JimmyR Jag förstår vad du skriver, men jag måste sätta emot: 
Nygren blev en väldigt bra och stabil back, bättre ju längre säsongen gick. Att man envisades att spela honom i PP1 där han inte alls gjorde så värst bra ifrån sig var det nog tränarna som bestämde. Vår bäste back in slutet av säsongen och en spelare att bygga på i defensiven nästa år.
Bergkvist tog de där kliven och var vår bäste back under långa perioder. Dippade lite efter skadan senaste månaderna men var bra igen i slutet av säsongen. Kommer vara viktig nästa år.
AOM var en ersättare till Dahlström med plus och minus som du säger. Helt ok, men det lät på Walle som att man hade hoppats se honom ta nåt kliv till (vilket också AOM flaggade för att han ville när han bytte klubb). Om han nu blir kvar som det börjar flaggas lite för (trångt med platser i Schweiz) så blir han värdefull nästa år utan att vara en stjärnback.
Solberg blir jag förbannad när jag tänker på, känns inte alls som att han riktigt fick chansen på rätt sätt, men samtidigt hade vi tillräckligt med backar för att han knappt skulle ha speltid stora delar av säsongen, så han påverkade knappast backsidan negativt på bänken. Kanske finns det en viss frustration här gentemot tränarna för att man hoppats få ut mer av honom, samtidigt är han ung, oerfaren i ligan och jag tror nog man räknade med en längre inkörningsperiod. Vanskligt att ta in ett förstaval som nu är borta, nästa år hade han säkert kunnat göra nytta för oss.
Jag vet inte om jag tycker det är jättemycket chansningar, man borde nog sett vad man hade och förstärkt (brutit med Jonte redan innan säsongen t.ex. och tagit in nån bättre). Uttalandet av Walle att man inte ändrar nåt som är bra är dock väldigt svårt att förstå.
Då jag redan börjat fortsätter jag gå igenom resten av backsidan: 
Nyström är nog den back jag förstår mig minst på, Walle säger att han spelat riktigt bra under säsongen, han kan hockey bättre än mig, men jag har sett nåt helt annat. En svag defensiv samtidigt som han inte fick chansen tillräckligt ofta i PP på Nygrens bekostnad.
Tornberg tappade helt sitt stabila spel, statistiken är säkert fortfarande bra, men han gjorde många misstag som vi inte var vana att se av honom. Kommer aldrig bli en stjärna, stabil back för tredje backpar. Spelade även han upp sig i slutet av säsongen.
Groleau förstår jag mig inte heller riktigt på, blev aldrig riktigt den spelaren han var innan sin axelskada igen. Jag vet inte om defensiven blev lidande för att han spelade med Nyström eller om det var tvärtom, men jag hade högre förväntningar på honom.
Schmiemann tycker jag var en bra breddvärvning och han har varit rätt stabil faktiskt. Inte flashig, defensiv, lite som Davidson när han kom in 22/23.