige kompis. Skulle bidra fysiskt, men var tidvis osynlig. Visade lite mer i kvartsfinal 5, men det var så dags.
      Oscar Steen 5
      Att Oscar skulle göra en Ejdsell såg jag inte komma. Trodde han skulle växa i slutspelet, men blev precis tvärtom. Tappade han tron på laget, självförtroendet eller är han klar för NHL? Framtiden har kanske svar? 30 mål räcker hursomhelst till betyg 5, men vilken besvikelse till slut!
      Michael Lindqvist 3
      Sett till istid samma poängskörd som Linus J. i 5 vs. 5, vilket inte imponerar för en offensiv spelare. En av få som var bättre under våren än hösten. Numera en breddspelare som även spelar BP. Har hellre kvar Lindqvist än Åslund om lönen vore den samma.
      Henrik Björklund 2
      Var bäst i BP, eljest anonym. Var lite arg i någon kvartsfinal, annars märkligt loj. För långsam för SHL. Karlskoga eller pension?
      Linus Johansson 4
      Bäst när det gäller = Linus Johansson. Ingen lysande stjärna sett till poängproduktion, varken i oktober eller februari. I slutspelet var han kung, bortsett från BP där hela laget sög. Sett till betydelsen för laget är betyget 5.
      Viktor Lodin 3
      Hade stora förväntningar som inte infriades. För mycket duttande och för små marginaler. Spelade tidvis pajas, vilket inte höjer betyget. Läktaren i eventuell match 7? Lärde sig förhoppningsvis mycket i slutspelet, behöver justera sitt mindset.

Marian Studenic 4
      Var något svagare än förväntat. Trodde han var mer av en lagspelare, men körde mycket själv. Bidrog inte mycket i PP eller BP, men hög produktion i 5 vs. 5. Begränsat spelsinne, ganska svag passningsspelare och ingen utpräglad målskytt. Ungefär som en normal Nygård således, men med lägre arbetsmoral.
      David Tomasek 5
      Exakt samma som ifjol. Offensiv superstjärna på SHL-nivå. Betydande brister i defensiven. Svårt att komma loss i kvartsfinalen. Lagets bästa spelare sett till hela säsongen.
      Lucas Forsell 1
      Har sin uppsida i skott och teknik, men producerar inte. Tog också flest 2-minutare i laget sett till istid, huvudsakligen i offensiv zon. Sista chansen till hösten, eljest en Carl J till Finland och sedan Allsvenskan.
      Mitell & tränarteamet 2
      Åter ett magplask. Kan tycka lite synd om Mitell som inte fick förutsättningar att lyckas, därav betyg 2 och inte 1. Samtidigt blev han bortkollrad av SAIK i match 2 och 4 där de tämligen enkelt profiterade på lagets svagheter. Min känsla var att det fanns ett uttalat missnöje från Mitell hur målvaktsfrågan hanterades – att det var omöjligt att sätta ett vinnande spel utifrån denna förutsättning.
      Wallin 1
      Satte 3 på honom ifjol då fjolårets debacle mer var tränarnas ansvar. Årets är Wallins. Wallin har bra betalt för att lösa svåra problem. Därmed är det bedrövligt svagt att inte fixa en slagkraftig målvakt när Clara kollapsade i slutet av oktober. Där och då var säsongen förlorad. Det har aldrig hänt att ett lag med seriens svagaste målvakter tagit guld. Jag har förståelse om vissa spelare tappade sugen (Steen?) när Lindbäck värvades i februari, spelarna är människor precis som vi supportrar. Jag var också övertygad om att ytterligare en toppback skulle värvas innan säsong (och att Andersson offras). Nu blev det ytterligare en kropp (Schmiemann) som inte gjorde laget märkbart bättre.

Hedberg har en annan tanke på hur ett lag ska komponeras än vad Mitell hade som ville att det skulle vara 4 jämnbra kedjor.

’Vad har du för drömvärvning till Hedbergs Leksand?

– Oj. Ja, att ta fram ett namn sådär är nog svårt. Det beror ju också på vilka ekonomiska förutsättningar du har. Men...
      – Vill ju gärna ha två stycken skickligt offensiva kedjor. En riktigt bra powerplayback. En frejdig, jobbig, halvtung, halvelak fjärdelina.
Och en trygg tredjelina som kan gå ner och vara lite ”shutdown” och trygghet för oss. Vilka som sen passar in i de olika rollerna, det får vi se vad tiden utvisar.”

Isidor "Ytterligare en toppback skulle värvas"? Hade vi ens en? ;)

Läste tidigare på twitter att Tomasek missar vm pga skada.

Med tanke på att det är ett tag kvar till VM så lär det ha varit något som stört honom på slutet, kanske t.o.m. från smällen mot Leksand?

JimmyR Helt ärligt. Om vi sluppit skadorna på Tompa, Åsa, Nygård och Berka… hur hade säsongen artat sig då månne? Ingen av dem kom tillbaks till formen innan skadorna. Det var säkert nån mer, men de fyra i form hade kanske tippat över en match här och var på slutet.