Jag tycker att vi mångt och mycket förlorar denna kvartsfinalserie i andra matchen. Efter att ha gjort en bra förstamatch och istället för att rida på den så kommer vi ut på hälarna och skänker initiativet till SAIK som gör tre mål på 8-9 minuter och dessutom ett fjärde innan perioden är slut.
Vad var direktiven inför denna period? Att avvakta och ligga på rätt sida, riskminimera? Borde bara gått ut och spelat offensivt och tagit tillvara på första matchen och SAIK:s osäkerhet. Där tror jag att vi förlorade serien.

Glenn Fast det kanske inte var några direktiv direkt?

3 mål i PP, pang-pang-pang. 3 returer rakt ut som inte vi var först på.

nr10 Vad som hade hänt är att ledningen hade gömt sig bakom att man faktiskt varit såpass ”bra” att man tagit sig till semi, lyckligtvis hände det inte.
    Du måste väl ändå klara av att se att något är fundamentalt galet i föreningen, att det sedan finns människor som knäböjer för att år efter år ta den röven och blunda är det som gör att det får fortgå.

Jag hade kunnat tänka mig ett år till med Wallin där han får chansen att bevisa att han är rätt man på rätt plats, men då är det dags att han faktiskt erkänner sitt fel och lägger självgodheten åt sidan.
    Det ska ske mycket snart.

Domarkedjan kan vi inte göra dig till styrelseordförande? Du hade kunnat bli som Karlstads Jesús Gil?

Jag är inte blind, jag ser väl också att det finns saker som är risiga. Men, vår GM har sett till att vi är en attraktiv arbetsgivare, stabil, välbetalande, osv. Ska någon ny målvaktstränare signa på för ”the goalie graveyard” så vill han väl rimligtvis inte åka ut med huvudet före och välja att träna Linköpings slipsar istället??!

nr10 Ska någon ny målvaktstränare signa på för ”the goalie graveyard” så vill han väl rimligtvis inte åka ut med huvudet före och välja att träna Linköpings slipsar istället??!

Nej, förutsatt att han inte fått 10 chanser men misslyckats med samtliga... ?

Jorel Jag köper vad både du och Domarkedjan far efter.

Men de erfarenheter som nu smärtsamt konsumeras kanske kan konverteras till någonting jävligt bra framåt?

nr10 Ja, men så är det ju.

Måste bara få tid att bearbeta den stora besvikelsen och jobba upp nått slags tro på att inte samma sak som oftast hänt under de senaste 15 åren händer igen. Vilket ju kräver sin man (eller kvinna).

nr10 Attraktiv arbetsgivare? Du menar att man kan komma hit och inte utföra prestation i utbyte mot lön.
      Köper inte resonemanget en sekund, vi pratar om en elitsatsande klubb inte ett pappersbruk.
      Din mentalitet är för losers och arbetsskygga.

Personligen hade jag fått sparken för längesedan om jag inte presterar eller utför det som förväntas, vad du sysslar med verkar vara daglig verksamhet i någon form.

Äpplen o päron vettu.

Vi gick från "familjen" och "det sitter i väggarna" till att starta om med PJ och Pennan, fina grundserier och flashigt spel, men kassa slutspel. Sen var det Mitell och Wallin som gav oss guldet och vi kunde se framför oss en ny storhets-era - men återigen, pannkaka med någorlunda bra grundserier och kassa slutspel.

Wallin har inte varit i närheten av att pussla ihop ett guldlag trots rimlig budget. Mitell har fallit mer och mer tillbaka i någon mjukhet i att det är ett "bra lag på andra sidan".

Det är typ som alla gått in i någon överkompensation av ödmjukhet efter guldet. Linus J kanske visar lite jävlar anamma emellanåt, men utöver det får jag sällan känslan att den där lilla extra viljan finns. Jag vet inte om det är någon röta som sprider sig upp eller ner i leden, men den här vinnarkulturen som man kunde bygga vidare på från senaste guldet verkar helt ha gått upp i rök.

Nu är det mycket som händer bakom kulisserna som jag inte vet och tyvärr aldrig kommer få veta, kanske heller inte kan förstå... men fortsätter man försöka bryta ned det på något sätt verkar det helt orimligt att Wallin säger:
        "– Vi har ungefär samma förutsättningar som alla andra. Vi ligger inte topp fem i löneligan."

VADÅ SAMMA FÖRUTSÄTTNINGAR SOM ALLA ANDRA? Över 150 miljoner i eget kapital och inte topp fem i löneligan? Det kanske inte är så enkelt om man jämför med topp fem-klubbarna som vanvårdar sin ekonomi, men nog ska man väl kunna kräva att en klubb som siktar på att vinna guld ska vara beredd att konkurrera mer vad gäller spelarbudget? Annars kan väl Färjestad BK likväl gå helhjärtat in i att investera i hotell och restaurang-branschen och lämna sporten. Kanske är det som är planen om Stefan Larsson får bestämma?

Jag vet inte varför jag har tillit till att Wallin kan få ordning på den sportsliga sidan, för som Domarkedjan är inne på är ju något fundamentalt galet i föreningen. Jag antar att jag hoppas på att han bryr sig jääävligt mycket om FBK och att han har en förmåga att reflektera över hur han ska kunna ta det framåt igen, för de senaste åren har vi återigen tappat fästet.

Fast att ta upp vårt eget kapital tycker jag är fel, vi ska inte nalla därifrån. Vi bör kunna ha en bra trupp ändå. Börjar vi ta från spargrisen är vi på ett sluttande plan, det gör vi när vi ligger riktigt illa till.

Kaberg27 Har det någon större betydelse sålänge man har koll på vad man sysslar med?
        Som det är nu så fylls ju bara kassan på och något ska det väl dras nytta av på den sportsliga sidan, jag vill minnas att det ändå är sporten som kom först, detta är ingen höna/ägget problematik.

Jag vet inte hur det är nu iofs men förr var ju den stora delen av kapitalet låst i fastigheter som man behöver sälja eller belåna för att använda.

Det är nog inte alla de där miljonerna som ligger o bränner i plånboken. Sen håller jag med om att målet borde vara en så blygsam vinst som möjligt utan att riskera minusresultat. Allt kan förstås inte heller läggas på A-laget utan vi behöver pengar att investera även i andra delar av organisationen.

Varia Ja, nu har vi ju även en damverksamhet som behöver en hel del för att tas på allvar.

Varia (brain dump kommer, läs på egen risk)

om de siffrorna jag läser så var det efter säsongen 23/24 - 88 miljoner i likvida medel, så om jag får gissa har FBK myyycket mer cash att bränna än vad de flesta andra klubbar har i kapital hur man än räknar på det. Helt inne på att man inte bara kan stirra sig blint på att vi har mycket pengar, men det verkar som ledningen mer eller mindre är mätta på att vi har fullsatta läktare och att det finns mer lukrativa investeringar att göra (typ i hotell och restaurang, for a fact).

Det här kan nog diskuteras ganska djupt, för alla klubbar har en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till och många konkurrenter är i en riktigt dålig sits vad jag förstått. Frågan jag ställer mig är dock är om det går att pressa vårt aktiebolag mer för att maximera för sportsliga resultat snarare än för nettovinst i bolaget? Det finns en viss oro för mig att en styrelse och ledning i ett aktiebolag lockas för mycket av fina siffror till den grad att man glömmer den riktiga kärnan av verksamheten, vilket i grund och botten är Färjestad BK som förening? Det finns väl flertalet exempel på hur ledning/styrelse ryckt undan mattan för våra supportrar och det krävdes att sistnämnda kämpade länge för att få behålla sitt.

Det här kanske bara är dravel då jag inte har koll på hur allt är strukturerat, men jag försöker knyta ihop lite olika saker. I slutändan av dagen faller väl allting på att det finns väldigt engagerade medlemmar som kan driva den frågan vidare och i så fall röstar fram personer som fokuserar mer på sporten än investeringar, men det är inte säkert att det är rätt det heller.

janne2 Jag förstår det som att projekt med hotell osv. skapar en bas som ger omsättning och inkomster som även bör gynna den sportsliga verksamheten. Så jag har inget problem alls med att man breddar verksamheten på såna vis.

Däremot ska man absolut hålla fokus på den sportsliga verksamheten och jag håller med att man ska lasta en hel del pengar på den. Jag har dålig koll på hur pengar används i olika områden och om de borde omfördelas, jag har känslan att den sportsliga verksamheten får det den frågar efter, så frågan är väl kanske då bara om man borde kräva mer pengar från styrelsen. Och då är vi tillbaka i frågan "löser mer pengar våra problem eller har vi använt pengarna fel av nån anledning?".

Ja, vi ska verkligen vara glada att vi inte är i samma sits som ärligt talat majoriteten av klubbarna i SHL är i, där de går back varje säsong. Och där man i förlängningen riskerar verksamheten.

Samtidigt får det ju inte bli ett fastighetsbolag som råkar driva ett hockeylag också. Att vinna titlar måste vara hela organisationens högsta mål.

Jag är inte tillräckligt insatt för att säga hur det ligger till, men i grunden är det sunt att gå plus varje år och välja vad man spenderar pengarna på med omsorg. Gärna investera i sånt som ger långsiktig framgång som scouting och bra juniorverksamhet.

Zino precis, så är det ju, men utifrån sett verkar det fortfarande vara ett stort risktagande som kräver en ordentlig investering. Nu hoppas jag att de som räknat på det är tillräckligt kompetenta för att värdera risk/reward i ett sånt projekt, men det finns ju inga garantier. Det kanske var förmånligt i flera bemärkelser att bygga hotell, typ om kommunen subventionerar det eller vad det nu kan finnas för andra privilegier. Förmodar att jag inte vet 99% av hur allt sånt här fungerar.

Men ja, det jag undrar lite över är väl hur man betraktar risk/reward i den sportsliga verksamheten. Håller man igen på spelarbudget för "om vi åker ut i kvarten vill vi inte gå med minusresultat", eller satsar man verkligen allt för att gå för guldet? Är man inte topp fem i löneligan ser jag det lite som att man värderar det som "nu har vi chans att vinna guld och vi kan gå bra med plus för vi har fortfarande bra publik som går på våra matcher" - vs "vi tar en större risk för vi ska åtminstone gå till final. Om den sportsliga verksamheten misslyckas kan vi lika gärna gå back en mille. Ett sportsligt misslyckande är ett lika stort misslyckande för aktiebolaget".

Är ledningen piggare på att riskera mer på t.ex utbyggnationer och annat för att skapa en "bas som ger omsättning och inkomster" när de hade kunnat skapa den basen genom att gå in tyngre på den sportsliga verksamheten direkt, vilket är det som vi medlemmar faktiskt är intresserade av? Kanske inte finns något rätt eller fel.

Finns det en balans i det så det slipper bli risk för att man snålar på sporten kontra det blir vanvård och ekonomiskt självmord? Om vi till exempel går + det här året efter att ha åkt ut i kvarten IGEN blir åtminstone jag konfunderad medan det antagligen finns argument för att det bara är positivt.

Inget är väl tyvärr så enkelt som jag vill försöka göra det till i det här fallet...

Write a Reply...