Zino Skapligt less på att läsa "Alla ska sparkas å pengarna ska brännas som att det inte finns någon morgondag!". Otroligt lätt att sitta å skriva i sin lilla vrå i sin otroliga ilska när man inte behöver ta ett enda beslut själv och kan återupprepa samma skit om 10 månader igen när det går ännu sämre. (Hej HV71)

Glenn Det är väl iofs en rimlig peng för en nordamerikansk målvakt kan jag tycka. För om vi tar hit en sån ska denne vara riktigt riktigt bra. Tyvärr var Lagacé inte det.

Zino Ja, Heino sade väl att Lagacé måste ha haft en grym agent som fick den lönen.

Jag är mer less på uteblivna framgångar än snack om att folk ska få gå.

Vi är Sveriges rikaste förening med råge, rätta mig om jag har fel. Det finns väl ingen som säger att vi ska göra som Nubben och kasta pengar på spelare men förutsättningen för att ha ett väldigt bra lag bör finnas hos oss. Självklart måste vi ha en sportslig ledning som kan hantera pengar. Nu när ligan är så in i helvete jämn så får det inte snålas. Vi har sett gång på gång topptippade lag som nätt och jämnt klarar sitt kontrakt i sista omgången, eller till och med åka ut.

Någon som minns hur snacket gick 09/10? Vi åkte ut mot Skellefteå i en kvartsfinal och det sågs som ett monumental fiasko. Vad gjorde vi efter den säsongen? Man gjorde en renovering av spelartruppen där bland annat Fredrik Lindgren och Johan Anderssons kontrakt bröts. Två spelare med landslagsmeriter. Året efter värvade man in ett otroligt bra lag och vann således guld.

Det är det jag hade hoppats på inför den här säsongen men som återigen slutar i ett fiasko.

Jag har oerhört svårt att se att man inte hade några möjligheter att förstärka laget inför slutspel.

Ta Borgman som exempel. Han spelar inte i sin klubb, varför kan man inte få loss honom? "Det handlar inte om pengar" säger Walle. Bullshit säger jag.

Borgman verkar ju ändå vara klar för oss för nästa år och kommer väl ansluta i maj / juni för försäsongs träning. Att betala 4a månaders lön till kostar vad? 200*4? 800 lök? Det borde inte vara några som helst problem.

Sen att klubben inte vill släppa honom kan ju vara så, men jag har svårt att se att man inte skulle kunna övertyga dem om att släppa en spelare de inte tänkt använda. Säg man skulle gett 500 lök för å köpa ut Borgman? En totalsumma. På 1.3 miljoner.

Om det hade varit tungan på vågen att vi hade fått till EN hemma match till (7:e hemma.) så hade vi alltså tjänat in pengarna vi la på Borgman.

Hade vi dessutom kunnat gå vidare å få 3 matcher till hemma i ett slutspel? Då du Stefan von Anka, då hade du varit 15 Millar plus och inte 10.

Nu vet jag inte om Borgman är frälsaren, men tydligen tror man ju det eftersom han verkar klar för nästa säsong.

Ixus92 Vart har du hört eller läst om att Borgman skulle vara klar?

Glenn Klar vet jag inte men han ryktas väl in? Enligt sportbladet sägs det på truppen 25/26.

Min poäng var väl mer att man verkar vara okej med att slänga upp lön för spelare, men inte att köpa ut vad man specifikt behöver.

Det understryks av vad Walle sa om målvaktssidan. Att man var överrens med 3-4 st men att deras klubbar sa nej.

Frågar mig då, har man ens försökt övertala dem? Även här hade det varit värt å lägga nån miljon på å köpa ut något som är bättre än Max och Anders. Borde inte varit så svårt kan tyckas då det finns 20 målvakter i SHL med bättre stats, och förmodligen liknande i andra ligor.

Risk and reward. En match till och man får 1-2 Millar till i vinst? Och möjlighet till 4-5 till om slutspelet rullar på eller 8-10 till om man skulle ta sig till en finalserie.

Borgman kommer med största sannolikhet spela i djurgården om dom går upp. Stått flera gånger att han vill till en storstad och han är dessutom från Sthlm.

Fribourg ville säkert inte släppa men med rätt pengar hade det säkert gått att köpa ut. Borgman hade inte varit någon frälsare men det hade säkerligen gjort oss betydligt bättre.

Om det nu mot förmodan är så att det är helt kört, man kan inte längre under säsong inhandla någon spelare som inte är utfyllnadsspelare, då sätter det väl ännu mer press på Walle att i så fall lära sig av förra säsongen. (då man inte heller lyckades göra laget bättre under säsong)

Då kan man inte åter igen gå in i säsongen med 4:a backar med kapasitet för 3-4 back och 4:a backar med kapasitet för 5-8 back. I alla fall inte samtidigt som man startar med en svajig skadebenägen andra målis och en första års junior i kassen.

Ixus92 Exakt så. Nu kommer vi säkert göra en vinst på x antal miljoner men till vilken nytta då? Vi blir hånade av supportrar och media sågas oss totalt.

Jag vet inte hur många gånger jag sagt det tidigare men rykte och status är något som tar tid att bygga upp men väldigt fort att svärta ned om det inte tas hand om.

Vi har fått till en väldigt bra stämning och publiksiffror senaste åren, ffa efter guldet. Vi har väldigt bra rykte bland spelare där många vill spela hos oss, tycker om vår arena och publik.

Fortsätter vi ryka i en kvartsfinal kommer definitivt publiken att tappa intresse vilket i sin tur gör att vi tappar ekonomiskt och rykte. Vi hamnar då tillbaka till typ 2014-2018.

Sånt jävla underbetyg att man nu med vind i seglen inte utnyttjar det. Man snålar med budgeten, man höjer priset på säsongskort.

Jag blir sjukt provocerad.

Ixus92 Frågar mig då, har man ens försökt övertala dem? Även här hade det varit värt å lägga nån miljon på å köpa ut något som är bättre än Max och Anders. Borde inte varit så svårt kan tyckas då det finns 20 målvakter i SHL med bättre stats, och förmodligen liknande i andra ligor.

Verkar det inte vara kutym att helt enkelt inte köpa ut spelare på det sättet under pågående säsong?
        De enda gångerna det görs verkar det ju vara för att en spelare inte trivs och ber om att få bryta kontraktet...

Ixus92 Tyvärr verkar lagen som får frågan missbruka marknaden och begära orimliga summor, går man med på dem så har vi snart ännu större problem i framtiden. Det har ju kommit ut ibland att klubbar vill ha flera miljoner för spelare som bara breddar lagen. Vad vill de då ha för en målvakt som gör skillnad 5 miljoner ++ kanske?

Zino Man ska inte kasta pengar omkring sig för sakens skull. Men om man har pengar att spendera men väljer att inte göra det och istället nöjer sig med en backsida som man själv uttryckligen säger att man inte ser som en av de bästa i serien så reser det onekligen lite frågetecken i min värld. Varför inte pytsa in lite mer cash och förbättra den, i så fall?

I den bästa av världar så hade man haft ett av seriens bästa lagbyggen utan att det är ett av de dyraste byggena, men det hade förutsatt en riktigt bra juniorverksamhet som slussar upp duktiga spelare som levererar långt mer än de kostar. Typ som Skellefteå, Frölunda med flera genom åren. Men det är ju tyvärr inte heller fallet i Färjestad. Även på den fronten ligger man ganska långt efter de ledande föreningarna i landet. Att man då dessutom håller hårt i pengapåsarna i relation till vad man har möjlighet till må vara ekonomiskt ansvarsfullt, men på uppenbar bekostnad av sportsliga resultat. Jag ställer mig lite frågande till vilket av dessa två som bör vara och som är föreningens primära fokus.

Man är duktiga på att bedriva "business" i Färjestad BK. Tyvärr är man inte lika bra på att få det sportsliga att blomstra.

Jag skulle gärna syna er som säger att vi snålat och att det bara har varit fokus på pengar som gjort att vi inte haft bättre backar och målvakter. Hur vet ni det? Walle säger ju t.ex. att det var tydligt tidigare under säsongen att målvaktssidan är ett problem och att det var nära att vi värvade ett par gånger efter vägen. Nu kan man säga att han säger så för att rädda sin röv, men det kan ju lika gärna vara sant. Vete fan om jag hade varit mer nöjd om vi tagit in en målvakt som inte visade sig vara bättre än Lagacé bara för att ha gjort nåt. Men det baseras ju också på min åsikt att det inte var Lindbäck som spelade oss ur slutspelet. Och jag är helt övertygad att man inte hade tagit in Lindbäck om det hade funnits en Marc-Andre Fleury på marknaden i det läget.

Jag tror dessutom man går betydligt mer plus om man går till final än om man åker ut i kvarten. Så även på finanssidan tror jag knappast man sitter och är nöjda bara.

Jag förstår att man vill hitta skyldiga nu och få ut sin frustration nånstans, men jag tror faktiskt inte att vi blir bättre av att Walle lämnar. Inte just nu i alla fall.

Vad gäller att Walle säger att backsidan inte var en av de bästa i serien, så var det väl hans syn på den nu och inte när säsongen började som jag förstår det. Vilket gör att han missbedömt vissa spelare och som han säger inte fått utvecklingen han förväntat på vissa håll, med en känga också mot tränarhåll. Det finns väl ingen här som på allvar tror att man sa "den här backsidan ser ju inget vidare ut, men vi kör på den" innan säsongen började, eller? Man trodde på den, det visade sig inte vara helt rätt och man fick inte den utväxlingen på vissa som man förväntat sig.

Zino Backsidan kritiserades redan förra säsongen varpå Wallin svarade med att ”varför byta ut något som fungerar?”

Jag ser det som så att antingen är det Wallin som inte lyckas få ihop ett lag eller så är det ekonomin som sätter käppar i hjulet för Wallin att göra ett bra jobb.

Återigen, det är ingen härinne som säger att vi ska kasta pengar på medelmåttor. Det är den sportsliga ledningens uppgift att hitta bra spelare.

När vi summerade förra säsongen var Lagacé tvåa bakom Lindbom. Inför denna säsong gick man in med Lagacé etta och en junior i Clara som tvåa. Redan här är vår målvaktssida sämre än vad vi avslutade säsongen 23/24 med.

Backsidan som kritiserades gjorde man heller inga stora förändringar av. AOM byttes mot Dahlström och där blev skillnaden inte superstor, det finns både för- och nackdelar med båda. Solberg kom in istället för Göransson. Man hoppades att Solberg skulle blomma ut efter hans fina VM. Man hoppades för mycket på att Nygren, med ett friskare ben, skulle bli en toppback i ligan. Att Nyström skulle ta kliv. Man chansade med Bergkvist som skulle få en sista chans.

Det är chansning på chansning. Det är alldeles för dåligt. Man ger inte unga lovande spelare i Clara och Solberg rätt förutsättningar för att lyckas.

JimmyR Jag förstår vad du skriver, men jag måste sätta emot: :)

Nygren blev en väldigt bra och stabil back, bättre ju längre säsongen gick. Att man envisades att spela honom i PP1 där han inte alls gjorde så värst bra ifrån sig var det nog tränarna som bestämde. Vår bäste back in slutet av säsongen och en spelare att bygga på i defensiven nästa år.

Bergkvist tog de där kliven och var vår bäste back under långa perioder. Dippade lite efter skadan senaste månaderna men var bra igen i slutet av säsongen. Kommer vara viktig nästa år.

AOM var en ersättare till Dahlström med plus och minus som du säger. Helt ok, men det lät på Walle som att man hade hoppats se honom ta nåt kliv till (vilket också AOM flaggade för att han ville när han bytte klubb). Om han nu blir kvar som det börjar flaggas lite för (trångt med platser i Schweiz) så blir han värdefull nästa år utan att vara en stjärnback.

Solberg blir jag förbannad när jag tänker på, känns inte alls som att han riktigt fick chansen på rätt sätt, men samtidigt hade vi tillräckligt med backar för att han knappt skulle ha speltid stora delar av säsongen, så han påverkade knappast backsidan negativt på bänken. Kanske finns det en viss frustration här gentemot tränarna för att man hoppats få ut mer av honom, samtidigt är han ung, oerfaren i ligan och jag tror nog man räknade med en längre inkörningsperiod. Vanskligt att ta in ett förstaval som nu är borta, nästa år hade han säkert kunnat göra nytta för oss.

Jag vet inte om jag tycker det är jättemycket chansningar, man borde nog sett vad man hade och förstärkt (brutit med Jonte redan innan säsongen t.ex. och tagit in nån bättre). Uttalandet av Walle att man inte ändrar nåt som är bra är dock väldigt svårt att förstå.

Då jag redan börjat fortsätter jag gå igenom resten av backsidan: :D

Nyström är nog den back jag förstår mig minst på, Walle säger att han spelat riktigt bra under säsongen, han kan hockey bättre än mig, men jag har sett nåt helt annat. En svag defensiv samtidigt som han inte fick chansen tillräckligt ofta i PP på Nygrens bekostnad.

Tornberg tappade helt sitt stabila spel, statistiken är säkert fortfarande bra, men han gjorde många misstag som vi inte var vana att se av honom. Kommer aldrig bli en stjärna, stabil back för tredje backpar. Spelade även han upp sig i slutet av säsongen.

Groleau förstår jag mig inte heller riktigt på, blev aldrig riktigt den spelaren han var innan sin axelskada igen. Jag vet inte om defensiven blev lidande för att han spelade med Nyström eller om det var tvärtom, men jag hade högre förväntningar på honom.

Schmiemann tycker jag var en bra breddvärvning och han har varit rätt stabil faktiskt. Inte flashig, defensiv, lite som Davidson när han kom in 22/23.

Zino Instämmer i mycket av detta.

Här tycker jag också man måste lyfta frågan lite kring Mitell och övriga ledarstabens roll i det hela, tycker de har fått oförtjänt lite kritik i hur laget/spelare ibland har matchats, att man ibland har haft en oförmåga att förändra en matchbild eller att inte vara "på" från matchstart samt inte minst att kunna sätta ett fungerande pp över tid, vilket ju är en gåta.

Zino Problemet är väl att vi gick in i säsongen utan någon back som kan prestera som första back och driva laget.

De enda som har höjt sig är Nygren och Berka. Men ingen av dem är ens i närheten att vara en toppback i ligan.

Är man snäll kan man väl säga att AOM är en spelare som kan vara den defensiva länken i ett första backpar, men även då saknas ju den offensiva backen. Numero uno!

Om det nu är så att man inte kan värva något alls under säsongen så måste man ju gå in med en klar etta. Inte en Nygren som "kanske" kan höja sig. Eller en Berka som är utanför laget hela förra säsongen som nu plötsligt ska bli vårt krut i offensiven?.

Att hoppas på att alla ska höja sig är ju naivt och blåögt.

Tichonov Nåja, nog har vi backar för ett andra backpar, men vi har för många som antingen passar i andra eller tredje och jag håller med om att ett första backpar nog saknas.