Det är så många nyheter nu under Silly så man hänger inte med i svängarna längre🥳 vad vill vi ha då? En Linus kanske? Nåt mer? Riva Göransson-kontraktet? En Martin som fjärdecenter? Riva Nilsson-kontraket? Åsa, vart får han plats?

Fredde En Linus, förlängt kontrakt på Martin J & Åsa och sen någon breddspelare samt på backsidan och forwardsidan. Vet dock inte hur realistiskt det är med Linus J, men det kanske går att skrapa ihop lite slantar från NHL-pengarna.

Wiken presenterad på Twitter och IG, så nu har vi säkrat honom i 3 år enligt videon.

Bli medlem, få info tidigt ;)

Mikael Wikstrand flyttar hem

Efter två år i KHL och Ak Bars Kazan kommer Mikael Wikstrand hem till Färjestad BK igen. Anledningarna är flera, men målet är ett.
      – Jag kommer hem för att vinna guld, säger han.

GM Peter Jakobsson har tidigare kallat det för en ”drömvärvning” om det skulle gå att locka hem Mikael Wikstrand. Nu är allt på plats.
      – Ja, och det känns väldigt skönt av många anledningar. Mikael Wikstrand har så mycket att bidra med till vårt lag, både som spelare och som människa. Det är en kille som går i alla väder och det är en ledare på isen och på sidan av den. Rent hockeymässigt får vi hem en back som nu har fyllt på sin ryggsäck med rutin från att ha mött några av Europas bästa spelare varje match i två år. Han var bra när han lämnade och han är bättre nu när han kommer hem, säger Jakobsson medan han tittar över bordet på Wikstrands altan och ler i riktning mot hemvändaren.

Känner du pressen?

– Man tackar för passningen! Men visst är det så att jag känner att jag har utvecklats på alla sätt under mina två säsonger i Kazan. Två mycket lärorika år både sportsligt och som människa. Men nu är det oerhört skönt att kunna säga till alla att man har kommit hem. Och att komma hem menas med att kunna få bo i vårt hus i Karlstad, ha nära till släkt och familj, att ha en kvart till arenan och att få spela med mina vänner igen. Jag är bara lycklig helt enkelt säger han.

Vad är dina förväntningar på kommande säsong?

– Att vi går långt och vinner den sista matchen på säsongen. Det är därför jag med flera kommer hem, vi vill vinna guldet tillsammans och vi vill gärna göra det inför våra fans på läktaren. Det finns ett stort driv att göra nästa säsong till den bästa på väldigt länge, säger han.

En hel del viktiga förlängningar är redan gjorda, samt att det tillkommit några spelare till lagbygget. En ny stomme ska byggas, eller förstärkas, beroende på hur man ser det.
      – Med Wikstrand och ”Lilliz” har vi fått hem två spelare som med lätthet kan räknas dit. Om vi också lägger till Ejdsell, Virtanen, Viksten med flera så känns det som att vi har en solid bas att stå på. Det är också killar som driver varandra. Om man tänker tillbaka på förra säsongens trupp så var den ganska ung. Kommande säsong får vi in lite mer rutin vilket jag tror kommer att göra en stor skillnad på gruppen som helhet, säger Jakobsson.

För Mikael Wikstrand väntar en återkomst till bekanta ansikten. Något som varit viktigt när beslutet skulle tas.
      – Helt klart. Jag vet vad jag får av ”Pennan” och han vet vad han kan förvänta sig av mig. Att sedan få jobba med Thomas Rhodin som backcoach igen är något jag ser fram emot väldigt mycket. Jag hade honom under en kort period förra gången han var inne i laget och jag gillade det jag såg. Det är också en kille som varit med och vunnit mycket och vet vad som krävs för att lyckas i Färjestad BK. Men sen är det alla andra som jobbar kring och för laget, allt från materialare, folk på kontoret, vaktmästare, kökspersonal osv. Det ska bli underbart att få ha alla i vardagen igen. Jakobsson har dessutom gjort ett väldigt bra jobb i att hålla kontakten under hela tiden jag varit borta, så jag och min lilla familj känner oss väldigt välkomna hem, säger han.

Kontraktet med Mikael Wikstrand är skrivet på 3 år.

Bra pusselbit! Stannar Albert ser väl backsidan riktigt bra ut😁 om inte så finns ju chansen att få hit nån biffig tungviktare där bak! Linus, Åsa och Martin...görbra om dessa herrar landas! Hade ju dock vart mumma om lillbrorsan Johansson ville komma hem och spela med brorsan men det är väl ett långskott tyvärr. Behövs väl en center högt upp i laget om inte Linus dyker upp..

Roligt med alla hemvändare. Ett tecken på att ledningen åtminstone gör något rätt. Fördelen med fd spelare som återvänder är att vi vet vad vi får och det är extremt viktigt med tanke på alla mindre bra nyförvärv. Nackdelen är väl att spelarna saknar erfarenhet av att vinna SM-guld och att vi inte vann senast dom spelade hos oss. Dock kan dom givetvis utvecklat både spel och ledarskap under åren i khl/Schweiz.

Klubben verkar iallafall mena allvar den här gången. Känns som att mycket hänger på att Pennan & co får ihop grejorna.

Glenn Jag förstår hur du tänker. Loob är monumental i vår historia och, tycker jag, tillsammans med Kjell Glennert en av de viktigaste personerna i vår värmländska hockeyhistoria. Det är dock lätt att glömma att de sista sex säsongerna med Loob vann vi ingenting.

Jag tror det var där kartan började ritas om, under flera år mellan typ 2001-2011 kändes det som vi kunde plocka vilken inhemsk spelare vi ville till laget och betala galna löner. Också lätt i alla gulddimmor att glömma mängden utländska nitar den gode Gotlänningen gick på genom åren, det vara inte bara Niskala och Špaček värvningar kan man väl lugnt säga.

Hur många till ska in offensivt nu?

– Två till tre spelare.

Det låter som en två stycken Johansson och en Åslund passar in där?

– Helt korrekt, säger Jakobsson och syftar på trion med Linus, Martin och Per som förnamn.

– Vi har en bra dialog med alla tre och alla har fått kontraktserbjudanden från oss. Det är där vi sitter i dag.

PJ till VF.

Nån som har koll alls på om det finns nån liten promilles chans att få hem Mojo? Har han sagt nånting eller fått frågan från Ekberg eller nån annan om hans framtid??

Fredde
      Ska man gå på vad PJ säger så är ju laget tokfyllt. Är man dessutom på Nygård också så finns det verkligen ingen plats.
      Så nä, tror inte det är någon chans även om han är RFA denna säsong och ingen spelare som de flesta NHL lag ser som långsiktig byggsten.
      Tror säkert att han kan få ett avtal med t.ex Seattle eller något lag efter deadline.

Lilliz - Linus - Linkan
      Ejdsell - Rydahl - Viksten
      Lycksell - Nilsson - Åslund
      CJ - Martin J - Widerström

Måste säga att Covid nog varit bra för SHL ändå..
      Tror inte det fanns på kartan att spelare som Ejdsell, Virtanen, Wikstrand och Lilliz skriver raka avtal utan klausuler.

admkb1586 är väl en nice forwardsuppsättning! Men hänger ju mkt att Linus kommer annars behöver ju centersidan stärkas med nån annan för att lita på Nilsson som en av två toppcentrar...njae?

PJ berättar vidare att man så klart hoppas på Albert. I så fall är backsidan klar men man håller dörren öppen för Sebbe om han kommer tillbaka. De ska träffas snart.

Våran sportchef och HC verkar vara suveräna på att bygga relationer med spelarna om man läser intervjuer med de comebackande spelarna och de som kritat på förlägningar.
          Nu återstår att de kan bygga ett fungerande lag också.. men det ser iaf intressant ut på pappret och det räcker för mig som supporter och som inte behöver sköta lagbyggandet utan endast gotta mig i resultatet.

Om Linus kommer, och Åsa/MJ kritar, så anser jag att Nilsson går långt före JFK,.
          Jäkla tur att jag inte sitter på plånboken....

Sen tyckerjag Henrik Karlsson kan komma förbi på ålderns höst och ställa sig i målet gratis....

Av allt som står nu, och det som Wikstrand säger så är det ju av allt att döma så att Linus är 100% klar. Varför skulle annars Wiken gå ut och berätta att det är så kul att "alla" kommer hem nu och att de rustar för guld. Skulle Linus inte återvända, ska han stå där med svansen mellan benen och inte få den ledande centern som det fanns en väldigt tydlig förhoppning om? Nej ni kära vänner. Linus e klar. Inte mycket att hålla på, jag vill att han, MJ och Åslund blir officiella innan träningen drar igång igen nästa vecka. Det gäller att alla sänder ut signaler om att det redan nu byggs en grund för att gå för guldet.

nr10 med de gubbarna så känns ju offensiven klar o spännande! Med Albert kvar så känns defensiven klar o spännande....kvar var då bara den sista utposten, håller Haukeland och en helt oprövad Eliasson för guld?? Vad tror ni?

Fredde

Eliasson vet jag inte mycket alls om. Jag hoppas ju att man nu satsar på en uttalad förstemålvakt. Och just nu måste väl det vara Haukeland.

Gäller bara att han inte blir skadad.

Enligt nwt ska Lycksell skrivit NHL-kontrakt.

JimmyR
              Lär bli ett gäng spelare från shl som drar med tanke på att nhl utökat ligan med ett lag (Seattle). Jag har dock svårt att se att Lycksell åker redan nu men konstigare saker har ju hänt.